Hovstärkande foder?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Zadir
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 239
Z

Zadir

Hjälper en kompis att hitta ett hovstärkande foder till sin häst, då hästen har dålig hovkvalite..
Jag vet att det ska finnas ett foder som innehåller nypon och havsalger, som sägs vara bra, men kommer inte ihåg vad det heter.. :confused: All hjälp är välkommen, men främst söker jag namnet på fodret jag glömt namnet på ;)

Tack på förhand!!

Sv: Hovstärkande foder?

vi ger ett tillskott som heter kiselgur, inte heller så dyrt och på våra har det hjälpt bra, det är för hovar, päls och hud. även alger har vi sett effekt på hovarna på.

vi ger ett tillskott som heter kiselgur, inte heller så dyrt och på våra har det hjälpt bra, det är för hovar, päls och hud. även alger har vi sett effekt på hovarna på.

Tackar :) Ska be henne kolla upp kiselgur! Jo, det är just det fodret med alger, men som även innehåller nypon som jag har hört ska vara bra, men så var det återigen det där med namnet :smirk:

Enzion, Kiselgur och alger har jag hört ska vara bra.

Har inte hört lika mkt bra om biotin, men jag vet inte alls om nåt av det stämmer...

Linfrökaka sa man till mig på djursjukhuset i Helsingborg. Det är dessutom bra för magen.

Jag skulle vilja säga en god foderstat, totalt sett. Det finns liksom inga genvägar. Det senaste jag hört är att möjligen lucern kan hjälpa hovarna, men egentligen så finns inget bevisat "mirakelmedel" så här långt.

Några av mina fullblod har haft väldigt sköra hovar och mycket tappskor när det kommit hit, och på dem har Hoofaid hjälpt. Dock tar det ju ett bra tag, ibland upp mot ett år, innan hela hoven "växt ut" och blivit bättre/starkare.

Jag har beställt Seaweed & Rosehips till min häst, som för övrigt har rätt foderstat och skötsel och jada jada men ändå är begåvad med kass hovkvalitet.

Det är ju bara ett rön med lucern. Jag förmodar att det - OM det hjälper - helt enkelt är bättre proteiner/ aminosyror (eller fördelning av dessa) i det. Skulle så vara fallet så kan man ju tänka sig att det fortfarande är den totala foderstaten, eftersom du då ersätter (sämre) hö med komplement så att säga.

Lusern innehåller både mkt protein/aminosyror och mkt kalk. Därför är det bra för hovar. Men om en foderstat utan lusern innehåller samma mgd aminosyror ock mineraler så bör det vara likvärdigt. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 010
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 292
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 085
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka