Hovtråd -bilder-

Sv: Hovtråd -bilder-

Eftersom jag skrev i en annan tråd att jag vill ha kort tå och hög trakt på våra hästar så är det bäst att skriva att det var inte så här jag menade... Iron Wills häst ser normal ut om man går efter mitt tycke. Den du visar ser för jäklig ut, tycker jag alltså.

Har svårt att tro att någon häst mår bra av att ha så höga trakter. Den är ju nästan lika hög i trakten som i tån! Möjligtvis om den är gammal och har gått så felaktigt hela livet, då kanske det är bättre att låta det vara eftersom resten av benet lär ha vant sig vid denna skumma belastning. Men jag skulle ändå försöka jobba ner trakten gradvis. har sett bilder på obehandlade fånghästar, dom kan bli så.

Om han har låga trakter vid barfota tycker jag du har ditt svar där. Det är verkning+skoning som skapar denna onormala höjden. Fråga din hovis varför har har verkat som han gjort, han kanske har planer om att sänka trakten efterhand, om hästen varit jättehög så kan man sällan göra om på en gång utan det får ta lite tid.

Till alla.
Fan vad skönt det är att ni alla verkar reagera lika, då är det inte jag som är en hopplös kund som bara gnäller. Jag tog upp att han hade höga trakter innan han började sko, och påpekade det även efter skoning, men hovslagarens svar var att linjerna såg bra ut och att det inte gick att ta mer på sulan. Jag var tveksam mot svaret men kände att han iaf har hovslagarutb och det har inte jag.. så jag ville få mer på fötterna innan jag tog upp det igen.
Av era svar att döma så ska det absolut inte se ut såhär, och det glädjer mig, för jag tycker inte heller att det ska göra det.

Centaur. Hästen blir 18 nu, och har under mina ägandeår alltid haft lätt för att trakterna sticker iväg, men om hovis kortar ner dem varje gång har det inte varit några problem. Nu har jag dock bytt hovis...
Han är fånghäst, ja, men absolut inte obehandlad. Hovarna har alltid vuxit mer på trakterna på honom, även de gjorde även så innan han fick fånget så jag tror inte att det beror på det.

Nuvarande hovsl. hade inga tankar på att sänka mer...

Stellahov.jpg

Tack! :)

Din häst har iaf bättre (lägre) trakter än min herre.

Oj, det var ju inte så snyggt.
Hovar är ett gissel! Min fånghäst fick skor efter anfallet men hans hovar har succesivct blivit sämre under det 1,5 året han haft skor. Såfort kälen släpper så får han testa att vara barfota häst igen och fungerar det får han nya skor först till hösten innan det fryser igen. Men det är ångest när hovarna blir sämmre:crazy:

Ja jag har börjat fundera om det är dags att ta av skorna redan nu, men det känns inte som rätt väg att gå.

Ska ringa hovslagaren imorrn och höra vad han har att säga.

Till alla:
Kan man be om pengarna tillbaka när de inte skott ordentligt?

Ifall han inte vill/kan fixa till hovarna kommer jag försöka få tag på någon annan. Men då är det samma grej igen, leta efter en bra hovis, vilket jag märkt är fruktansvärt svårt.. Jag trodde jag fått tag på en bra hovis, det har varit så lätt att få tag på honom, han håller tiderna och dessutom har min andra hästs hovväggar blivit finare.

Hur rör sig hästen? Verkar han gå stelt eller går han normalt?

Han rör sig normalt tyker jag, men galoppen är kort (inte så konstigt om han går runt i högklackat..). Dessutom gillar han inte när jag kratsar hovarna, vilket brukar betyda att trakterna blivit för höga, alltså att det blir vingligt när jag ber honom att stå på det andra frambenet.

Eftersom jag skrev i en annan tråd att jag vill ha kort tå och hög trakt på våra hästar så är det bäst att skriva att det var inte så här jag menade... Iron Wills häst ser normal ut om man går efter mitt tycke. Den du visar ser för jäklig ut, tycker jag alltså.

Du får låna mina bilder och visa att du inte menade SÅÅ höga trakter ;)

Jag tycker som flera sagt, höga trakter och lite för brant. Hade trakten tagits ner mera så hade allt sett bättre ut. Om det var snett eller inte kan jag inte säga, det var svårt att se.

Efter att ha kikat på bilderna igen, så ja, visst ser det snett ut..

Tänk vilken tokig vinkel det blir på hovbenet inuti hovkapseln med så höga trakter. Denna fångsidan tar upp vikten av att hålla låga trakter på en fånghäst http://www.johnthevet.com/bonepos.php.
Vad man kan vara glad för är ju att han ser ut att ha ganska raka hovväggar och inte flyter ut i tån.

De trakterna kan omöjligt vara i närheten av sulan som din hovslagare påstår. Det ser man på ena traktbilden och visst är ena hoven snedverkad.

Barfota med boots vid ridning är ju en lösning om du nu säger att hovarna var bättre innan utan skor, men inga boots passar så länge trakterna är så höga.

Lycka till och stå på dig att trakterna ska ned! :-)

Håller med om det mesta andra har skrivit redan, men ville bara tillägga:

Om hästen är nyskodd, så tycker jag att hovis kunde ha tillåtit lite längre utlägg både bakåt och åt sidorna. Tycker inte trakterna är tillräckligt utlagda för en hov som redan ser trång ut och traktarmarna verkar ju inte ens räcka ända bak på hoven? Det borde de och det borde finnas lite marginal för tillväxt också. :crazy:

Jag tycker du skall kontakta hovslagaren och säga att du inte var nöjd med hans arbete på just den här hästen. Har han yrkesstolthet så tar han dig på allvar och gör eventuellt om jobbet. Annors kontaktar du en annan hovis.

Är tåskor något alternativ för hästen? Vet inte om det finns broddbara modeller...

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker som flera sagt, höga trakter och lite för brant. Hade trakten tagits ner mera så hade allt sett bättre ut. Om det var snett eller inte kan jag inte säga, det var svårt att se.

Efter att ha kikat på bilderna igen, så ja, visst ser det snett ut..

Snett, vint och högt efter hovisbesök.. helt åt helvete alltså.
tack för din åsikt.

De trakterna kan omöjligt vara i närheten av sulan som din hovslagare påstår. Det ser man på ena traktbilden och visst är ena hoven snedverkad.

Barfota med boots vid ridning är ju en lösning om du nu säger att hovarna var bättre innan utan skor, men inga boots passar så länge trakterna är så höga.

Lycka till och stå på dig att trakterna ska ned! :-)

Problemet med barfotagång är att då måste hästen ha boots i hagen också, helst nu när det blir plusgrader och minusgrader vart annat, och hagen blir därmed packad/smält snö = snorhalt.
Hade gärna sett att våren kom fort.. helst imorrn!

Ska ringa imorrn och trycka på att trakterna ska ned.

Om hästen är nyskodd, så tycker jag att hovis kunde ha tillåtit lite längre utlägg både bakåt och åt sidorna. Tycker inte trakterna är tillräckligt utlagda för en hov som redan ser trång ut och traktarmarna verkar ju inte ens räcka ända bak på hoven? Det borde de och det borde finnas lite marginal för tillväxt också. :crazy:
.

Ja jag har funderat över hur f-n hovarna skulle se ut om 7 veckor :crazy: :cry: . Djurskyddsärende... :confused:

Tåskor, varför tycker du det? :)

Du får låna mina bilder och visa att du inte menade SÅÅ höga trakter ;)

Jag kan låna en bild och skriva att det är så här det skall se ut! :D
Skämt åsido, jag har sett några hästar se ut som din, det har varit hästar som har kommit hit ifrån Spanien. De flesta ser inte ut så här, men det är inte helt ovanligt. Och då har de inte varit skodda av hovslagare med den kompetens som vi förväntar oss här i Sverige. Håller med Centaur att om hästen alltid hade sett ut så här och mår bra så skall man nog inte ändra för mycket när den är 19 år, men det verkar ju inte vara så i din hästs fall. Du får nog vara försiktig med att ändra de där hovarna för fort i alla fall. Var är Coari? :love:

Det går bra att ha boots i hagen, det har jag på min som är barfota. Är ju livsfarligt att släppa ut dom barfota i hagen som det ser ut nu (is överallt), så broddade boots är ett must.

Jag skulle nog göra så om jag vore du, då kan hästen även verkas (raspas) ofta så att ni långsamt men säkert får en mer normal hov. :)

Nästan bockhov.
Den verkar inte vara verkad alls o den har alldeles för små skor.

tack allihopa för era synpunkter.
Jag ska bara äta lunch så blir det att ringa hovslagaren..

Bifogar en bild från i höstas.
fngrand4.jpg

Jag blir så jävla frustrerad!

Pratat med hovis, och enl honom går det inte att ta ner mer. Det går inte att ta mer i sulan, hästen har konstiga hovar, plattfotad etc

Jag förstår ingenting!
Hästen har alltid haft skålade hovar.

FAN FAN FAN för allt jävla krångel!!! :mad: :cry:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 897
Fritid Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på instagram och facebook (julkampanj på mina böcker), men jag tycker att det är stört omöjligt att...
Svar
7
· Visningar
476
Senast: tott
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 336
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka