Sv: Html

Hmm, hur gör man radbrytning om man vill undvika br?

I första hand används ju <p> och <div>(är som boxar som omsluter element), vilka automatiskt ger en radbrytning. Vill du ha radbrytning mellan två bilder eller två länkar t.ex. kan du använda:
Kod:
img {
display:block;
}
img är "samlingsnamnet" för alla bilder du har på din sida. För alla länkar gäller a :)

Jag har provat med både <p> och <div> men kan inte få det snyggt.

Jag vill kunna göra både vanliga radbrytningar och lite större om man säger så..

Har en lista med länkar som jag vill ska se ut ungefär såhär:

Rubrik A
1.
2.
3.

Rubrik B
4.
5.
6.

Jag vill alltså ha lite större mellanrum mellan rubrik A och B.

du vill alltså ha ett större mellenrum , men inte en full rad?
du får nog göra en liten tag för en rad med halvstor text som du sedan använder dig av.

Jo, fast ännu större än en full rad. Men då kan jag göra en tag för en rad med stor text? :)

En till fråga, det dyker upp mkt när jag sitter och knåpar.. Hur gör man för att framesen ska bli "osynliga?" Jag har valt frameborder="0" i html-dokumentet men de syns ändå när jag har annan färg än vit på bakgrunden.

Nu var det ungefär miljoner år sedan jag senast byggde något med frames (urk) så det är inte direkt färska kunskaper, men om jag inte minns fel finns/fanns det ett attribut framespacing som man kunde sätta till 0 i frameset-taggen. Vet inte om attributet validerar dock. Jag har en vag aning om att det kan vara deprecated (borttaget från standarden).

Eller så ger du de divar/paragrafer du vill ska ha ett långt mellanrum efter sig ett class-namn typ <p class="stortmellanrum"> och så ger du dem stora botten-marginaler i css-definitionerna:

Kod:
.stortmellanrum {
  margin-bottom: 2em;
}

Vill du göra just såna listor kan du ju skriva typ
Kod:
<div class="stortmellanrum">
  <h1>Rubrik A</h1>
  <ol>
    <li></li>
    <li></li>
    <li></li>
  </ol>
</div>
<div class="stortmellanrum">
  <h1>Rubrik B</h1>
  <ol start="4">
    <li></li>
    <li></li>
    <li></li>
  </ol>
</div>

frameborder kommer lämna ett litet glapp mellan framesen, i den färg som användaren satt i operativsystemet, har jag för mig(vitt är default).
Jag letade lite igår efter andra attribut, men border="0" är nog det som fungerar bäst. Däremot validerar det inte. Men det kanske är något man får leva med om man använder frames, jag vet inte riktigt hur w3c tänkt där :)

Jo, fast ännu större än en full rad. Men då kan jag göra en tag för en rad med stor text? :)

En till fråga, det dyker upp mkt när jag sitter och knåpar.. Hur gör man för att framesen ska bli "osynliga?" Jag har valt frameborder="0" i html-dokumentet men de syns ändå när jag har annan färg än vit på bakgrunden.

försök att jobba utan frames, det blir bättre resultat i slutändan.

Tack! Det där blir jättebra :)

Kuckeliku: Ja, jag började just fundera på det.. Bara det att jag inte vet något annat sätt att göra det på. :D Kan man göra det i CSS?

Det här går riktigt bra.. :)

Undrar en sak till, kan man skriva in någonstans hur bred man vill att sidan ska vara? jag vill inte utnyttja hela "bredden" utan ha lite tomt både till höger och vänster (samtidigt som jag inte vill att allt ska vara centrerat)

Senast ändrad av en moderator:

Har lite brådis, så med risk för stavfel och hjärnsläpp.... :D ..så testa det här:

Lägg en div-tagg runt allt ditt innehåll i din html-fil:
Kod:
<div id="container">
Hela innehållet på min sida, text, bilder mm.
</div>

och sedan i din CSS:
Kod:
#container {
width:600px;
margin:0 auto;
}

Hmm, det verkar inte hända så mycket faktiskt. :D Förutom att allt hoppar ner några millimeter.

Jo det funkar visst. Det måste varit datorn som knasade lite för jag har inte ändrat något.

Tack än en gång! :)

Ingen fara :D
Kom på efteråt att det kanske inte skulle bli så stor förändring pga dina frames. Men bra att det funkade :)

Det glömde jag ju säga, håller på att göra om helt nu så jag har tagit bort alla frames. :)

Det har dykt upp ett annat litet problem och jag kan verkligen inte förstå vad som är fel..

Jag har en bild högst upp som är inlagd i alla html-dokument. Allt går bra ända tills jag lägger in en till <p>-tagg i ett dokument, då hoppar bilden till, och flyttar sig en liten bit.

Förstår inte vad som är fel? Eftersom jag redan har använt P och det inte blev fel då, det blir det bara när jag lägger in en till.. :confused:

Såhär ser p ut i min css:
Kod:
p {
  font-size: 10px; 
  letter-spacing: 0px; 
  color: #000000;
}

om det kan ha med saken att göra..

Hm, hur hoppar den? :)
Ett vanligt problem med <p>- och <h1-6>-taggar brukar vara dess "marginaler". Ibland får man testa med
Kod:
p {
margin:0;
}
...för att se om det påverkar saken.
Lägger du kanske menyn i en <p>-tagg?

Nej, den ligger inte i en p-tagg..
Såg nu att det inte bara är bilden som hoppar utan hela sidan.. Det ser ut som att det skulle kunna vara marginalerna, allt hoppar ca 5 pixlar åt vänster. Hände tyvärr inget när jag la till margin:0;.

Nu fattar jag verkligen noll.. provade att ta bort p-taggen igen och den här gången försvann inte det där "hoppet".

Det är inte så att det kommer upp en scroll-bar till höger när du lägger in en till <p> och att det är därför det "hoppar till"?

Smaaart! Tack :D

Går det att fixa på något sätt eller får man leva med att det är så?

Liknande trådar

Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 911
IT & mobiler Ja skulle behöva lite hjälp med min html kodning för av någon anledning så fungerar det inte. Vilket ni kan förstå om ni tittar in här...
Svar
1
· Visningar
1 204
Senast: Ainon
·
IT & mobiler Hur skriver man ett mellanrum (större än ett mellanslag och inte en rad neråt) i html kodning. Koden tycks ha flygit bort ur min hjärna.
Svar
2
· Visningar
12 913
Senast: Ainon
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 260
Senast: Emelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar