Hull hos en 1-åring

P

pemblan

har en ettårig nu vallack, han har rasat i vikt under våren, fått hö och rejält med kraftfoder hela vintern. Han gick som hingst ett tag hos stona men "åkte ut" när han upptäckte hans drifter.
Nu är han på ett bra bete och går lite upp i vikt. Hur länge tar det innan han fördelar födan och det sätter sig rätt på kroppen.
Han är avmaskad som han ska även bandmask. Har inte tagit träckprov. En veterinär har kollat honom, säger att han är tunn men går upp i vikt på betet. Era erfarenheter?

Sv: Hull hos en 1-åring

Mina erfarenheter är att hästar brukar gå ner lite på vårennär de hellre vill äta gräset ute och är inte alls sugna på att äta gammalt hö eller kraftfoder..

Och att de då går ner några kilon..

Och de går upp lika fort igen när de släpps på bete..

Mitt hbl jag hade gjorde så här varenda vår rasade i vikt.. jag la i n 10 kilo hö på kvällen och 5 kilo var kvar på morgonen.. jag la i kraftfodrat på morgonen men hon rusade bara runt i boxen och ville ut.. hon tittade varken åt höet eller åt kraftfodret..
Så de slutade med att hon fick inge mat på morgonen utan fick gå ut å äta och fick sin morgonmat vid 12 istället.. Då hade hon gått ute några timmar och var nöjd och va då sugen på annan mat=)

När jag hade henne på lösdrift med fri tillgång på hö försvann detta fenomen=) då fick hon välja gräs/hö=)

Jorunn hon äter allt somkommeri hennes väg hehe.. ponny somhon är så är hon glupsk....

Där har jag problem åt andra hållet.. honblir fet bara hon ser et höstrå

Har haft samma problem i alla år med unghästarna, 1-2 åringarna brukar se ut som spjälstaket trots gott om stråfoder, kraftfoder vitaminer och mineraler.. Men man glömmer gärna att deras växtperiod börjar på våren och att de kan ränna iväg på höjden så att hullet sas kommer efter.. Fram på sommaren brukar dom ha hunnit i kapp för att på hösten ha blivit riktigt runda o goa..

Här ska du få se något riktigt ursligt, här är han 1 år och konkurrerar lätt ut en cykelram.:eek:

IM000624.jpg

Här är han två år, ser inte lika förfärlig ut längre men kan bli bättre.

IM000805.jpg

Här är han tre år, så jag skulle vilja säga till dig. Hav förtröstan, gråt inga floder för det blir bättre.

leynirjuni06a400.jpg

haha ja från att ha kommit fårn hbl aveln och till detta anser jag detta vara en fet unghäst.
Om man gämför hur rangliga hbl/fullblods unghästar på 1-1½ år ser ut när de börjar växa på våren där..

De ser ju förfärliga ut.. men men de är ju en fas i livet..:crazy:

Tack! Det är jobbigt, särskilt med alla som har kommentarer och man tycker alla tittar snett på en. En sa att han snart skulle dö!!! Han har verkligen ätit, men däremot min andra ettåring som är tjej, hon är så fin så. Men nu går de på kanonbete med massa mat och skog, så det brakar säkert uppåt. ;)

Fotot som åring visar egentligen inte alls hur tunn han var, han ser ju riktigt trevlig ut ändå till trots i hullet men det är bara en synvilla jag lovar. Han var så anskrämlig och ämlig jämförelse med sina kompisar att man nästa kunde ha satt sig ner och gråtit.
Han har vuxit sakta med säkert, och växer fortfarande. Idag som 4-åring lär han ska vara strax runt eller över 140 cm, nu har han tydligen hamnat i en växtperiod igen och finns det bara en uns av likhet med moderskapet så växte hon fram till 8-9 års ålder.

Rodi såg hemsk ut i juli-aug som 1-åring, trots bra bete.

ljunghem2.jpg

ljunghem.jpg

Rodi2aug2005.jpg

Under hösten la han på sig, och som 2-årig höll han hullet.

Rodibetar14juni.jpg

Hn var ju bara föööör :love:
lite tunn, men det tror jag kommer lösa sig så fort han får i sig ordentligt med bete m.m.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 220
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 167
Senast: Bison
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej alla Tipsmottages tacksamt sitter just nu och väntar på veterinärsamtal. Min åring f-18 har börjat rasa i vikt. och det går...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 498
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?