hubertus sadlarna.

C

cerrox

vad tycker vi om dessa sadlar egentligen? allas åsikter är mer än välkomna.

själv sålde jag min hubertus dressyrsadel med stor sorg i hjärtat för ett litet tag sedan eftersom hästen hade växt ur den. jag har själv bara positiva saker att säga om dessa sadlar, har haft hela 3 stycken, en allround, en hopp & en dressyr.

jag har läst så mycket negativt som endel har skrivit om dom. men jag tycker att det är en bra sadel till ett bra pris. härligt läder & underbara att rida i. ledsen bara att den sadeln inte passade hästen längre.

men jag skulle vilja höra med er om vad ni har för erfarenheter av dessa sadlar? vad tycker ni om dom? positivt & negativt? som sagt så har jag nämligen läst en hel del här på buke att dom skulle ha problem med sneda bommar & dålig stoppning osv. men det är absolut inget jag hade problem med på någon av mina hubertus sadlar. dom har genomgått en 'kontroll' av en sadelmakare innan försäljningen & innan köp & dom har aldrig haft något att anmärka på dom, mer än att nån kanske ha behövt stoppas om.

har ni själv kanske en hubertus sadel? berätta.

Sv: hubertus sadlarna.

Hubertussadlarna är av mkt ojämn kvalite tyvärr våran ridsportsbutik tar inte ens in dem längre!!!!
Men har man turen att hitta en Hubertus som är rak i bommen,jämn i stoppningen och ordentligt genomfärgad så har man en kanonsadel!!!! :)

Hubertussadlarna är av mkt ojämn kvalite tyvärr våran ridsportsbutik tar inte ens in dem längre!!!!
Men har man turen att hitta en Hubertus som är rak i bommen,jämn i stoppningen och ordentligt genomfärgad så har man en kanonsadel!!!!

ok. så det är 'vanligt' att dessa sadlar är sneda i bommen, dåligt stoppade osv?? hur vanligt är det? jag har nämligen aldrig hört eller sett det för den del innan jag läste det här som alla har skrivit. då har jag haft tur 3 gånger då!! som har lyckats hitta hubertus sadlar utan problem!!

vad menar du med ordentligt genomfärgad? att många tappar färgen? har inte varit med om det heller. för min dressyrsadel såg ut som ny trots några års användning. ;)

Jag har en Flexline allround som är jättefin. Den har vi stoppat om och det finns nog inte en mjukare sadel nu alltså, glöm Cair! :p

DSCN1603.jpg

Hade den till min ena häst men hon har vuxit ur den så nu har unghästen den, får se hur länge hon kan ha den (växer).
Jag tycker det är en jättebra sadel för det priset.

Apropå sned bom och stoppning så är ju Pessoa-sadlarna som ändå ska vara "finare" en representant i klassen "sadlar jag aldrig skulle lägga på min häst" :crazy:
Har tittat och klämt på många sådana i vår ridsportsbutik och samtliga var ojämnt tillverkade från början.
Man måste ha ögonen med sig oavsett märke, alla kan ha måndagsexemplar.

Personligen trivs jag inte i Hubertus, de är inte särskilt bekväma att sitta i och inte är de snygga heller. Jag drar dessutom åt mig öronen när man hör om så många skeva sadlar, jag vet inte om jag är skicklig nog att se om den är rak eller skev (om det är en liten skevhet).

Jag har en Flexline allround som är jättefin. Den har vi stoppat om och det finns nog inte en mjukare sadel nu alltså, glöm Cair!

hur gammal är den sadeln? :)

Apropå sned bom och stoppning så är ju Pessoa-sadlarna som ändå ska vara "finare" en representant i klassen "sadlar jag aldrig skulle lägga på min häst"
Har tittat och klämt på många sådana i vår ridsportsbutik och samtliga var ojämnt tillverkade från början.
Man måste ha ögonen med sig oavsett märke, alla kan ha måndagsexemplar.

jo, det är sant att det finns säkert måndagsexemplar i alla märken. men efter att ha läst här så börjar man ju fundera på vilken tur(!) man måste ha haft som har haft 3 fin fina hubertus sadlar på raken! därför ville jag höra vad andra har för erfarenheter av dessa sadlar. men visst man måste vara noga med sadlarna & en bra sadelmakare är alltid bra att ha. ;)

Personligen trivs jag inte i Hubertus, de är inte särskilt bekväma att sitta i och inte är de snygga heller. Jag drar dessutom åt mig öronen när man hör om så många skeva sadlar, jag vet inte om jag är skicklig nog att se om den är rak eller skev (om det är en liten skevhet).

smaken är som baken. ;) men är man själv osäker på hur bommen & stoppningen osv är, då är det ju kanon att ha en duktig sadelmakare som kan hjälpa en. :)

Många sadlar behåller inte färgen om de utsätts för regn trots rätt behandling efteråt med avtorkning läderbalsam osv det förblir fläckar kvar på sadeln. :(
Själv har jag haft en del Hubertusar genom åren och ett fåtal har varit i toppskick de äldre är oftast problemfria, de som gjordes på 80 talet....
En sadel jag hade var väldigt lite vriden precis vid framvalvet märkte det inte vid köp utan lite senare sålde den som leksadel.

Många sadlar behåller inte färgen om de utsätts för regn trots rätt behandling efteråt med avtorkning läderbalsam osv det förblir fläckar kvar på sadeln.

oj, låter inte skoj. vilken tur jag måste ha haft då!

Själv har jag haft en del Hubertusar genom åren och ett fåtal har varit i toppskick de äldre är oftast problemfria, de som gjordes på 80 talet....
En sadel jag hade var väldigt lite vriden precis vid framvalvet märkte det inte vid köp utan lite senare sålde den som leksadel.

vad hemskt! tänker nu på om att någon av mina sadlar kanske har varit pytte vridna eller liknande som sadelmakaren trots allt inte har sett. men hästarna & jag har iallafall inte haft några problem. så jag hoppas att alla dom sadlarna vart så problemfria som jag & sadelmakaren har sett!

nu blir man ju avskräckt från att skaffa en ny hubertus. :(

Precis som andra har skrivit, sadlarna är av ojämn kvalité och vill en kund lämna in en hubertus till försäljning hos mig, så granskar jag den under lupp innan jag tar emot den.

De verkar vara en mer utpräglad älska eller hata sadel än andra, antingen stortrivs man med dem eller så avskyp man dem:crazy:
Jag tycker inte om att rida i dem. Hamnar konstigt med sätet av någon anledning.

Men riktigt gamla sadlar är lätt sneda det är ofrånkomligt eftersom ryttaren snebelastar sadeln varje gång de sitter upp från marken. Det är därför jag rekomenderar något att stå på när man ska sitta upp - sk grannybox. Dessutom sparar det på ditt egna bäcken vilket också är bra i det långa loppet

*KL*

Jag har AVSKYTT Hubertus, men det är grundat på äldre sadlar. När jag i somras provade ut sadel till valacken och provred säkert 20 sadlar så var en av FÅ som låg bra på hästkraken en Hubertus Comfort Hopp (Flatback). Det ironiska var att det var den sadel JAG satt allra bäst i. Efter sadel nr fem ungefär slutade jag kolal på märke och prislapp, så när jag då provat Hubertusen och jag OCH hästen trivts med den och sen på stallgången kollade lappen och såg att det var en Hubertus trodde jag inte mina ögon. Och var faktiskt tvungen att be sadelmakaren att få provrida den IGEN för att kunna tro på det..

Men faktum kvarstod - det var det som var skönast. Mjuk att sitta i, naturligt bra sits och precis lagom stöd. Även de som stod och tittade på konstaterade att jag satt absolut bäst id en. (min hopptränare undrade förresten om jag varit på kurs och kursat bort sitsfelen, innan han insåg jag bytt sadel..)

DÄREMOT så stoppningen.. jag säger bara stoppningen. Orginalstoppningen var det knöligaste elände jag varit med om, och sadelmakaren sa även han att han inte hade något emot HUbertus som så, men att han definitivt rådde till att byta ut hela orginalstoppningen vid köp. Min känsliga herre ville ha deluxesupermjukstoppning han, så vi bytte till extramjuk lammull.

Så, jag är SUPERNÖJD med min Hubertus, men man ska kolla stoppningen noga. Min är inte sned, men med tanke på hur stoppningen såg ut ska man nog kolla så den är rakt sydd med.

Inte haft min så länge än, typ 8 månader, men jag är fortfarande jättenöjd med den. Än mer näjd om man ställer det i relation till priset (6999 kr.. med orginalstoppning, lägg på en tusenlapp för stoppningsbyte)

Men som sagt, det gäller BARA Comfort-serien som ju är ny, de tidigare serierna och modellerna har jag INTE gillat.

Jag tror att den är från -99, vet inte exakt men gissar på sadelnumret... Men det känns som om det kan stämma med skicket, den är fin. Har inte tappat färg eller så.

Vad jag har hört, så är det inte bommen i Hubertusarna som blir sneda utan att bossorna ganska ofta är felsydda och därför blir osymetriska.

Jag har haft en Hubertus flexline dressyr som var sned, men det berodde inte på sadeln i sig utan Flairstoppningen.

Lädret är inte i den bästa kavlitén, men det är helt OK. Det gäller att hålla efter ordentligt.
Min flexline var den absolut skönaste sadel jag har suttit i (eller ja, min JR är skönare men men) och det var inte kul att sälja den :( men hästen hade breddat sig så pass att den var alldeles för smal för henne.

Här är en bild på min gamla flexline: http://img.photobucket.com/albums/v200/Wielita/hubertusflexline.jpg

Jag har en Hubertus allround, vilken modell det är vet jag inte - köpte den begagnad. Tror det är flexline, den ser ut som Mitrolles sadel. Den är inte riktigt svart längre, har tappat lite färg, men den ligger bra på båda mina hästar faktiskt (två fjorddamer) och den är skön att rida i så jag är jättenöjd med den!:) Funderar på att köpa en ny Hubertus dressyrsadel till den ena av hästarna.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 073
Senast: super
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 523
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 200
Senast: Fibusen
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 833
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka