Hovvårdare!

L

leksaks_tigern

Tänkte skapa en tråd om hovvrådrare. Tänkte höra om det är någon som har några POSITIVA kommentarer eller så. Eller är det bara jag som har upptäkt den enormt stora och positiva skillnaden mellan en hovvårdare och en hovslagare. :)

Sv: Hovvårdare!

Hur är en hovvårdare utbildad jmf med en hovslagare?
Min hovslagare vårdar min hästs hovar också.

WB

leksaks_tigern skrev:
Tänkte skapa en tråd om hovvrådrare. Tänkte höra om det är någon som har några POSITIVA kommentarer eller så. Eller är det bara jag som har upptäkt den enormt stora och positiva skillnaden mellan en hovvårdare och en hovslagare. :)

Hej, kan bara hålla med dig det är en enormt stor och possitiv skillnad. Bifogar en länk som är mkt läsvärd.
http://www.hovvardsforbundet.se/

Är det inte bättre att säga hovverkare eller barfotaverkare?!
Hovvårdare är ju vi, vi vårdar hästen och dess hovar...
Eller vad är hovvårdare??

Jag tycker inte "vanliga" hovslagare har en så bra syn på en hästhov :angel:

Tycker dessa bilder säger mer än tusen ord :smirk:

"hovslagare verkad"
(Vilken påfrestning för en fånghästs hovben! :( Inte underligt det roterar, sänks eller rent av perforerar sulan :eek:

"naturlig (verkad) hov" (Det tar tid för hoven att ställa om sig. Men när den väl gjort det till fullo blir det inte nån bryten (tåaxel/benaxel/vinkel kommer inte ihåg vad :o) som så många hakat upp sig på :()

/L

Är saligt trött på ditt sk..snack om hovisar.

Din första teckning var tom bättre än din egen verkning.
Din var HÖGRE i trakten än tån:devil:

Jag har inte sett en sdn hov "tillverkad" av ngn hovis.

Den är ett skämt annars tar jag livet av mig, okunskap dödar våra bästa vänner. Det är helt sjukt!!

leksaks_tigern skrev:

Är denna hästen verkad av hovvårdare eller hovslagare?:angel:

Före första verkning:
www.fotogalleriet.se/pic2036899

efter tredje verkning:

www.fotogalleriet.se/pic2036904

_L_ skrev:
Är det inte bättre att säga hovverkare eller barfotaverkare?!
Hovvårdare är ju vi, vi vårdar hästen och dess hovar...
Eller vad är hovvårdare??

Jag tycker inte "vanliga" hovslagare har en så bra syn på en hästhov :angel:

Tycker dessa bilder säger mer än tusen ord :smirk:

"hovslagare verkad"
(Vilken påfrestning för en fånghästs hovben! :( Inte underligt det roterar, sänks eller rent av perforerar sulan :eek:

"naturlig (verkad) hov" (Det tar tid för hoven att ställa om sig. Men när den väl gjort det till fullo blir det inte nån bryten (tåaxel/benaxel/vinkel kommer inte ihåg vad :o) som så många hakat upp sig på :()

/L
Är du hovvårdare?
Du som hade en fångponny med förväxta hovar!:crazy:

Har du låtit nån veterinär och riktig hovslagare titta på din fångponny än?

Eller verkar du den själv fortfarande..:crazy:

Kl

Hugger bara en knap här. Kanske iofs kunde ha blivit en egen tråd.

Läste i nyaste Häst och ryttare om djurskyddsmyndighetens nya förslag på regler. Bland annat så var det en som lät nått i stil med. (kommer nte ihåg exakt formulering)
*Häst som ömmar måste skos.

Hur går det då med alla Strasserverkade och alla hovvårdare? O alla dessa som låter hästarna ha ont o litar blint på en sådan hovvårdare??

Förövrigt hovis.. Hovvårdsförbundets hemsida är numera min startsida på datorn.. Jag skrattar mej gul o blå över den..*S* :rofl: Bra parodi på alla barfota nissar..;)

Det kanske finns bra hovvårdare, precis som det finns bra hovslagare. Det konstiga i det hela tycker jag är att man under sina 17 år med hästar aldrig hört talas om hovvårdare. men man lär sig något nytt varje dag :bow:

tycker ni som "avgudar" hovvårdare att detta verkligen är OK?

http://www.harmonyhorse.se/iframe_rehab5.htm

FK1.jpg

FK3.jpg

FK4.jpg

axel skrev:
Är saligt trött på ditt sk..snack om hovisar.

Din första teckning var tom bättre än din egen verkning.
Din var HÖGRE i trakten än tån:devil:

Jag har inte sett en sdn hov "tillverkad" av ngn hovis.

Jag är trött på hela dig :devil:
Nej du har inte sett mkt, du använder ju skygglappar!
Tror endast dig själv och de fansatier du hittat på :devil:

Jag gör för i h*lvete ingenting!
Har verkat några gånger mest som nödlösning (och detta har underlättat för hästen) och som inte du (annan person ej utbildad hovs) dragit av/slagit på en tappsko???
Lånar bilder från bla denna sida.

Om du tänker dig en lite längre tå på denna så verkar ganska många hovs såhär.
Vissa är bra och verkar trakten, en del gör det inte alls!

/L

_L_ skrev:
Jag är trött på hela dig :devil:
Nej du har inte sett mkt, du använder ju skygglappar!
Tror endast dig själv och de fansatier du hittat på :devil:

Jag gör för i h*lvete ingenting!
Har verkat några gånger mest som nödlösning (och detta har underlättat för hästen) och som inte du (annan person ej utbildad hovs) dragit av/slagit på en tappsko???
Lånar bilder från bla denna sida.

Om du tänker dig en lite längre tå på denna så verkar ganska många hovs såhär.
Vissa är bra och verkar trakten, en del gör det inte alls!

/L
Alltså ärligt talat hur många hästar skodda av hovslagare har så pass höga trakter? Ja har själv 3 helskodda hästar en halvskodd och en oskodd ingen av dessa har så höga trakter. inte heller min kompis hästar. Eller någon av de som jag tränar med. inte heller har jag sett så höga trakter på en enda häst som jag tävlar mot. Så jag frågar igen. Vart har du sett hästar i verkligheten som ser ut som bilden du visade? Sen är det alltid lätt att rita en bild o skrämma kunniga. Bilder på riktiga hovar hade varit mer passande..

sweep skrev:
tycker ni som "avgudar" hovvårdare att detta verkligen är OK?http://www.harmonyhorse.se/iframe_rehab5.htm

Många (ja spec du) ser bara utsidan av hoven.
Man vill att den ska se bra ut.
Men jag anser att om man går efter hur hästen vill ha sin hov, samt hur den ser ut inuti (hovbenets läge mm) så ska den efter ett kraftigt långvarigt sjukdomstillstånd (Borelia/fång) se ut som den gör på bilden efter korrekt verkning.

www.harmonyhorse.se skrev:
Ove Linds verksamhet är granskad och accepterad av Djurskyddsmyndigheten

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 256
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 564
Senast: hollypolly
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu vet jag inte var jag ska placera det här, inte hör det hemma i dejtingtråden då det inte är dejting, kanske i störningstråden...
Svar
2
· Visningar
391
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka