Q

QH´S

Vad har ni för vinklar på era hästars hovar?
Jag har mätt framhovarna, häst ett som är barfota hade 45gr, häst två som är barfota hade 50gr, o häst tre som är skodd hade 50gr.
Anledningen är att vår hovslagare i stallet verkar några andra hästar så konstigt.. de har jätte höga hovar mer är 50gr och de är jätte korta fram.. ingen riktig hovform typ. trekant i profil utan avkapad tå.. de ser förfärligt ut o hästarna är snubbliga o rullningen i gången blir kraftig så att hästen snubblar till för att hoven inte dröjer sig kvar i marken så länge. Hovslagaren har ingen utbildning och anlitas pga att han är hälften så billig som andra.. men törs ju inte påpeka vad han gör på de andras hästar. De andra ryttarna är inte så hästvana så då kan de va svårt, jag undrar bara om en sån verkning gör skada.. de måste de ju göra för att belastningen blir annorlunda på benet.
Själv mäter jag och visar hur jag vill att hoven ska se ut och han har skött sig ganska bra med att ordna det. Även visat bilder på hur min ideal hov ska se ut. Barfota hästarna håller jag efter själv med rasp och han kollar av mellan gångerna hur de går och ev. verkar av lite.
Tycker synd om de andra hästarna som också tränas varje dag, tänk om de får nån skada utav detta.. vad ska jag göra? Ägarna litar på hovisen o tycker de ser bra ut. Men jag känner att de inte är de..! :confused:

Sv: Hovvinkel

Vad är kotvinkeln då? Hovens vinkel ska vara i princip samma som kot- och bogvinkel. Dvs hästar med liggande bogar har ofta längre kotor = mer vinkel och därmed mindre vinkel i hoven (mot 45 grader). Hästar med mer stående bogar och upprätta kotor har högre vinkel (uppemot 55 grader). Man kan inte bara kolla på hoven, man måste se vilken häst den sitter på också. Vad som händer med för upprätta kotor är att stötdämpningen genom kotor knän blir mindre, stöten kommer mer rakt underifrån och upp genom benet. För liggande kotor ger mer belastning på böjsenorna. Nu skriver jag väldigt förenklat men för att få en bild av det hela.

Tycker du trots det att hovarna är för branta och om hästarna har ansträngda kotor och knän (är någon halt eller har varit behandlad i lederna?) så kan du väl visa dem detta med kot- och hovvinklar så får de göra sin egen bedömning. Gå inte in som besserwisser bara, utan gör det i frågeform och understöd gärna med någon artikel om hovvinklar.

/Camilla

Jo de var så jag menar, de ser ut som styltor på hästarna, kotorna ser upprätta ut.. o jag vet hur de såg ut för ett år sedan... inte alls som nu!..
Snälla, kan inte du skicka pm till mig med info om det du beskriver.. för jag kan inte så mycket om de.. =/ el. nån länk där man kan läsa. Har bara hovvinkel mätare.. vad behövs mer? Jag vill gärna lära mig.. Går bara på magkänsla typ.. =P

Jag har ingen aning om vinkeln i grader, men den följer hästens vinkel genom resten av benet (kotled etc). Jag skulle slita öronen av hovslagaren om han tog fram vinkelmätaren och såg till att vinkeln var X.

valacken t ex har en betydligt brantare vinkeln än lilldamen. Så har valacken korta, upprätta kotor med, medan unghästen har långa, veka.

Fast det du beskriver låter ju inte så bra utan som att hästarna har en brantare vinkel än de ska ha.

QH´S skrev:
Hovslagaren har ingen utbildning och anlitas pga att han är hälften så billig som andra..

Jag skulle inte vilja kalla honom för Hovslagare.Att han är hälften så billig brukar betyda att det senare kommer bli dubbelt så dyrt för hästägaren.

Jag skulle inte använda en outbildad "hovslagare". Vad händer om något går åt helvete? Har han försäkringar som täcker sådant?

Betalar hellre lite extra och vet att jag kan sova ordentligt på nätterna för att finns det något problem så hittar min utbildade hovis detta, och han förebygger eventuella problem med.

bengall skrev:
Vinkeln i grader på hoven är helt ovesäntlig.
Den ska vara samma som kotan.

intressant syn. Om du verkar en häst hög i trakterna så kommer vinkeln på kotan att räta upp sig. Även bogmuskulaturen och bogvinkeln ändrar sig på en häst som verkas hög i trakten tex.

Att påstå att det går att verka en häst efter kot/bogvinkeln är ju knepigt...Säg att den under några år haft en hovslagare som inte verkat bra, så hoven har "rätat upp sig", dvs höga trakter och kort tå. Då kommer den hästen också att ha raka kotvinklar och en uppdragen bogvinkel. Skall man då fortsätta verka den hästen efter de vinklarna? i längden kommer ju det ge dig en häst med klubbfot!

Känns då mer logiskt att verka hästen efter hovbenets form och vinklar...och då spelar vinkelgraderna ganska stor roll eftersom man vet vilka vinklar ett hovben har!

Migo skrev:
intressant syn. Om du verkar en häst hög i trakterna så kommer vinkeln på kotan att räta upp sig. Även bogmuskulaturen och bogvinkeln ändrar sig på en häst som verkas hög i trakten tex.

Känns då mer logiskt att verka hästen efter hovbenets form och vinklar...och då spelar vinkelgraderna ganska stor roll eftersom man vet vilka vinklar ett hovben har!

Gäller det första du skriver även på en häst med långa veka kotor???

Jag tycker det låter mer logiskt att utgå i från hästens exteriör och individuella benaxel då hovbenet utifrån belastningen kommer att ändra läge utifrån det ökade momentet det utsätts för.

För att nu som du säger dig veta vilken vinkel hovbenet har, röntgar du hovbenet innan du verkar och i så fall i vilken belstningsfas??

kanske lite "otydligt" skrivet av mig.
Jag har fått lära mig att hovens "framsida" och kotan ska ligga i linje med varandra.
Blev det också "otydligt"?

hovis skrev:
Gäller det första du skriver även på en häst med långa veka kotor???

Jag tycker det låter mer logiskt att utgå i från hästens exteriör och individuella benaxel då hovbenet utifrån belastningen kommer att ändra läge utifrån det ökade momentet det utsätts för.

För att nu som du säger dig veta vilken vinkel hovbenet har, röntgar du hovbenet innan du verkar och i så fall i vilken belstningsfas??

hovbenet ändrar inte vinkel när du belastar benet...Dess läge i hoven sa jag inte att man verkar efter-utan efter dess form och vinklar. självklart måste man ta hänsyn till hur det liggr i hoven också, om tån är nedsänkt eller om det finns tex. separationer...

Det finns enl. den forskning jag stödjer mig på, generella vinklar som i princip stämmer in på alla (friska) hovben. Hittils har jag inte stött på ett enda som avviker(och ja, jag har sett ett drygt hundratal på röntgen, och ännu fler tagna direkt ur slakthovar.)

/Migo

kom på att jag glömde svara på en sak :bump:

ja, i stort sett gäller det även låga veka kotor. Allt ska självklart bedömmas från fall till fall!

/Migo :banana:

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 406
Senast: caballus
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka