Hovtråd -bilder-

Sv: Hovtråd -bilder-

32084231.jpg

Så bör även framhovarna se ut tycker jag!

Så lite för höga trakter fram enligt mig :)
Ser du att golvet lutar samt att den bara har traktbrodd?

Jag håller med dig. Nu är ju senor, ligament och leder van att gå på tå. Skulle man sänka trakten allt på en gång så måste ju en skada komma som ett brev på posten. Att förändra defekta hovar tar tid och får för mig gärna ta tid!! Jag skulle inte kapa trakterna allt på en gång första skoningen.

Exakt.

Axel.
Hovslagare sa inget om någon bockhov, så nej.
Jag litar på hovslagaren att han vet vad han gör.

Fast frågan är väl hur mycket man kan ta på en gång? Om trakterna är för höga, bör man inte sänka dem gradvis över många skoningsperioder då?

Har jag sagt att man ska ta mycket på en gång? Tyckte han tog lite för lite bara. Men känner inte till hästen eller ägarens ändamål. Har verkat en barfotahäst som bara gick i hagen drastiskt (bort med ett par cm trakt) utan problem, men det är min häst och mitt sätt det :)

Nominous skrev:
Jag håller med dig. Nu är ju senor, ligament och leder van att gå på tå. Skulle man sänka trakten allt på en gång så måste ju en skada komma som ett brev på posten. Att förändra defekta hovar tar tid och får för mig gärna ta tid!! Jag skulle inte kapa trakterna allt på en gång första skoningen.

Därför ska skoperioderna hållas korta, så att hovslagaren inte bara verkar det som vuxit ut, utan även lite till! :)
Samt att hästen då inte behöver gå allt för länge med höga trakter.

Bockhov och bockhov...
Det är väl en benställning som gör att hovarna växer så har jag för mig?
Och din hästs hovar har fått sitt utseende pga mänsklig påverkan, då du nämt att han i vanliga fall haft bättre hovar än vad han har idag...

:)

Allihopa som svarat i tråden, tack för en än så länge trevlig tråd med bra bollplank :)

Hovslagaren som skodde hästen är en av Sveriges bästa, och jag väljer att tro att han har den kunskap och erfarenhet att sko hästen på det sätt som är mest optimalt för hästen i dagsläget.
Jag litar mer på honom än vissa självutnämnda experter på bukefalos, eftersom han sett hästen i verkligheten och det finns både bevis och papper på att han vet vad han gör :bow:.

För hästens bästa hoppas jag att han har möjlighet att fortsätta sko så att vi till slut har återställt hoven.

Har jag sagt att man ska ta mycket på en gång? Tyckte han tog lite för lite bara. Men känner inte till hästen eller ägarens ändamål. Har verkat en barfotahäst som bara gick i hagen drastiskt (bort med ett par cm trakt) utan problem, men det är min häst och mitt sätt det :)

Jag vet inte om det är bilderna som är missvisande, men han tog en hel del. Det blev alltså en hel del bortraspat.
Det kanske är skillnad på en häst som bara går i hagen och en som motionsrids 6-7 ggr/vecka hur mycket de påverkas av stora traktskillnader (i saknad av bättre ord) (?) :)

Därför ska skoperioderna hållas korta, så att hovslagaren inte bara verkar det som vuxit ut, utan även lite till! :)
Samt att hästen då inte behöver gå allt för länge med höga trakter.

Det har jag ABSOLUT INTE yttrat mig om! Det jag svarade på var att man inte kan ta ner hela trakten på en gång! Två helt vitt skilda saker.

Ser du att golvet lutar samt att den bara har traktbrodd?

Såg brodden, ser skon och hatar det :devil:
Är barfotafantast (utan att vara överdrivet galen tycker jag) och har sådeles mina hästar på barfota på lösdrifts "bete" vintertid när halkan är som värst och så kör man hårt under hela sommaren istället :)
Har haft upp till 4-5 hästar i samma flock, från shettis till ardenner och ingen har skadat sig vintertid, tur man kanske haft, peppar peppar :angel:

Men ska man ha skor ska det va brodd, ja jag hade 4 broddat runt om och sett till att dom kom överens med varann i hagen annars haft fler hagar och tagit in på stall nattetid :)

Ritade hur jag såg på trakten, och så tänker jag på där man ser strålen.
Efter de kom jag på att vrida bilden, hästen kanske skulle haft hoven såhär, utan sko/brodd och på plant underlag?
32087131.jpg

Jag vet inte om det är bilderna som är missvisande, men han tog en hel del. Det blev alltså en hel del bortraspat.
Det kanske är skillnad på en häst som bara går i hagen och en som motionsrids 6-7 ggr/vecka hur mycket de påverkas av stora traktskillnader (i saknad av bättre ord) (?) :)

Rätt tänkt, stora skillnader på aktiv häst och häst som lullar i hagen, därför valde jag oxå att ta bort mer trakt och låta hästen bara gå i hagen (sommartid) :)

Det har jag ABSOLUT INTE yttrat mig om! Det jag svarade på var att man inte kan ta ner hela trakten på en gång! Två helt vitt skilda saker.

Jag borde nog lagt båda era citat först, blev lite fel nu:angel: men kom på att det var en till som svarat och så la jag till, och sen där med skoperioderna sist:)
Så det sista tycker jag bara är viktigt att tänka på *för att påminna* inte riktad till någon särskild:)

Hm, hur menar ni nu?

Angående traktbrodd ansåg hovis att det inte tar skada (tänker på vinklarna) eftersom hästen går i hagen med snö hela dagarna samt på spån i boxen, alltså blir han inte ståendes med fel vinklar länge, bara när han står på gången. Är lite rädd för att sätta på tåbrodd då han är klumpig som ett kylskåp och gärna trampar fel och viftar.

Visst är trakterna understuckna? Varför? Om man vill åtgärda, ska man sätta på en längre sko då?

Det är som du säger axel, en 2,5a kanske vore något..

Har man ridit på isgata med fyra brodd ger man sig inte ut med två:eek:
Fyra brodd fram är sällan problem. dessutom kan de röra sig i hagen utan att behöva lära sig en ny gångteknik.

Den är inte lång o understucken, men risken finns nu när den fått mindre skor.

Belastningen på trakten beror oxå på benlängd, vikt, gångarter, användning mm.

Edit. Olika skotillverkare skiljer sig i storlek!!

Senast ändrad:

Det där beror på hur länge den har gått så.

annars så ska den verkas mer rätt- innan skit i senapparaturen byggs upp.
Det finns tåsträckare som inte mår så bra de heller- senor även de:grin:
Sen har vi ledbrosk i många leder som påverkas.
TS häst har inte gått så länge o borde kunna verkas betydligt bättre.
Förstår inte....

Fast jag förstår inte heller. Axel och _L_, är någon av er utbildade hovslagare? Jag har väldigt svårt för att köpa att alla hovslagare som DarkInNight tar ut inte kan sitt jobb. Uppenbarligen ser man något IRL som inte syns på bilder.

Är barfotafantast (utan att vara överdrivet galen tycker jag) och har sådeles mina hästar på barfota på lösdrifts "bete" vintertid när halkan är som värst och så kör man hårt under hela sommaren istället :)
Har haft upp till 4-5 hästar i samma flock, från shettis till ardenner och ingen har skadat sig vintertid, tur man kanske haft, peppar peppar :angel:

Men ska man ha skor ska det va brodd, ja jag hade 4 broddat runt om och sett till att dom kom överens med varann i hagen annars haft fler hagar och tagit in på stall nattetid :)

Fast med häst som haft fångproblematik så käns det korkat att ställa av helt så länge det är halt. Här i stockholm kan det vara det länge. Helt klart inte ett alternativ för mig! Därför har hasten skor så fort det är halt och knöggligt.

Däremot har jag bara två brodd fram(för överrullingen), men hade gärna skruvat i två till brodd de värsta halkdagarna. Men 4 brodd bak. Då rör hästen sig bäst.

Fast jag förstår inte heller. Axel och _L_, är någon av er utbildade hovslagare? Jag har väldigt svårt för att köpa att alla hovslagare som DarkInNight tar ut inte kan sitt jobb. Uppenbarligen ser man något IRL som inte syns på bilder.
Skon sitter snett o hovisen lär väl ha pratat med TS:confused:

Den kan inte ha ngn god hovmekanism när den är trång- raka hovväggar o har heller inte fått ngn som den kan expandera på- utlägg.
Strålen kan inte få sekundär kontakt, utan möjligen tertiär.;)

Det handlar inte om att de inte kan sitt jobb, utan saknar vidareutbildning.

Den förre har ju iallafall kortat tån, men sen....
Jämför hur den står barfota. Iofs ser den ut att knappt ha ngn hov att stå på, men se skillnad både i vinkel o höjd.

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=14189727&postcount=39

Senast ändrad:

Det där beror på hur länge den har gått så.

annars så ska den verkas mer rätt- innan skit i senapparaturen byggs upp.
Det finns tåsträckare som inte mår så bra de heller- senor även de:grin:
Sen har vi ledbrosk i många leder som påverkas.
TS häst har inte gått så länge o borde kunna verkas betydligt bättre.
Förstår inte....

Ja.... Ingår de inte i mitt ord senor då???

Jo fast som den står nu är det andra senor som blir uttänjda.
det var inte specifikt till dig. Snodde nog bara din knapp:o

Du vet alltså vilken/vilka hovslagare det rör sig om? Eftersom du verkar veta vad de har för utbildning, menar jag... Vad menar du förresten med:

Det handlar inte om att de inte kan sitt jobb, utan saknar vidareutbildning.

Om allt det du räknar upp verkligen är fel, så kan man väl knappast säga att hovslagaren kan sitt jobb - vidareutbildad eller inte?

Om nu denna sista är duktig, och det borde väl TS veta, så antar jag att han har en plan för hästen och att det i denna plan ingår att ta ner trakten gradvis. Det är väl ändå så man gör? Och vad man kan se på bilder och vad man kan se IRL är väl inte alltid detsamma heller?

Axel, kan inte du lägga in bilder på din hästs hovar så vi kan se hur det ska se ut? Jag kan lägga upp bilder på min, för jag tycker att hon ser bra ut:

PC220010.jpg

PC220013.jpg

Underifrån, fast man ser inte mycket pga en hel snösula...
PC220014.jpg

:bow:

Jag litar mer på honom än vissa självutnämnda experter på bukefalos, eftersom han sett hästen i verkligheten och det finns både bevis och papper på att han vet vad han gör.

Det tycker jag TS gör alldeles rätt i!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 897
Fritid Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på instagram och facebook (julkampanj på mina böcker), men jag tycker att det är stört omöjligt att...
Svar
7
· Visningar
476
Senast: tott
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 334
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka