Hubertus Kosak Hopp

Carroo

Trådstartare
Hej!
Finns det någon som har erfarenhet av Hubertus Kosak Hopp? Skulle vilja veta allt positivt och negativt :) Ger den ett bra stöd, är det en sadel med bra kvalitét, passar den även längre ryttare, vad ligger priset på m.m ? Tacksam för all info som jag kan få :)

Sv: Hubertus Kosak Hopp

Råkade lägga tråden lite fel, flytta den gärna till - Att ha hopphäst :)

Jag har, om du menar flatbacken ur comfortserien?

Jag tycker den ger alldeles perfekt stöd, dvs den låser mig inte men jag får stöd. Är små vadklossar på den och inte så groteska knästöd direkt. Väldigt mjuk 'vaddering' i kåpan över knästöden, uppskattas.

Jag tycker den är skön, men det är ju så personligt vad man gillar för sadel, beror ju på anatomi, tycke och smak.

Jag är lite tveksam till hur bra den blir för långa ryttare dock, jag är kort och det är en av få sadlar som jag inte har sjukt mycket kåpa framför sadeln på. Den är ganska 'rak' i kåpan för att vara hoppsadel, så rak att det blir bäst med dressyrschbrak.

Jmf jag den med min M&N flat så har M&N.en MYCKET mer framskuna kåpor (och det ser stört ut med mina korta ben). Så jag TROR att en ryttare med långa ben riskerar att få knäna utanför kåpan tyvärr.

Kvaliten är helt okej, jag har bara haft min i tre år, men den ser ut som ny än och inga konstigheter, mjukt och trevligt läer, med bättre finish än min M&N ponnyflat. Dock så är orginalstoppningen i Kosacken ett skämt, och det första jag gjorde var att byta ut den.

Priset om vi talar om samma sadel låg när jag köpte på 6995 (+ 1000 kr ny stoppning..), vet inte om de höjt nu. Men den är riktigt bra kvalitet för att vara en budgetsadel. Och jag är tvärkär i min (fast jag fick provrida den tre ggr innan jag gick med på att av en ziljon provade sadlar var det en Hubertus jag och hästen gillade bäst *s*)

Jag har en sådan till den ena hästar och trivs utmärkt i den. Jättebra stöd och skänkeln ligger precis stilla

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 058
Senast: iNHALE
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 257
Senast: malumbub
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
954
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 610
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar