Detta är min grundrutin just nu :
Morgon: Tvättar med REN evercalm (eller tar lite Bioderma på en bomullspad om jag har superbråttom, typ innan jobbet då jag går upp en halvtimme innan jag är på plats
), sen ett pump av REN evercalm serum. Sen ögoncreme, just nu en från La roche posay. Avslutar med clinique moisturizing lotion +.
Kväll: Tvättar med REN evercalm, två gånger ifall jag har smink på mig, alternativt en gång men då har jag tagit bort merparten av sminket med Bioderma innan. Ibland avslutar jag med Bioderma för att vara säker på att inga sminkrester finns kvar. Sen serum och ögonkräm som på morgonen och så avslutar jag med bare minerals purely nourishing cream. En ganska tung kräm som är bra för min torra hy.
Ibland har jag ett ögonserum från clinique under ögonkrämen. En gång i veckan ungefär gör jag en ansiktsmask, av varierande märke. Jag gillar kicks anti-stress mask! Exfolierar ansiktet någon gång i veckan, antingen med en konjacsvamp eller med Maria Åkerbergs papaya peeling.
Jag har alltid haft problemhy, sedan jag var bebis, och har sålänge jag kan minnas haft sjukt torr hy som är superkänslig. När jag var liten hade jag eksem på hela kroppen och nu kan jag få lite på händerna och småfläckar på kroppen. Hudvård har alltid varit en del av mitt liv, min hy klarar sig helt enkelt inte själv. Den får utslag och stramar utan rätt produkter som återfuktar och lugnar. Jag har prövat mig fram genom MÄNGDER av olika produkter och märken och just nu mår min hy riktigt bra! Jag är oftast helt igenom återfuktad, huden är lugn och nöjd men jag får någon-några hormonella finnar runt hakan vid PMS/mens. Jag har inga produkter jag inte kan tänka mig att yta ut/pröva nya utom Bioderma. Jag har använt det i snart 5 år och älskar denna vätska! Det är ett ansiktsvatten som tar bort smink och orenheter så himla bra samtidigt som det är så skonsamt mot huden. Sen ett halvår eller så finns det på svenska apotek
Jag skulle faktiskt inte kunna skippa något moment i min rutin även om en del produkter kan skifta. Rengöringen är jätteviktig, även om man har torr hy behöver huden få hjälp att bli av med död hud och päck som kommit utifrån under dagen. Tvål är döden för ansiktet, så uttorkande. Big nono!
Serum har gjort enorm skillnad på min torra hy. Den tränger in i huden på ett sätt en fuktkräm inte kan göra, och därför håller jag mig återfuktad mycket längre. Utan serum kan min hy börja flagna efter några timmar.
Ögonkrämen är så viktig om man vill förhindra linjer och rynkor. Inte nödvändigtvis anti age (om detta tvista de lärde) men FUKT. En återfuktad hud åldras långsammare än en torr.
På dagen kan jag ha en lite lättare kräm än på natten då jag gärna ger huden en riktig fuktdrink. Jag tycker inte det är nödvändigt att köpa det allra dyraste, ser hellre till bra ingredienser som min hud tål. Den är lite konstig, ibland tål den produkter med mycket konstiga ingredienser bättre än renare produkter. Jag har fått prova mig fram helt enkelt! Jag är jätteintresserad av hudvård, sminknörd som jag är så ligger grunden i basen och då hjälper det verkligen om hyn är välmående i sig själv.