Hovtråd -bilder-

Sv: Hovtråd -bilder-

pixbox :idea: Skönt att det blev bättre!

Hoppas jag får trådkapa lite och fråga lite angående min hästs hovar..

Han hade stora, utflutna hovar när jag köpte honom för ett år sedan och tycker själv de ser bättre ut men vet inte om jag ändå är helt nöjd. Han hade 3or förut vet jag, och nya hovslagaren ville ha 2or. De har även vart/är fortfarande lite sneda, vilket nya hovslagaren påpekade. Jag tycker själv att trakterna är lite höga på framhovarna men inte på bak, vad beror det på? Måste även fråga om det är någon som tycker att spiken är speciella på något vis? Han reagerade mer när hovis spikade nu än han gjorde med förra hovslagaren.

Lägger in lite bilder, här har det gått nästan 5 veckor sedan skoning.

Höger bak
32084231.jpg

32084255.jpg

Höger fram
32084236.jpg

32084242.jpg

32084197.jpg

högerklicka på bilden och välj egenskaper och ta bort ?0 som hamnar bakom .jpg så kommer bilden upp direkt

Hur som helst var det en väldigt glad häst på lätta fötter som kom galopperandes i hagen nu på kvällen :)

Jag vet inte om jag inbillar mig, men jag tycker att han rör sig bättre.

Jag blir nog inte klok på vilka som var fterbilder.
skon hänger ju i luften över trakten:confused:

Är den plant verkad?

måste säga att din häst ser mer bockhovsaktig än fölungen i en annan tråd.
Trakten är bara ngt lägre o vinkeln ser inget vidare ut. jag skulle vilja ha ner den o åtminstone sätta på ettor.
Den har ganska trånga hovar.
Ställa en frisk fånghäst på tå......nja.

Vad hade den för storlek innan fånget?

Det ser väl OK ut, men skorna är för korta anser jag. Trakten har inget att landa på när hoven växer o drar skon med sig framåt o understúckna trakter är då en risk.

jag fattar att hovisar på så vis slipper gnälliga hästägare som ringer om tappskor, men de ska å andra sidan skos om oftare 4-5 v. Påtalar de det?

Jag blir nog inte klok på vilka som var fterbilder.
skon hänger ju i luften över trakten:confused:

Är den plant verkad?

Satt också och funderade över det. Men sedan såg att att det kan vara den svarta snösulan som lurar ögat?? Den räcker nog inte 100% hela vägen bak och då blir skon lite hängande i luften längst bak i trakten. Men jag tror det ser värre ut än vad det egentligen är. Har sett detta på många hästar med snösula.

Antar att du menar denna bilden?? Går fasen inte å kopiera bildens webbadress så det går att få in bilden i inlägget :mad:
http://www.pixbox.se/pic_show_id32084790.html
Om man kollar noga så slutar snösulan liiite för tidigt. Är nog det som gör det. Och sulan ser nog inte heller ut att räcka hela vägen ut mot hovväggen. Tror det ser bättre ut efter att hästen gått på skorna en stund så sulan får flyta ut av tyngden???

För om du kollar denna bilden så ser du vart sulan slutar:
http://www.pixbox.se/pic_show_id32084802.html

Senast ändrad:

Jag har också tänkt på det. Betyder det att han bör ha 3or trots allt?
Jag har bara haft en enda hovis som har frågat mig om jag ville ha mer traktunderstöd o det var mer än 20 år sen.
Oxå den enda som tittade på före o efter hur hästen rörde sig, var snorbillig trots lång resa- en kunnig som skodde Wångens hästar:love:

Min stora fick som 3-åring 4-or o efter att den klev av sig skon 3 dagar senare när hovisens dotter skrämde hästarna så fick den bo i 3or- en plattfotad stor häst:crazy:

Ursäkta svamlet, men...
Du kan be om ngt längre stöd bakåt o att det slipas till med vinkelslipen.
Säg att du då accepterar tappskor eller har boots på den första veckan.

Jag vill att skon går hela strålens längd. Det skulle finnas halvnummer.

Senast ändrad:

32084231.jpg

Så bör även framhovarna se ut tycker jag!

Så lite för höga trakter fram enligt mig :)

24782558.jpg

En instressant bild som säger mycket :)

...
...
....

Tycker det inte var så stor skillnad, hoppas du påminner hovslagaren i fortsättningen verka lite mer på trakten, och ha korta perioder mellan skoningarna! 3-4 veckor kanske? :)

(lånade dina bilder lite å la dom breve varann:angel:)
32086357.jpg

Fast frågan är väl hur mycket man kan ta på en gång? Om trakterna är för höga, bör man inte sänka dem gradvis över många skoningsperioder då?

Jag håller med dig. Nu är ju senor, ligament och leder van att gå på tå. Skulle man sänka trakten allt på en gång så måste ju en skada komma som ett brev på posten. Att förändra defekta hovar tar tid och får för mig gärna ta tid!! Jag skulle inte kapa trakterna allt på en gång första skoningen.

Tycker inte att det ser så bekvämt ut för hästen.. :( jag skulle bytt hovslagare med en gång..
hästen är påtok för hög och lång..:(

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 897
Fritid Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på instagram och facebook (julkampanj på mina böcker), men jag tycker att det är stört omöjligt att...
Svar
7
· Visningar
476
Senast: tott
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 334
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka