Hudproblem som återkommer

M

mooi

Detta började förra vintern.
När min ena häst kom hem från fodervärd där hon gått lite mer "löst" än vad hon vanligtvis gör (och tex inte borstats dagligen) så var hon väldigt stövig i pälsen och jag fick klippa henne för att komma ner i vinterpälsen och få rent henne (men lämnade som en fyrkant på ryggen). Hon kliade sig väldigt mycket uppe på ryggen i sadelläget+manken, det blev bulor och så släppte det små pälstussar och under var det sår -regnskållsliknande. Det gav med sig framåt våren och hon har varit mycket bättre sen dess. Varit fin i pälsen men man har hemskt gärna fått klia henne på ryggen ;) När hösten kom och ju närmare vintern vi kommit så har det kliat mer igen och bulorna kommer tillbaka. Det släpper små tussar med hår, och under är det små sår.
Jag har tvättat henne med Hexosil och då var det bra i ett par dagar. Hon är klippt men inte i sadelläget (och det är där det kliar).
Vad ska jag göra mer än att tvätta igen innan det blir för kallt och alltid ha rena schabrak osv...
Ska jag klippa bort vinterpälsen i sadelläget med så man kommer åt det som kliar?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hudproblem som återkommer

Känner igen problemet. Har du henne mycket täckad?Har testat mig fram, men de hästar som går med dubbla täcken och täckade mycket får sämre päls eftersom de inte torkar utan är fuktiga. Speciellt om man tvättar dem varje gång efter ett ridpass. Det verkar som "bakterier" får fäste av fukten och sen får de bulor blir mjälliga osv. De hästar som klarat sig bäst är de jag ryktat rena efter ett pass (tvättar dem såklart ibland , men försöker undvika det för det verkar som deras päls andas bättre då), samt låter dem stå utan täcke så deras päls har en chans att andas och använda sin funktion. Har jag hästar med problem tvättar jag dem 1 gång i veckan med hexocil/jodopax (utspädd), efter tvätten smörjer jag in dem på de med olivolja på de utsatta områdena och tar bort den hud som lossnar lätt.Jag låter dem torka utan täcke (annars stänger jag in fukten igen) med hö så de håller värmen bättre när de äter. Benen torkar jag alltid med handuk efter jag spolat dem, likadant där så att inte bakterierna inte får fäste, sen smörjer jag eventuell mugg med helosan sol och tar endast bort ruvor som faller av lätt, då jag inte vill ha in nya bakterier i sprickor och sår.

Hon är täckad -har haft ordentliga ryggproblem förut och får inte bli kall och spänd. Men har inte dubbla täcken. Luftar utan täcke när jag är i stallet. Ser till att hon är torr innan utetäcket kommer på.

Men jag gissar att det är detta jag får göra; tvätta rent, se till att hon är torr under täcken och lufta så mycket som det går.

Jag hade klippt bort pälsen vid sadelläget också. Verkar ju vara nån form av värmeutslag. Just där hålls fukten kvar iom pälsen, efter ridning och skapar en mysig miljö för bakterierna.

Liknande trådar

Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 214
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 655
Kropp & Själ En del av er minns säkert min följetong om kliande hud, och nej, besvären är inte över. Jag ska försöka göra en kort sammanfattning av...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
14 441
Senast: Petrow90
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 948
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar