Hudproblem

R

Raderad medlem 68338

Jag har på senaste tiden haft problem med torr, skrovlig hy under ögonen. Varken snyggt eller skönt! Dessa partier svider, kan vara röda och kliar bitvis. Vad göra? Antar att huden måste återfuktas och fett tillföras men eftersom det också känns som ngt eksem-artat så känns det som att det inte räcker. Ngn som haft liknande problem? Min kollega tyckte jag skulle testa kortison men svider det inte utav helvete eftersom huden är röd/irriterad och kan man ha det såpass nära ögonen?

Kan tillägga att jag hade ett skov med liknande problem i våras och då botades det genom att jag åkte på semester och solade! Trodde solen skulle förvärra det hela men det var precis tvärtom!

@tornblomma jag hade gått till dermatolog och kollat upp det :) alternativt först testat med nån mjukgörande mild salva från apoteket. Inget med parfymer och skit i. Gett det en vecka och blir det inte minsta bättre eller värre så hade jag sökt.

Jag har på senaste tiden haft problem med torr, skrovlig hy under ögonen. Varken snyggt eller skönt! Dessa partier svider, kan vara röda och kliar bitvis. Vad göra? Antar att huden måste återfuktas och fett tillföras men eftersom det också känns som ngt eksem-artat så känns det som att det inte räcker. Ngn som haft liknande problem? Min kollega tyckte jag skulle testa kortison men svider det inte utav helvete eftersom huden är röd/irriterad och kan man ha det såpass nära ögonen?

Kan tillägga att jag hade ett skov med liknande problem i våras och då botades det genom att jag åkte på semester och solade! Trodde solen skulle förvärra det hela men det var precis tvärtom!
Det finns kortisonfria krämer för eksem som även går att använda runt ögonen, hör med dem på Apoteket (eller vad de nu kan heta)...Intressant förresten, jag har samma problem själv.
Använder Dermalex.

Kortisonkräm svider inte. Tror inte det är något problem att ha det under ögonen, men välj krämen, inte salvan.

Jag brukar ha Locobase Repair på väldigt torra/skadade områden.:)

Skulle ta mig till en läkare, har samma problem ( har dock eksem på betydligt fler ställen) och får Ficortril speciellt till eksemen runt ögonen.
Den är ganska kladdig och fet, men hjälper mig otroligt bra!

Inte leka med kortison utan diagnos, det finns eksem som blir värre av kortison (jag har sådana eksem). Boka läkartid och smörj med något som är fett och har så lite ingredienser som möjligt tills dess.

Jag har liknande problem och kletar på ett riktigt TJOCKT lager med en riktigt fettig kräm innan jag går och lägger mig. Använder för det mesta Paulas Choice Recovery hydrating treatment.

Jag har liknande problem och kletar på ett riktigt TJOCKT lager med en riktigt fettig kräm innan jag går och lägger mig. Använder för det mesta Paulas Choice Recovery hydrating treatment.

Tack för tips! Kliar/svider det för dig också?

Tack för tips! Kliar/svider det för dig också?
Antagligen poänglöst tips men Locobase och Idomin hjälper inte helt på min sexåring med exem runt munnen. Men tillsammans med anfall med zinksalva för babyända så brukar det vända! (det är väl egentligen bara för blöta fuktexem, hans ser torra ut, men kanske är blöta ändå). Zinksalva går man dock inte runt med :D

Tipsar om en fantastisk olja - Infinatura Cura Oil. Innehåller 8 olika naturliga oljor och inget annat så borde således fungera toppen att ha även nära ögonen.

Tipsar om en fantastisk olja - Infinatura Cura Oil. Innehåller 8 olika naturliga oljor och inget annat så borde således fungera toppen att ha även nära ögonen.

Den är säkert bra men herregud vad dyr! Jag har fuskat lite med aromaterapi åt mig själv och skulle kunna köpa stora mängder av de råvarorna för det priset.

Liknande trådar

Kropp & Själ Pga medicinering så är min hud jättefet. Vi snackar så pass att jag 6 timmar efter tvätt har ett lager med fett i hela ansiktet att jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 686
Senast: Modest
·
Kropp & Själ Jag gör en chansning och ser om buke ännu en gång har svar på min fråga och mitt problem. I år har jag helt plötsligt reagerat på solen...
2
Svar
28
· Visningar
3 309
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag kommer snart förlora förståndet... Jag har "alltid" haft ganska lätt för att få svamp, redan sen tonåren. På den tiden var det...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
22 714
Hundhälsa Min ettåring är fruktansvärt torr i huden och kliar sig mycket. Nu har hon även fått skavsår på tassarna vilket jag misstänker är...
Svar
18
· Visningar
3 150
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama