Hovsprickor

P

Possi_Katt

Jag har lite frågor om hovsprickor.

1. Vad kan orsaka hovsprickor ?
2. Kan hovsprickor försvinna med tiden ? Isf hur gör man så dom försvinner ? :confused:
3. Vad är de för nackdelar med hovsprickor ?

Kanske dumma frågor men jag måste få veta :o :crazy:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hovsprickor

Om hovarna blir torra kan dom börja spricka. Ha på hovfett regelbundet. Jag använder ett medel som heter Alosin, dyrt men verkligen jättebra! vissa använder vanlig matolja.

Okej. Men alltså kan dom försvinna helt om man nu smörjer in och fettar dom (om de nu beror på de) ? Finns de nackdelar me de ?

fukta hovarna varje dag med vanligt vatten istället om hästen har torra hovar! Har du väl börjat använda hovolja så blir hästens hovar beroende och du kommer aldrig att kunna sluta med det...!

De är så att jag hittade en jätte fin ponny jätte billig pga de och den har ganska fula stora sprickor..Nu vet jag inte varför den har de men skulle gärna få veta lite mera om hovsprickor och om de KAN försvinna med tiden :confused:

hovarna kan ju spricka sönder helt, och går den skodd så lossnar skorna.

med vatten är det lite samma som med våra läppar när dom är torra, det blir "bra" om man fuktar dom med tungan (hur jag nu ska säga) först men sedan blir det bara värre.
ser jag tendenser till att hovarna börjar spricka har jag på hovfett några gånger. och så länge som håller sig fina behöver jag inte ha på. så nej, jag tycker inte dom blir beroende av hovfett. men vi har kanske haft olika erfarenheter?

Testa att smörja hovarna med fodertran,finns på Granngården!
Oljar & fuktar hovarna och ska inte torka ut dem.

glider in med en tilläggsfråga... kan hästen få hovspricka pga hovböld?? hörde detta påståendet häromdagen att en hovböld kan skapa ett sånt tryck så att hoven spricker.. låter underligt.. då borde den väl lättare söka sig upp i kronranden ist??

Beror ju på var hovsprickan sitter. Har hovarna blivit för långa och dessutom torra kan de lätt spricka. Sådana hovsprickor går att verka bort.

Torrt väder gör ju att hovarna torkar och spricker. för att förebygga sprickor när det är torrt ute spolar jag hovarna med vatten. Är olyckan framme och det har blivit sprickor smörjer jag med fodertran på hovarna.Funkar jättebra :idea:

Det är nog mkt möjligt att hovbölder kan ge det...

Min valack fick ett broddtramp i vintras vid kronranden. Det gav 2 väldigt fula och djupa sprickor... och han hade väldigt ont långt tid efter av skadan.
Hovis fila på dem men ändå så är de rejält fula och djupa. Men de sitter ju ganska högt upp så de stör ju inte för skoning eller så. Ser bara "otäckt" ut.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det börjar bli dags, det är bara att inse att vi inte har så lång tid kvar tillsammans men bara tanken på det är så oerhört tung. Att...
Svar
0
· Visningar
355
Senast: TeamLundVer
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama