Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur kom det fram och vad tros din hästs hovkyfta bero på?Visade sig att min hästs hälta kom från hovklyftan. Var hos hovis idag och skar upp och plastade den.
Jag hittade inget annat avvikande på benet eller hals/bog/rygg så jag åkte upp till hovis innan jag bokade kliniktid. Fortfarande halt, men bara på liten volt på hårt underlag i vänster varv. Lite, lite varmare på utsidan av vänster hov än på andra hovarna. Med skon av så reagerade han runt hovklyftan på visitertången. Missfärgat och lite mjukt när hovis skar upp (och öm). Efter plastningen fortfarande lite halt, men hoppas det blir bättre närmsta dagarna. Fyndet ger en förklaring till hältan iaf, så jag hoppas vi har hittat problemet.Hur kom det fram och vad tros din hästs hovkyfta bero på?
Tack för förklaringen.Jag hittade inget annat avvikande på benet eller hals/bog/rygg så jag åkte upp till hovis innan jag bokade kliniktid. Fortfarande halt, men bara på liten volt på hårt underlag i vänster varv. Lite, lite varmare på utsidan av vänster hov än på andra hovarna. Med skon av så reagerade han runt hovklyftan på visitertången. Missfärgat och lite mjukt när hovis skar upp (och öm). Efter plastningen fortfarande lite halt, men hoppas det blir bättre närmsta dagarna. Fyndet ger en förklaring till hältan iaf, så jag hoppas vi har hittat problemet.
Han har inte haft någon hovböld, hovis tror att han haft en liten rispa i kronranden så att det vuxit dåligt precis där, och sen har det spruckit upp när det vuxit ner en bit och sen har det kommit in bakterier där.