• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare idalina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 562
I

idalina

Här kan alla hästmänniskor dela med sig av sina tips och erfarenheter angående hovproblem.

Någon som har något tips för min lilla dams fötter som har en tendens att spricka?

Som värst såg det ut såhär;
sendBinary.jpg

Sv: hovtips

Hej Hej
Jag brukar smörja in min häst hovar med fodertran (jag tror det heter så) går att köpa hos lantmännen.../ L

Kieselgur. Det är korall kalk mineraler på hink, ta två kurer dvs hinkar om du beställer om det inte finns ngn återförsäljare i din närhet och ge 30 gram i fodret varje dag tills helt ny frisk hov växt ut, ca 1/2 år beroende lite på hästen. Funkade kanon på min.

Här kan alla hästmänniskor dela med sig av sina tips och erfarenheter angående hovproblem.

Någon som har något tips för min lilla dams fötter som har en tendens att spricka?

Som värst såg det ut såhär;
sendBinary.jpg
Har hästen bärrandsröta?
Viktigaste för att få en frisk hov är en balanserad verkning tillräckligt ofta.
Skicklig hovis är viktigare än utvändig smörja.
Eftersom hästen inte är färdigskodd på bilden så är det svårt och veta vad det riktiga problemet är,sen är det bra att se alla hovar och inte bara en hov.
Då kan man tex se om hästen överbelastar en hov pga avlastning av nåt annat ben.
En problemhov kan uppstå pga problem nån annanstans.
Sen upprepar jag igen ,korta verkningsintervaller och skicklig hovis är enormt viktigt för hästar med problemfötter.

En del hästar har problem i onödan..

jag tycker att den ser ut att ha aldeles för långa hovar till att börja med...verka med tätare intervall.

Jag ser inga sprickor alls:confused:
Däremot en hålvägg o den andra sidan ser ut att ha lamellrandsseparation den med- varav det ser ut som den flyter ut.

Är den färdigverkad på bilden:confused:

Skaffa en skicklig hovis( den behöver det- nu!) eller åk in på en klinik o få det riktigt gjort till en början.

Däremot en hålvägg o den andra sidan ser ut att ha lamellrandsseparation den med- varav det ser ut som den flyter ut.

Är den färdigverkad på bilden:confused:

Skaffa en skicklig hovis( den behöver det- nu!) eller åk in på en klinik o få det riktigt gjort till en början.

Håller med föregående talare.

/M

Axel har rätt.
Jag ser heller inga sprickor, dessutom ser inte hovkvaliten särskilt dålig ut. Kanske svårt att se på kort, men är den riktigt dålig ser man både sprickor och/ eller smulig vägg.

hu vilken hov!!!
jag har haft pållar med stora hovproblem, och jag körde på med hovis var 6e till 8e vecka, bra med mat och biotin i MÄNGDER.(dubbel dos och lite till)
han är friskförklarad nu, han som var värst, och då sa ändå vet att det var kört när han såg honom första gången..

Hästen är helt frisk sedan länge tillbaka,. NU har hon småsprickor lite då och då, startade inte tråden för att skaffa hjälp utan för att samla tips och råd. Jag vet vikten av en bra hovslagare, min är guld.

Kul att det finns så många hästexperter här.
Några fler tips om hur man kan förbättra hovkvalitet? :)

upprepar; bilden är tagen för ett år sedan, hästen är helt frisk. Och jag kan säga att jag vet precis vad det berodde på och vad det var. Och att jag med mycket professionel hjälp återställt hästen.

Den ser ut att vara kantig o får nog inte en balanserad kost.

Om olika tillskott finns det massor med trådar om- senast igår

jag ger min häst foder med extra biotin + smörjer hovarna 3-4 gånger i veckan med ekologisk kallpressad rapsolja.

Det bästa är ju att försöka utröna varför den får sprickor. Vad tror du att de kommer sig av? om du vill förhindra en redan påbörjad spricka från att gå längre upp/ner så kan du ta en rast på raspa vågrätt över sprickan där den slutar, några millimeter djupt, för att förhindra att den blir större. I vissa fall får man försöka att skruva dem.

Ofta beror väl sprickorna på att man bör värka oftare samt underlag i hagen..

Det bästa är ju egentligen att prata med sin hovslagare, eftersom hovkvalité är "omöjligt" att se på bild, och behandlingen beror på hur hoven är Irl.

Men tips som varit bra för en häst vi hade är Biotin och så risinolja på foten.
Hennes hovar var helt söndertrasade pga vanvård och var dessutom tvugna att bli limmade.

Men ger nite din hovslagare råd om vad som är bra för hovarna då?
Jag har aldrig haft hästar med så mkt problem men en som hade torra hovar fick stå med benen i vattenhinkar varje dag, det blev bättre.
Jag är starkt emot olika medel som ojlor & fett så det förstör hovens naturliga fett & torkar ännu mer i slutändan & gör att hovarna alltid måste smörjas.

Fodertillskott kanske?många använder biotin men jag har svårt att tro att det skulle vara ngt mirakelmedel, speciellt med tanke på din hästs hovar.
En annan stallägare hade en häst med storaproblem med sprickor & torra hovar, hästen kunde inte ens skos för då föll hoven ännu mer tydligen, det slutade med avlivning efter nåra års kämpande.
Inte för att skrämmas men sånt kan oxå hända.

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
759
Senast: Amk
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
38
· Visningar
3 037
Utrustning Hej Har problem med kondens i taket på transporten. Tänkte att det kunde avhjälpas med en takventilation, liknande sådan som finns...
Svar
6
· Visningar
304
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka