Hovsprickor eller hotspots? :o

salladfinger

Trådstartare
En av hästarna har fått väldigt underliga hovsprickor på båda fram, de börjar uppifrån och söker sig nedåt, båda sprickorna är placerade mitt fram på hoven och den ena börjar se rätt obehaglig ut.. Har aldrig varit med om vanliga hovsprickor som börjat uppifrån, vad är detta?

Hästen i fråga har gått med skor runt om och latat sig hela sommaren, alltså kan deta omöjligt vara träningsrelaterat, han befinner sig i norra sverige me d kallt torrt väder och han går fortfarande i gräshage så det kan inte heller vara fukt/svamp.. blodprov togs för ungefär en månad sen, han hade inga brister.

Han har fått fula utslag på ena bakbenet, veterinär har varit ut och tittat och ägaren har rådfrågat andra veterinärer och hovslagare.. Utslagen misstänks vara bakteriellt då de sprider sig, men hovarna har hovslagarna ingen aning om vad man ska göra åt..

nån som varit med om liknande eller har några förslag?

hästen står nu lindad med koda på hovarna i väntan på att få en antibiotika-kur.. kan dessa hotspots på benen och hovsprickorna ha ett samband?

Sv: Hovsprickor eller hotspots? :o

mina hästar har också fått hov sprickor . den ena har typ 6 i var hov . och den andra en mitt på ,upp ifrån och ner till mitten.

jag har bara gräs hagar , jag har börjat smörja med mat olja men det finns ett hov fett som jag ska köpa som minskar sprickor men vet ej vad det heter .

mina hästar går alltid ute med skor på .

konstigt markerna är kanske för torra nu för tiden.:confused::love:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 333
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 483
Senast: Ceta
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 311
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 099
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka