Hovspricka

Sv: Hovspricka

Om hovbölden har gått upp av sig själv så är det inget sår rakt in i hoven utan det finns horn "bakom". Det är alltså minimal infektionsrisk osv.

Det som kan hända är att när den kommer tillräckligt nära marken fläks av. Det är i vanliga fall inga som helst problem, men ser lite fult ut.

En hovböld som kommit ut själv är mycket mindre komplicerad med tanke på eftervård och infektionsrisk än en öppnad böld.

/Migo

Sv: Hovspricka

Om hovbölden har gått upp av sig själv så är det inget sår rakt in i hoven utan det finns horn "bakom". Det är alltså minimal infektionsrisk osv.

Det som kan hända är att när den kommer tillräckligt nära marken fläks av. Det är i vanliga fall inga som helst problem, men ser lite fult ut.

En hovböld som kommit ut själv är mycket mindre komplicerad med tanke på eftervård och infektionsrisk än en öppnad böld.

/Migo

Förklara gärna lite mer ingående eftersom en hovböld som kommit ut av sig själv i 9 fall av 10 kommer ut i kronranden och alltid då har en mkt längre infekterad kanal där even var ligger kvar eftersom vätska rinner naturligt lättare nedåt än uppåt en en hovböld som omgående öppnas upp och decifiseras så allt var kan rinna ut nedåt.

Hovböld är oxå mkt ofta en mkt smärsamm process för hästen,, är det inte bättre att den lider i 24 timmar än drygt en vecka som det i snitt tar för en hovböld att själv leta sig ut i hovens mjukaste mjukdel vilket brukar vara kronranden.. Dessutom så ger alltid en sådan spricka i kronranden en rubbning i hornproduktionen på det skadade stället.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 686
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har inte sovit en blund på hela natten. Ligger fortfarande och skakar och spänner mig så fort jag inte aktivt tänker på att slappna av...
2
Svar
23
· Visningar
2 524
Senast: Nevermind
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 722
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 383
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur