Hovspricka

SkorpSmulan

Trådstartare
Jag såg detta på min häst idag, den var inte där igår.
DSC_7367.webp

Jag har skickat bild och fråga till min hovslagare men det är ju helg så frågan är hur mycket panik jag bör ha innan jag får svar från henne. Distriktveterinär är ingen idé att ringa om detta.
Hästen är inte halt.

Ingen anledning till panik. Den har väl troligen varit där ett tag. Du kan lugnt avvakta hovis.
Jag har försökt studera äldre bilder och det kan ha varit något tidigare men inte så där stort.
Men tack för svar, jag har väldigt nära till panikläge just nu och vet bara att jag läst att min förra hovslagare sa att man skulle oroa sig över horisontella hovsprickor men inte lodräta.

Den typen av spricka kallas hornklyfta och brukar orsakas av en smäll mot kronranden eller en hovböld. Det är inget som behöver åtgärdas akut, så länge den inte blöder eller hästen verkar ha ont av den.
Tack. Den är torr och hon verkar inte vara påverkad.

Hovböld skulle också förklara att min pigga glada häst hade en period av av att inte riktigt ha lust här i sommar.
Jag skyllde på värmen även om det inte riktigt kändes korrekt det heller och sen skadade hon en muskel i bakkärran och fick vila hur som.

Hovböld skulle också förklara att min pigga glada häst hade en period av av att inte riktigt ha lust här i sommar.
Jag skyllde på värmen även om det inte riktigt kändes korrekt det heller och sen skadade hon en muskel i bakkärran och fick vila hur som.

Hovbölder är luriga som satan. Jag tycker det är helt omöjligt också att avgöra hur hovarna känns också. Känner på dem varje dag men har fortfarande inte lärt mig notera mer än om samma hov alltid är skållhet typ.

Hovbölder är luriga som satan. Jag tycker det är helt omöjligt också att avgöra hur hovarna känns också. Känner på dem varje dag men har fortfarande inte lärt mig notera mer än om samma hov alltid är skållhet typ.
Framförallt nu på sommaren när hästarna blir varma i solen. Lurigt!

Framförallt nu på sommaren när hästarna blir varma i solen. Lurigt!
Igår kväll tyckte jag att hon var ganska varm och var nära på att stressa upp mig igen men det kändes jämt i båda och på morgonen var hon iskall om hovarna.

Förresten, om man nu funderar över hovböld, är det vanligt med hovböld utan förstärkt puls?
Pulsen har jag manisk koll på efter fång för två år sedan.

Igår kväll tyckte jag att hon var ganska varm och var nära på att stressa upp mig igen men det kändes jämt i båda och på morgonen var hon iskall om hovarna.
Jag tycker främst det är på morgonen som man kan känna tydligt nu på sommaren. Annars växlar det där lite hur som och ofta värme som beror på att hästen är varm. Likaså på benen, min häst har ett överben som jag håller koll på och just värmemässigt är det väldigt svårt att följa nu när hästen ofta är generellt varm.

Min häst har en liknande hovklyfta, såg den för några veckor sedan. Sitter på utsidan av vänster fram. Enligt hovslagaren ska det inte vara nåt farligt, men efter att skrället lekt spanska ridskolan i hagen är han nu halt på vänster fram på volt i vänster varv (och lite lite i höger varv). Inget svullet eller ömt i benet, inget konstigt i hoven förutom hovklyftan då.

Funderar på om han har dragit till nåt i bogen igen, kiropraktorn brukar få rätta till honom då och då när han har lekt cirkus. 🙄

18EB85AF-939E-4BF6-BA5B-A4DA0765FA0F.webp

Rekommenderar alltid kunder som fått någon sådan klyfta på en hov att borsta rent ordentligt och spraya rikligt med ex. hippoderm, blåspray, Redhorse hoof cleanse eller något liknande antibakteriellt (ej jodopax eller tjära).

Gör man det dagligen till den vuxit ner så minskar risken avsevärt för att det blir en hålvägg eller annan bakterieinfektion :)

Finns även hoof putty man kan styka på utanpå men då behöver man vara 100% säker på att det är helt rent :)

Rekommenderar alltid kunder som fått någon sådan klyfta på en hov att borsta rent ordentligt och spraya rikligt med ex. hippoderm, blåspray, Redhorse hoof cleanse eller något liknande antibakteriellt (ej jodopax eller tjära).

Gör man det dagligen till den vuxit ner så minskar risken avsevärt för att det blir en hålvägg eller annan bakterieinfektion :)

Finns även hoof putty man kan styka på utanpå men då behöver man vara 100% säker på att det är helt rent :)
Ja det viktiga är väl att hålla rent men TORRT. Börjar en blaska med jodopax så öppnar man väl upp mer än gör rent.

Ja det viktiga är väl att hålla rent men TORRT. Börjar en blaska med jodopax så öppnar man väl upp mer än gör rent.

Just att jodopax är blött är väl inte det stora problemet. Jodopax har ihjäl både friska och sjuka vävnader så är klyftan djupare än man först ser så är det rishavet, för att inte tala om hur farligt det är att handskas med för oss människor.

Att det blir blött gör ingenting egentligen, så länge man gör rent och sedan låter det torka. Röta och bakterier växer gladeligen där det är syrefritt, oavsett om det är torrt eller fuktigt.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama