Hovtråd -bilder-

Sv: Hovtråd -bilder-

När min häst fått det har jag reagerat på ett det låter anorlunda....(knackar man med hovkratsen får det ett annat stumt, mjukare ljud än vanligt). Sen brukar det ta en vecka och sen börjar sulan släppa och på två-tre dagar har den lossnat. Det är efter hovbölder(och/eller fång) han haft de problemen.

Men jag har bara erfarenhet av dubbelsula på min egen häst, så hoppas på ett bättre svar från hovslagare.

Låter inte trevligt, men kan vara bra att veta ifall jag en dag står där med en sula i handen och funderar över om hästen håller på och rasar sönder i delar :eek:

Min shettis hade dubbelsulor när hon hade fång. Hovarna var lite som bark undertill, och det såg ut som om strålen hade "sjunkit" (fast det ju var tvärtom...).

Man kan misstänka dubbelsula om sulan ser tjock och bullig ut, om strålen ser ut att ligga djupt nedbäddad i sulan. Men det är först när man börjar karva i den som man kan bekräfta dubbelsula. En sula kan dock bli tjock och bullig utan att utvecklas till dubbelsula, om den inte renskärs vid verkning. Hoppas det löser sig imorgon!

Dom såg som sagt illa ut, underbart att det finns fler som ser det!
Jag var med en nyfunnen hästvän och hälsade på hennes grannars hästar. Där stog vi 4 st och bara jag mådde illa innerst inne av att se hästarnas hovar!!
Lika höga trakter som din häst, om inte värre!!

Jag vågade inte säga något till hästägaren men jag pratade med min kompis som sa att det var hennes hovslagares pappa, som skott dom hästarna. Man hoppas dottern gör bättre ifrån sig!:(

Jag tycker man absolut ska göra något åt en hästs höga trakter!
Bara för att den har/haft fång ska den INTE ha höga trakter heller.
En häst ska egentligen aldrig behöva gå med höga trakter.
Vildhästarna har väldigt låga trakter :)

Hoppas det går bra idag nudå!!! Spännande!!:bump: :D

Den bilden säger en helt del om hur en naturlig hov ser ut!!!!
BS
Den där är helt uppenbart manipulerad av människan.

Vildhästarna ser som regel för:devil: ut.

Den där hoven platsar inte på en stor häst som ska ridas på grusvägar- ömmar o får ett stort genomtramp... om den skulle gå på som den kunde utan att ömma.
Slitmånen är bortraspad.

Senast ändrad:

Hoppas det går bra idag nudå!!! Spännande!!:bump: :D

Jag tror hovslagaren bestämt sig för att plåga mig!
Han har skjutit upp besöket till på söndag! :devil: :angel: Nu måste jag vänta hela långa helgen. Hade sett fram emot att få hovarna fixade så jag kan motionera honom igen. Som läget är nu vill jag inte motionera andra hästen heller eftersom hov-hästen blir upprörd och motionerar sig själv i hagen när kompisen försvinner. Jag kan inte tro att det är bra på något vis att han springer med de trakter han har, så därför blir det ingen ridning alls.. :(

Det är en mustanghov som inte är raspad. Den bilden förekommer ofta i artiklar om de vilda mustangerna.

Problemet blir när man försöker överföra det till tamhästar.

Många tog sig an att raspa hovväggen o ta ner trakterna för lågt o heller inte se till hästen- som står på dem. Få hästar har perfekt exteriör o vildhästar rids inte.Major difference.
T o m Ramey har sett hur illa det kan bli när man tror att det är bara att.....

In Pete Ramey's first book, he seemed to indicate that as long as you lower the heels and roll the hoof, all hooves will eventually come around..he has since long revised this statement since many horse owners suddenly thought that all that is needed to maintain healthy hooves is to chop the heels of and round the hooves, and suddenly there were also trimmers out there that did just that. It works for a while and may be ok with horses that have straight healthy limbs and good quality hooves but is completely inadequate and dangerous for any horse being rehabilitated or transitioned to barefoot.....Barefoot maintenance of hooves is just not quite that easy....

