Hudvårdstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Får lite dåligt samvete, då jag vill minnas att jag sagt att den inte var något speciellt när du var nyfiken på nattkrämen i fråga. :o Men jag... blir ändå förvånad för jag själv märker ingen direkt skillnad alls! Inte så att den varit dålig på något vis, bara inte märkt någon effekt. Får jag fråga om du har något särskilt under den?
Haha, ingen fara! :D Kvällsrutinen är att jag kör rengöring och toner från Medik8, Vegan Kombucha Tea Essense och Propolis-serum från Dr Ceuracle och sen nattmasken då. Har även provat att ha både paulas choice 1 %-iga retinolsserum och Medik8 A-vitaminkräm (inte både de samtidigt utan olika nätter då :p) under nattmasken, det blev lite saftigt när jag körde retinol och mask två nätter i rad men jag vaknar nästan alltid upp helt babylen :D Har använt nattmasken varje natt i typ 3 veckor nu och det blir bara bättre och bättre.

Ska tilläggas att jag alltid har svarat väldigt bra på PHA. Gillar exempelvis inte alls den där glorifierade BHA-tonern från PC men älskar både Medik8 och Exuviances PHA-produkter.

Haha, ingen fara! :D Kvällsrutinen är att jag kör rengöring och toner från Medik8, Vegan Kombucha Tea Essense och Propolis-serum från Dr Ceuracle och sen nattmasken då. Har även provat att ha både paulas choice 1 %-iga retinolsserum och Medik8 A-vitaminkräm (inte både de samtidigt utan olika nätter då :p) under nattmasken, det blev lite saftigt när jag körde retinol och mask två nätter i rad men jag vaknar nästan alltid upp helt babylen :D

Vegan Kombucha är verkligen helt magisk! Jag är ju fortfarande en torris men har inte blivit så där akuttorr som jag kunnat bli innan den.

Jag får jättelätt ögoninflammation om jag råkar komma för nära runt ögonen med vanliga krämer/lotions. Mina ögon är för känsliga helt enkelt, så ögonkrämer funkar för såna som mig som behöver något mildare. Läkarens kommentar sist jag var till vårdcentralen för att få penicillin - "IGEN?!" 😅
Tål man vanliga krämer runt ögonen så är det ju dock bara slöseri att köpa speciell kräm just för det, dom kostar ju mycket mer sett till mängd.

Jag ska dock prova vaselin härnäst 🙈, tips från dermatolog. Mer budget kan det ju inte bli iaf.
Jag förstår vad du menar, jag har aldrig fått ögoninflammation av kräm. Men mina ögon rinner mycket om jag är trött, skrattar, det blåser eller är kallt. Har testat igenom mig ett par olika innan jag hittade rätt.
Tar dock aldrig kräm direkt på ögonlocket eller upp till ögonfransraden, utan håller mig med några mm ifrån.

Just nu kör jag en väldigt enkel rutin, men funderar på om det finns något att prova för lite orenheter, typ pormaskar. Funderar på om dubbelrengöring skulle fungera, just nu använder jag CeraVe SA smoothing cleanser.

I övrigt har jag serum, toner och kräm från Klairs, använder c-vitamin på morgonen och så retinol typ 2-3 dagar i veckan.
Jag är positivt överraskad av Dermalogica Breakout Clearing Foaming Wash (jäkla namn) innehåller salicylsyra. De har även en särskild "pulvermask" mot pormaskar jag vill testa näst.

Men alltså, ögoninflammation orsakas av bakterier (eller virus), inte av krämer. Enda förklaringen jag skulle kunna se är du har en hög koncentration av bakterier i krämen om du exempelvis har burkar som du stoppar ner fingrarna i. Jag har väldigt svårt att se att krämen i sig - om man smörjer med rena händer och inte "dubbeldippar" i krämburkar - skulle kunna orsaka en inflammation. En irritation, javisst, men inte inflammation.

Får rätta ordvalet, infektion. Svullnad och röda utslag runt ögonen och ner i ansiktet. Röda, variga ögon. Och nej det är tuber och droppar.

Får rätta ordvalet, infektion. Svullnad och röda utslag runt ögonen och ner i ansiktet. Röda, variga ögon. Och nej det är tuber och droppar.

Du hade rätt från början. En inflammation får man varje gång kroppen försöker läka något, det kan vara en skada, allergi eller vad som helst som kroppen tolkar som en retning. Livsnödvändigt, men jobbigt när den går på med besvärande inflammationer för "ingenting".

En infektion kommer av ett angrepp av någon patogen som tex virus eller bakterier.

Jag har gått runt och känt mig torr och "äldre" i hyn senaste veckorna. Beställde dag- och nattkräm från L300 för mycket torr hy och provade dem första gången igår kväll/imorse. Tyckte det var sköna krämer och jag hoppas på att min hy tål dem, reagerar ofta annars lätt med djupa finnar som aldrig vill ge med sig och lämnar ärr.

Beställde samtidigt ceraves hydrating cleanser som jag tänkt ha som morgontvätt, blev väldigt överraskad av känslan i själva tvätten? Men jag kände mig väldigt mycket mindre torr och stram efter den jämfört med "kollegan" sa cleansing gel. Behåller den som kvällstvätt!

Jag har gått runt och känt mig torr och "äldre" i hyn senaste veckorna. Beställde dag- och nattkräm från L300 för mycket torr hy och provade dem första gången igår kväll/imorse. Tyckte det var sköna krämer och jag hoppas på att min hy tål dem, reagerar ofta annars lätt med djupa finnar som aldrig vill ge med sig och lämnar ärr.

Beställde samtidigt ceraves hydrating cleanser som jag tänkt ha som morgontvätt, blev väldigt överraskad av känslan i själva tvätten? Men jag kände mig väldigt mycket mindre torr och stram efter den jämfört med "kollegan" sa cleansing gel. Behåller den som kvällstvätt!
Jag använder samma cleanser i duschen, känner mig alltid väldigt torr i ansiktet efter att ha duschat varmt (och länge). Den gör att man nästan känner sig återfuktad efter att ha använt den!

Har nu hittat en helt magisk dagkräm för vintern! Cosrx Balancium Ceramide Comfort Cream :love:

Jag föll till föga för de hade rabatt men oj vad bra den är, rejält återfuktande och ger även lite lyster med rätt serum under.

Den var blå 😍

2ACD1B6B-98A9-42F1-B1FB-41F312C06A49.webp

En liten uppdatering om den nya hudvårdsrutinen jag köpte för ca 5 veckor sedan. Övre bilden är min hy vid mens för ca 4 v sedan och undre bilden är min hy vid mens idag. Som ni ser fick jag alltid stora inflammerade finnar vid mens något jag inte alls fått den här gången. Har däremot ganska många små pluppar och små blackheds men vågar ändå tro på att det kommer ge sig. Är förvånad över att jag inte alls känns torr i hyn. Trodde ansiktet skulle krackelera helt men förutom lite fjäll i pannan som försvann med lätt peeling så känner jag mig inte torr alls.
Visa bifogad fil 77392
C7D82A5D-0BEB-4F70-B93E-1F0E61935C17.webp

Min hy vid idag ca 4 veckor senare än tidigare bilder. Har plockat bort PC Water-Infusing Electrolyte Moisturizer och istället lagt till PC CLEAR Oil-Free Moisturizer för att få lite mera fukt och håller på att vänja in PC Skin Balancing Pore-Reducing Toner. Svinnöjd! Kan inte fatta att de blivit såhär stor skillnad på så kort tid.

Visa bifogad fil 78542
Min hy vid idag ca 4 veckor senare än tidigare bilder. Har plockat bort PC Water-Infusing Electrolyte Moisturizer och istället lagt till PC CLEAR Oil-Free Moisturizer för att få lite mera fukt och håller på att vänja in PC Skin Balancing Pore-Reducing Toner. Svinnöjd! Kan inte fatta att de blivit såhär stor skillnad på så kort tid.

Imponerande! :up:

Generellt verkar det ju som om PC är bra för den där typen av problem, många har ju fått hjälp. Jag är ju supertorr men har börjat få hormonella finnar (tack klimakteriet :cautious:) och senast testade jag PC Azelaic acid på den begynnande plitan (rätt stor och rejält röd samt irriterad). På morgonen var den borta!

Jag är en av dem som inte tror på ögonkräm.
Jag använder min vanliga nattkräm från M.Å. som jag tycker återfuktar bra.
Jag gör peeling med syra eller exfoliering (inte runt ögonen dock) och med serum innan nattkrämen återfuktar det riktigt bra.

Vad menar du med att inte tro på ögonkräm? Tror inte att de fungerar eller tror inte att de är nödvändiga?

Jag använder också MÅ nattkräm men skulle hag ha den kring ögonen skulle jag nästan skrika rätt ut pga svidande känslig hy. Så behöver definitivt vara något annat där. Sen är det ju inte så att det inte bara är de som heter ögonkräm som inte huden svider av. Försvarets hudsalva funkar tex finfin mildhetsmässigt, men är ju inte riktigt den som ger bäst resultat...

Vad jag menar är väl att även om det inte generellt kanske finns ett behov av specifik kräm kring ögonen, så finns det ju definitivt de vars ögon inte klarar vanliga ansiktskrämer

Lite kul jämförelse mellan vänster hand, som fått hudvård men även blivit utsatt för väder, disk och allt annat, och höger, som varit delvis gipsad i tre veckor och därmed inte fått något av ovanstående. Det är ett par dagar sen jag tog bort gipset, så jag har ändå peelat och smort en hel del sen dess.

IMG_20211025_180658.webp

Ordinarie hudvård är hyaluronsyra (från the ordinary) och handkräm från ACO morgon och kväll. Någon gång i veckan slänger jag på serum (buffet) och granactive retinoid från T.O också. Kommer aldrig ihåg att smörja efter handtvätt i övrigt. :angel:

Har smugit igång med lite age delay-produkter från ACO, har hittills bara använt supersnälla produkter utan aktiva ingredienser pga benägenhet till perioral dermatit vid peeling osv. Bara på ett par dagar så tycker jag att jag har fått en jämnare hudton med mer lyster av bara en omgång AHA + age delay-serumet morgon och kväll. Serumet innehåller dock retinol förstod jag i efterhand, visst ska man skydda sig mot solen då eller har jag fått det om bakfoten?

Har smugit igång med lite age delay-produkter från ACO, har hittills bara använt supersnälla produkter utan aktiva ingredienser pga benägenhet till perioral dermatit vid peeling osv. Bara på ett par dagar så tycker jag att jag har fått en jämnare hudton med mer lyster av bara en omgång AHA + age delay-serumet morgon och kväll. Serumet innehåller dock retinol förstod jag i efterhand, visst ska man skydda sig mot solen då eller har jag fått det om bakfoten?

Ja, då ska man använda SPF (det ska man alltid göra egentligen om en vill hålla rynkor och pigmentfläckar borta). Sedan ska en vara försiktig om en vill använda fler retinolprodukter, det kan bli för mycket och huden sparkar bakut.

Sedan kan en göra som vissa och börja köra med retinolserum på 1% utan invänjning pga fått ett litet prov och sedan bli enormt irriterad och börja flaga, aka retinolgate... :angel:

Jag har också perioral dermatit samt atopiskt eksem (hej autoimmuna! mina gener suger...) så jag måste vara enormt försiktig med aktiva produkter. Genom trial and error har jag kommit fram till att det som är snällast men ändå har effekt är serum med C-vitamin och ferulic acid. Sedan använder jag retinol 1% några kvällar i veckan. Mer än så så sparkar min hud bakut.

För att hålla huden klar och fräsch med glow gillar jag enzympeeling/rengöring. Jag upplever det som mildare för huden och inte lika irriterande som andra peelingar (även om jag använder sådana också).

En ny favoritprodukt är Make P:rems gelénattmask, den ger verkligen en fin hy som är plumpad.

Senast ändrad:
Ja, då ska man använda SPF (det ska man alltid göra egentligen om en vill hålla rynkor och pigmentfläckar borta). Sedan ska en vara försiktig om en vill använda fler retinolprodukter, det kan bli för mycket och huden sparkar bakut.

Sedan kan en göra som vissa och börja köra med retinolserum på 1% utan invänjning pga fått ett litet prov och sedan bli enormt irriterad och börja flaga, aka retinolgate... :angel:

Jag har också perioral dermatit samt atopiskt eksem (hej autoimmuna! mina gener suger...) så jag måste vara enormt försiktig med aktiva produkter. Genom trial and error har jag kommit fram till att det som är snällast men ändå har effekt är serum med C-vitamin och ferulic acid. Sedan använder jag retinol 1% några kvällar i veckan. Mer än så så sparkar min hud bakut.

För att hålla huden klar och fräsch med glow gillar jag enzympeeling/rengöring. Jag upplever det som mildare för huden och inte lika irriterande som andra peelingar (även om jag använder sådana också).

En ny favoritprodukt är Make P:rems gelénattmask, den ger verkligen en fin hy som är plumpad.

Wow, vad många bra tips! Tack :bow:
Om jag drabbas av retinolgate (:D) så bör jag bli rodnad/fjällig/irriterad alltså?

Känner helt igen mig i hudtypen (har atopisk, seborroisk och, tidigare iaf, perioral dermatit ✌🏼) så kommer gå väldigt försiktigt fram. Min fördom är att ACO's produkter generellt är lite svagare/snällare än renodlade hudvårdsmärkens men kan ha fel såklart. Tar det steg för steg, det är ju kul om hyn kan bli lite finare utan att få bakslag!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka