hudproblem

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare **BORTTAGEN**
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 116
B

**BORTTAGEN**

Hej
Det måste finnas fler i detta land som har hudproblem på sin häst. har en ponny med soleksem alt knottallergi, men nu när sommaren är slut så är symtomen kvar. vet har behandlat mot svullnader och hudskorv m.m. Det tycks inte finnas någon medicin att tillgå? Är det någon som känner igen sig och har hittat en bra lösning, kanske vet någon veterinär. som specialliserat sig?

Det kan vara något i fodret som hästen inte tål. Vad fodrar du med?

Eksemhästar kan dras med dessa symtomer ända in i december, om det vill sig illa. Jag ser fortfarande hästar med svullnader i mankam, samt fjällningstendens. Men dock utan klådtendenser.

VÅr islänning har egentligen inte eksem men septemberknotten var hårda på honom. Blandade aloevera jelly och aloevera juice och gnugade i mankam. Han slutade klia sig och det läkte på ett par dagar. Använder nog jelly till allt utom att steka i..... ( mugg, sår, magproblem, egna händer osv)

Värt att prova?

Låter intressant med Aloe Vera jelly, var får man tag på det? Antar att det finns både bättre och sämre produktmärken.

Har en häst som har knutor runt buken som det enligt veterinär inte finns någon egentlig behandling för. (hudbiopsier är tagna, ätit hippotrimkur mm) Kanske jellyn kunde hjälpa? :idea:

Har svarat under en annan fråga "hudskorv".
Kan bara tillägga att jag har använt Aloe Vera .
Både Spray och Jelly och gett invärtes ochså och han var riktigt fin ett tag men sen kom problemen tillbaka trots samma behandling. Men det var klart effektivt men jag vet inte varför det inte höll hela vägen.
//Peven

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 113
Senast: MayGrace
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 326
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 754
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 426
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025