Vad som är en lagom låg trakt är högst individuellt o vad man menar med låg trakt. Det ligger i betraktarens öga.
Strasser såg nog mest de skyhöga hovarna som ibland var vanvårdsfall o skapade vad hon ansåg som "låg" o lagom trakthöjd

Alla hästar ska inte stöpas i samma form. Där är vi överens men att vi rider ibland mot de hästar som lever på sten och öken kan inte jag tro har mer slitage än de senare. Sten och öken är det som format hovarna på bilden och gjort dem starka.
Så låga trakter som hästarna trivs i och gör hoven i balans undertill i belasning är ändå viktigt.
Hoven är en skålform och ska belastas rätt, inte bara på hovväggen utan hovvägg och sula delar belasningen.
Läs gärna under distans där en svensk tjej skriver om att rida barfota på VM i Kentucky. Hon har även lagt ut bilder på sin barfotahäst och det är inte mycket belastning på enbart hovväggen och hennes häst är framgångsrik.

Tråkigt att vänta när det ser ut som det gör:(

Och för å svara alla andra lite snabbt, klart man inte kan göra en vildhäst av en tamhäst, utan bara att en tamhäst mår kanske lite bättre om man försöker hålla den lite naturligare :idea:

Klart vårat klimat kan kräva skor å brodd, stall, täcken, whatever och tunga raser är kanske ett kapitel för sig:angel::confused:

Men det kan vi kanske diskutera i nån annan/ny tråd!?:idea:

Men det kan vi kanske diskutera i nån annan/ny tråd!?:idea:

för min del gör det inget om tråden kapas lite, jag kommer ändå fortsätta skriva om min lilla ponnyhästs hovar :D
Men, då förutsätter jag att folk (och fä) håller god ton och diskuterar sakligt och trevligt! :idea:

Är det jag som är ute och cyklar eller är hästen lite trångskodd? En kallblodare ska ju ha större hovar. Vissa som gått på trav har ju dock blivit trångskodda för att bli mindre. Men på bilden där du lyfter hoven ser det ju ut som att han har skott hästen så att hoven blir trängre. Eller har jag helt fel nu?

är ingen expert, men han har nog blivit trångskodd nu. Däremot har han alltid haft små och nätta hovar, iallafall under de tio åren jag känt honom.

Skon är återanvänd, utan att hovis verkat tillräckligt, så ja den skon är nog alldeles för trång.

Men imorrn hoppas jag på att hovarna ser bättre ut!

En bild säger mer än tusen ord brukar man säga. Vilken tur att jag tog bilder då, men vilken otur att kamerans batteri dog innan jag hann föra över dem till datorn.

Hur som helst.
Idag har vi haft fint främmande. Dalarnas främste har varit här och tittat på min hästs hovar (vilken trevlig människa by the way!).
Ja vad ska jag säga, som vi alla tyckte så var trakterna väldigt höga, och vänster framhov sned.

Nu är det åtgärdat, och jag ska få rida igen om några dagar! :banana:
Det kan behövas kan jag lova, för den här hästen går upp i vikt på 12 dagar även fast han får lägsta möjliga grovfodergiva! :crazy:

Vilken solig och underbar dag det här blev! :love:

Vad skönt att någon vettig hovis kunde komma och fixa till hovarna. Hoppas att han kan fortsätta sköta hovarna på dina hästar.
PM mig gärna vem som både ställt till det och vem som fixade hovarna, kan vara bra att veta!

Vilket oflyt jag har.
hade tänkt ladda upp bilderna nu, men photobucket tar en jäkla tid på sig..
Det får bli senare för jag måste iväg nu :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 897
Fritid Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på instagram och facebook (julkampanj på mina böcker), men jag tycker att det är stört omöjligt att...
Svar
7
· Visningar
476
Senast: tott
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 334
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka