Hovtråd -bilder-

Sv: Hovtråd -bilder-

Hejsan,

Såg ditt meddelande idag, har pmat dig svar!:) oroa dig inte utan ring till en ny hovis som kan sitt jobb och kan dessutom förklara om det är nåt oklart och det är ju med viktigt att man som hästägare ser vad man ska kika på.

bra hovis är guld värt! :)

Tack för det :bow:

Jag har svarat också :D

KL
Jag har fått tag på en bra hovslagare som lyckades klämma in mig och min häst på fredag förmiddag. :bow:
Det ska bli intressant att se vad han tycker om hovarna. Nu börjar jag oroa mig över att jag målat upp fan på väggen, och att han inte alls tycker att det är så farligt och att jag ringt ut honom i onödan. Men, jag måste försöka förlita mig på att såhär samlat och enat brukar inte buke vara, alltså måste det vara åt skogen med skoningen! Så nu kommer jag oroa mig och samtidigt se fram emot fredag!

Bra att du fick tag på en annan hovis.Tycker nog inte att dom hovarna såg okej ut. Jag tycker att det är jättesvårt med hovisar för en som någon tycker är bra kanske inte alls är bra för min häst. Jag har märkt att många har höga trakter och både hovis och ägare tycker att det är okej, tror inte att alla dessa verkligen "behöver" gå med så höga trakter. Har en häst som går barfota, hade fång 09, tycker inte att han haft några problem med höga trakter nästan så att vet. tycker att dom är för låga, men det kanske är skillnad om dom är skodda.
Hoppas att det löser sig på fredag och att han kan ta en dialog med dig, det kräver jag av mina hovisar och vet.

Oj stackare. De där hovarna såg helt sjuka ut! De kan absolut inte vara ok när hästen är nyskodd dessutom.

BRA att du agerar.Jag är helt sjukt trött på "dåliga" hovslagare. Det är ju jättesvårt att reklamera deras jobb. Har själv haft hovslagare som gett min häst hovbensinflammation pga fel skor. Nästa hovslagare verkar snett och när jag påpekar /"klagar" (på ett schysst sätt) så får jag en utskällning tillbaka:confused:
Jag har numera gett upp och har min häst barfota och hoppas på att jag aldrig mer behöver ha med en hovslagare att göra. (använder duktig och utbildad barfotaverkare)
Önskar dig verkligen lycka till. REKLAMERA hovslagarens jobb, (om du vågar, det är ju inte helt riskfritt...)
Berätta hur det går.

Bra att du fick tag på en annan hovis.Tycker nog inte att dom hovarna såg okej ut. Jag tycker att det är jättesvårt med hovisar för en som någon tycker är bra kanske inte alls är bra för min häst. Jag har märkt att många har höga trakter och både hovis och ägare tycker att det är okej, tror inte att alla dessa verkligen "behöver" gå med så höga trakter. Har en häst som går barfota, hade fång 09, tycker inte att han haft några problem med höga trakter nästan så att vet. tycker att dom är för låga, men det kanske är skillnad om dom är skodda.
Hoppas att det löser sig på fredag och att han kan ta en dialog med dig, det kräver jag av mina hovisar och vet.

Tack :)

Min häst har alltid haft trakter som växt snabbt under vinterhalvåret, även innan han fick fång, så i mitt fall tror jag inte att den snabba trakttillväxten beror på fånganfallet.

Jag försöker hålla en dialog med hovslagare, så de vet vad jag vill ha och så. Men denna gång så kunde inte hovslagaren kunna verka ner trakterna. Jag funderar över om det är så att han helt enkelt inte vet hur man gör, eller om det helt enkelt inte går att fixa.. Jag hoppas innerligt den nya hovslagaren på fredag kan göra det, annars vetefan vad jag ska göra :crazy:

Naturligtvis finns det hästar, både skodda och oskodda, som har en sådan hovform "av naturen" men i det här fallet, om hästen haft annan form tidigare, så bör det ju korrigeras. För att bestämma hur måste hästen besiktigas i verkligheten. De hästar jag stött på med denna hovform har ofta haft en kraftig dubbelsula. Tidigare hovvårdare har alltså tagit för lite på sulan på dessa hästar. En fånghäst ska man inte tunna ur sulan på men det är skillnad på att lämna en kraftig sula och att låta den växa fritt. Skodda hästar sliter inte sulan som en oskodd gör.

Skulle vara spännande att se hur hoven se ut underifrån. Man kan gå lite efter strålens position. Ser den ut som den är djupt nedbäddad i sulan så är det ofta möjligt att ta en del på sulan.

Mvh Lif (hovslagare)

Så upplever jag det nu också...
Det verkar som att många tar åt sig på fel sätt. Det enda jag vill är min hästs bästa.

Dig skulle jag gärna sälja en häst till..tycker det finns så¨många hästägare som inte själva törs tänka eller ifrågasätta om den som jobbar med ens häst är vettig eller ej och din häst får ju en topp of the line hovis så säger han att allt e OK så tat lungt..och om om det finns saker o ting att förbättra så kommer du få hjälp med det. :)

Trevligt att höra en hovslagares åsikt!
Brukar det gå att verka ner trakten till en vettig nivå på sådana här hovar?

Dubbelsula, är det som det låter? -En extra sula? Får hästen det alltså pga för dålig verkning i sulan?

Jag ska försöka komma ihåg att ta bilder imorrn, men med mitt minne kommer jag säkerligen glömma av det :o

Dig skulle jag gärna sälja en häst till..tycker det finns så¨många hästägare som inte själva törs tänka eller ifrågasätta om den som jobbar med ens häst är vettig eller ej och din häst får ju en topp of the line hovis så säger han att allt e OK så tat lungt..och om om det finns saker o ting att förbättra så kommer du få hjälp med det. :)

Det var väldigt snällt sagt!

Ja nu kommer elit-hovisen hit på fredag ( tjoho! :banana: ) och jag hoppas verkligen att han kan fixa hovarna.
Men ta det lugnt fram tills fredag kommer jag inte kunna göra, kommer varva upp mig till förbannelse.
Samtidigt så har jag ett riktigt dåligt samvete över att hästens hovar ser ut som de gör, jag mår dåligt över att se honom gå runt i dem, vilket jag gör vid varje fodring.. Min älskade vän..

En dubbelsula är alldeles riktigt en sula utanpå en annan, ny sula utvecklas under den gamla. Börjar man karva bort en sådan slutar det ofta med att man kan ta tag i ena änden och dra bort den som ett gammalt lock.

Jag kan ju inte uttala mig om just det här fallet men generellt kan man sänka trakter så länge hästen bär ordentlig vikt på dem. Om hästen inte vill vila ned på trakten har man sänkt för mycket.. Höga trakter kan bero på dålig verkning, senkontraktur, smärta i trakten, smärta någon annanstans osv

Ang utlägg på skon vill jag bara inflika att om man har en kraftig trakttillväxt lägger man inte ut skon så mycket bakåt. Utlägg bakåt stödjer trakten och bidrar till en ännu snabbare tillväxt oc har man geh sådana utlägg har man generellt vid svaga trakter. I detta fall, om det visar sig bero på trauma, så skulle nog hästen bli hjälpt av att man inte backar tån för mycket. Detta för att hålla hoven i belastningsfasen så länge som möjligt. Snabb överullning ger mer trakttillväxt och vice versa.

Menar du att den inte behöver skon längre bakåt om man tar ner dess trakt- belastningsytan blir längre bakåt.
Nu står den ju på tå o vill man inte att den ska bli understucken lär ju större sko behövas.
Isättningsfasen kan överbelasta trakten o senapparaturen o kan i sin tur ge att tån seglar iväg igen..

Vi antar att denna häst är fullt frisk och att hovformen ser ut som den gör pga brister i verkningen. Hjälpen för den är inte utlägg bakåt utan att man sänker trakterna. Jmf korrigering av ballerinasyndrom. Där lägger man till och med på en sko med utlägg framåt för att flytta belastningen mot trakterna, i svårare fall.

Om trakter är understuckna är den primära lösningen att verka ned dem till normal nivå. Behöver man ta mer än så för att få bukt med det understuckna är den sekundära hjälpen för trakterna att lägga ut skon så att de kan växa till sig till normal nivå igen. Utlägg gör man vid svaga trakter och trakter som blir understuckna är ofta svaga. Annars får man, som i detta fall, höga raka trakter.

Den här hästen har, min åsikt, inte lång tå. Den har för dåligt verkade hovar där man skulle behövt verka lite mer aggressivt i trakten. Termen lång tå brukar, av hovslagare, användas för att beskriva en tå som är lång i förhållande till resten av hoven/nedre falangen, inte för en hög hov som behöver verkas "runt om".

Nu har jag som sagt antagit att hästen inte har några bakomliggande problem som leder fram till hovformen. Den tidigare fången är en faktor som ytterliggare motiverar återställandet av en sund hovform.

Såg när jag läste ditt inlägg igen att vi är ute efter samma sak. LÄste först att du ville ha utlägg när hovarna var så höga som de är nu. Naturligtvis ska man ha normala utlägg vid normal hov och mycket utlägg vid låga/svaga trakter.

Senast ändrad:

Lämnar ett inlägg för att hålla koll på tråden! Intressant att se hur det blir!! :)

Jag är också nyfiken, hoppas att det löser sig för dig - bra att du inte ger upp och köper allt vad en hovslagare säger, hoppas den nya kan hjälpa er!

väldigt intressant. Jag hoppas just nu på att de höga trakterna veror på dåligt hovslagarjobb -hellre det än att hästen ska vara sjuk!

Kan man SE att en häst har dubbelsula? Eller ser man det först när hovis karvar i sulan? Hur märker NI hovslagare att det är en dubbelsula??

Jag är också nyfiken, hoppas att det löser sig för dig - bra att du inte ger upp och köper allt vad en hovslagare säger, hoppas den nya kan hjälpa er!

Om ni är nyfikna, vad tror ni JAG är? :D
Samtidigt väldigt spänd inför imorrn också..
Hovis kommer på förmiddagen så jag uppdaterar nog framåt lunch :)
Tar bilderna då också, bättre underlag och ljus där hovis ska vara.
Hade tänkt ta före-och-efter-bilder.

Kan man SE att en häst har dubbelsula? Eller ser man det först när hovis karvar i sulan? Hur märker NI hovslagare att det är en dubbelsula??

När min häst fått det har jag reagerat på ett det låter anorlunda....(knackar man med hovkratsen får det ett annat stumt, mjukare ljud än vanligt). Sen brukar det ta en vecka och sen börjar sulan släppa och på två-tre dagar har den lossnat. Det är efter hovbölder(och/eller fång) han haft de problemen.

Men jag har bara erfarenhet av dubbelsula på min egen häst, så hoppas på ett bättre svar från hovslagare.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 897
Fritid Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på instagram och facebook (julkampanj på mina böcker), men jag tycker att det är stört omöjligt att...
Svar
7
· Visningar
476
Senast: tott
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 334
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka