Sv: Hubertus Kosak Hopp
Jag har, om du menar flatbacken ur comfortserien?
Jag tycker den ger alldeles perfekt stöd, dvs den låser mig inte men jag får stöd. Är små vadklossar på den och inte så groteska knästöd direkt. Väldigt mjuk 'vaddering' i kåpan över knästöden, uppskattas.
Jag tycker den är skön, men det är ju så personligt vad man gillar för sadel, beror ju på anatomi, tycke och smak.
Jag är lite tveksam till hur bra den blir för långa ryttare dock, jag är kort och det är en av få sadlar som jag inte har sjukt mycket kåpa framför sadeln på. Den är ganska 'rak' i kåpan för att vara hoppsadel, så rak att det blir bäst med dressyrschbrak.
Jmf jag den med min M&N flat så har M&N.en MYCKET mer framskuna kåpor (och det ser stört ut med mina korta ben). Så jag TROR att en ryttare med långa ben riskerar att få knäna utanför kåpan tyvärr.
Kvaliten är helt okej, jag har bara haft min i tre år, men den ser ut som ny än och inga konstigheter, mjukt och trevligt läer, med bättre finish än min M&N ponnyflat. Dock så är orginalstoppningen i Kosacken ett skämt, och det första jag gjorde var att byta ut den.
Priset om vi talar om samma sadel låg när jag köpte på 6995 (+ 1000 kr ny stoppning..), vet inte om de höjt nu. Men den är riktigt bra kvalitet för att vara en budgetsadel. Och jag är tvärkär i min (fast jag fick provrida den tre ggr innan jag gick med på att av en ziljon provade sadlar var det en Hubertus jag och hästen gillade bäst *s*)