Hovspricka

Chex

Trådstartare
Jag har läst igenom lite gamla trådar, men tänkte om någon mer har erfarenheter av hovsprickor som går hela vägen till kronranden, och ideer på olika lösningar. (skor, vinkel, sula eller inte mm allt ni kan komma på). Håller på att bli hel tokig på mitt ena sto som nu står halt från och med idag pga av sin fördömda hovspricka.

Kom hem i kväll och hon hade dragit av sig skon på den sidan. Blev halt direkt. :(

Snälla ge mig lite tankar och ideer.... :cool:

Sv: Hovspricka

oj då det verkar som att alla har fina hovar på sina hästar. De ä ju prima.. ;)

Har själv fått hem en valack med sprickor upp till kronranden, men de sitter bara ytligt och påverkar inte honom det minsta. Så jag är inte mycket till hjälp..

Men boots brukar vara effektivt att låta dom gå med på i hagen osv, om de lätt trampar av sig skorna.

Mitt sto hade bedrövliga hovar när hon kom hit, hon tappade skor var och varannan dag nästan. Men när vi körde med boots på henne i hagen så klarade det sig jättebra och skorna fick sitta på.

Det finns olika lösningar på vad man kan göra. Tyvärr vill inte alla hovslagare göra något åt det. Om sprickan inte kommit hela vägen upp till kronranden så kan man raspa utt horisontallt "stopp" på hoven.

Min häst har också en hovspricka som går hela vägen upp till kronranden. Hon har dock inte ont av det, halt eller dyl. Tyvärr har ingen av mina tidigare hovslage velat göra något åt det. Men min nuvarande hovslagare skor med en extra tåkappa på den hoven, för att hjälpa hoven att läka ihop mha ett extra stöd. Vi har också, nu två skoningar, skruvat ihop sprickan. Allt för att hjälpa den att läka ihop. Och det ser ut att lyckas. Hoven har börjat att läka ihop i sprickan.

Min häst har också ytliga sprickor så det påverkar honom inte något, men jobbigt ändå.

Jag har försökt med det mesta för att få bättre kvalitet på hovarna. Biotin och kieselgur hjälper inte, så nu ska jag prova B. Ursonne från Dr Schaettes. Har hört många som gett detta till sina hästar med dåliga hovar och som har förbättrats mycket mha Ursonne, så jag hoppas att det hjälper min häst också.

Min häst hade små, smala, ytliga hovsprickor när jag köpte henne.
Den hovslagaren jag hade då brydde sig inte om dem så jag bytte till en annan hovis. Han delade min uppfattning om att det mkt viktigt att få rätt på dem. Han gjorde ringskor till henne, skodde henne med ganska täta intervall. Jag smörjde hovarna med rapsolja speciellt vid kronranden varje dag. Det tog ganska lång tid men till sist försvann sprickorna. Nu är det bara som små "osynliga" märken kvar vilka förhoppningsvis också kommer att försvinna helt.

Jag har haft en häst tidigare som hade mkt problem med hovsprickor så jag kommer alltid att ta dem på allvar och se till att de försvinner så snabbt som möjligt.

Mitt tips är alltså en bra hovslagare, täta verkningar och olja.
Sedan är det naturligtvis viktigt med en bra foderstat där jag tror att ett bra proteinfoder och tillräckligt med mineraler är bättre än alla tillskott som man kan köpa för massor av pengar.

Hur länge har du haft hästen med samma hovslagare?
hovsprickor beror oftast på "spänningar" i hoven, att det spänner o trycker åt olika håll, så fort man får bukt med den spänning som stör så växer sprickan ner istället för att fortsätta uppåt.
Lycka till

Hon hade hovsprickor redan när jag köpte henne, så jag vet igentligen inte hur länge hon har haft dem. Vi fick ner den några cm men nu bröt hon upp den igen så man är på ruta ett.

Vi skodde henne med sko som har sidokappor, och fick ett riktigt bra tag i hoven. Har även skurit ur ett V nere i tån där sprickan mynnar ut så det mesta trycket försvinner vid skon. Även smort hovarna nu, och kommer göra det n gg om dagen.. allt som hjälper är ju bra.. :) Boots funkar prima det vet jag... och det åker på.

Idag haltade hon inte och galopperade med sina vänner. Att det kan bli sådan skillnad på bara några ynka dagar, från att knappt ta sig framåt till att kunna springa fritt?! uu den här gången skrämde hon mig den lilla damen, men tydligen går det att få ordning på tack å lov. Hoppas bara på att det ska gå att fixera så hornet växer ner helt igen. :idea:

Vi skodde henne med sko som har sidokappor, och fick ett riktigt bra tag i hoven. Har även skurit ur ett V nere i tån där sprickan mynnar ut så det mesta trycket försvinner vid skon. Även smort hovarna nu, och kommer göra det n gg om dagen.. allt som hjälper är ju bra.. :) Boots funkar prima det vet jag... och det åker på.

Idag haltade hon inte och galopperade med sina vänner. Att det kan bli sådan skillnad på bara några ynka dagar, från att knappt ta sig framåt till att kunna springa fritt?! uu den här gången skrämde hon mig den lilla damen, men tydligen går det att få ordning på tack å lov. Hoppas bara på att det ska gå att fixera så hornet växer ner helt igen. :idea:

Hovar är definitivt inte ngt jag är bra på. Men jag undrar lite ändå. Jag missade att din häst var halt pga sprickan. Kan de verkligen bli det? Det verkar i så fall som en djup spricka där det kanske händer ngt innanför hovväggen- eller har jag fel?

Sprickor uppstår pga ojämn belastning i hovkapseln. Vart på hoven sitter sprickan? Med hjälp av rätt verkning kan du ta bort orsaken till att den uppstod, och då ge förutsättningarna för att den ska växa bort. Att nita igen eller liknande är att bota symptom utan att ta bort orsaken.

/Migo

har en häst med MYCKET hovspickor. har dock vart tvungen att ställa av honom nu. Ska låta hovarna växa ut fram till sommaren.

han har så pass djupa hovspickor att hovarna gått sönder. TOTALT, köpte honom med dåliga hovar och nu när de har börjat växa ut bra kvalité så spricker de gammla dåliga oc går upp ända till hovranden. Min hovis skruvade ihop sprickorna, höll dock inte så länge. Så testade vi med att avbelasta där sprickorna var, funkade dock bara för stunden. tyvärr.

brukar funka bra med päronskor :)

Cawe_pron_alu.jpg

Jag har allvarligt också funderat på päronskor.. har precis de som är på bilden här hemma..ligger i stallet å väntar så det kanske skulle vara värt ett försök. :)

Ja bra verkning gäller !

Man kan alltså verka och även fylla sprickor med bra produkter kolla ex med Hov Hanna i södra Sverige proffs på detta har hjälpt mig bra med liknande problem samt också Iota i Dalarna. Produkter kan dom förklara och skicka tex. Med tålamod försvinner sprickorna och hovarna är sen jättefina.
Har funkat mycket bra för oss.

Har också skott av en häst och fått verkat hon är nu mycket bättre.
Detta på inrådan av hovslagaren.

Hon rids nu med boots vid behov på grus etc och det funkar mycket bättre.
Hovarna växer bra och håller sig helare. Man får verka regelbundet. Det är bra att lära sig lite om hovvård själv också för att putsa småsaker direkt samt ev smörja sprickor etc. Gå gärna en bra hovkurs kolla med er hovslagre tex eller hovverkare.

Åter nämnda verkare ger i bland bra kurser som vi tex haft stor nytta av.

Lycka till med hästarna.

Köp Alocin till hovsprickan och smeta på.
Om man sätter på sko så kan man lika gärna slå på en vanlig sko
Iaf vad jag har gjort på min förra häst när hon haft hovsprickor.

En kompis häst har en rejäl hovspricka på ena fram. Har haft den i alla år.
Jag tror att hovis sätter bakvända skor på honom fram, av flera anledningar.

Men det är ju så att nr 1 är alltid att ha en bra hovslagare som kan gå till botten med varför hästen har en hovspricka. Det beror ju på ngt att sprickan är kvar trots att hoven växer. I min kompis fall tror man nog att det handlar om att han slår i framhoven med bak pga felaktigt rörelsemönster, och han har varit väldigt trångskodd bla. Dålig hovvård.

Men denna spricka är ännu inte åtgärdad och det kan ta lång tid även om man behandlar problemet korrekt. Jag skulle inte försöka mig på att prova en massa olika lösningar under lång tid utan att ha kommit fram till detta med en duktig hovslagare och har ett hum om vad det kan bero på.

Tack för era tips. Ska kolla vidare på de där preparaten, och hon är idagsläget haltfri.. jippie. Alltid ett steg åt rätt håll.. :banana:

En sko som man sätter bak och fram.. hmm blir det inte mer tryck då på sprickan om den sitter mitt fram? Den sortens skoning har vi haft på travare som har haft behov med över rullning... bara en tanke. Tänkte att kanske en ringsko skulle avlasta mer?

Funderingar kan man alltid ha.. :angel:

Min hästs fötter är inte avsedda för hennes storlek så det är roten till det onda tror jag. Det blir för mycket tryck på de små fossingarna och de orkar inte riktigt. Hon skulle nog behöva kompletteras med en sko som ger bra stöd och "förstorar" hennes tryckyta på något vänster. Men avtrampnings risken blir enorm... :eek: Så hur man än vänder sig så blir det inge lysande.. :devil:

Har haft en häst som varit väldigt bra på att trampa av sig skorna, och många av mina vänner har haft samma problem. Vi bytte till en hovslagare som varmskor, har funkat hur bra som helst. Inte en tappsko sen dess. Så en varmskoning är verkligen något jag kan rekommendera om hon trampar av sig skor! Om du inte redan prövat vill säga.

en liten följdfråga. vad anser ni om stora/djupa sprickor efter hovbölder? fylla igen eller låta det vara ett hål där? min häst hade en hovböld som kom upp i kronranden. nu har sprickan nästan växt ner, 2-3 cm från marken nu. har låtit det vara öppet och det har gått bra.. men finns det några risker med att inte fylla i sprickor?

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 686
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har inte sovit en blund på hela natten. Ligger fortfarande och skakar och spänner mig så fort jag inte aktivt tänker på att slappna av...
2
Svar
23
· Visningar
2 524
Senast: Nevermind
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 722
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 383
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur