Hovspricka

Visade sig att min hästs hälta kom från hovklyftan. Var hos hovis idag och skar upp och plastade den.

Bifogade filer

• 2EB9071A-9561-4D6C-AAB8-8E7B767ADEF1.webp
    2EB9071A-9561-4D6C-AAB8-8E7B767ADEF1.webp
    330,3 KB · Visningar: 68
Hur kom det fram och vad tros din hästs hovkyfta bero på?
Jag hittade inget annat avvikande på benet eller hals/bog/rygg så jag åkte upp till hovis innan jag bokade kliniktid. Fortfarande halt, men bara på liten volt på hårt underlag i vänster varv. Lite, lite varmare på utsidan av vänster hov än på andra hovarna. Med skon av så reagerade han runt hovklyftan på visitertången. Missfärgat och lite mjukt när hovis skar upp (och öm). Efter plastningen fortfarande lite halt, men hoppas det blir bättre närmsta dagarna. Fyndet ger en förklaring till hältan iaf, så jag hoppas vi har hittat problemet.

Han har inte haft någon hovböld, hovis tror att han haft en liten rispa i kronranden så att det vuxit dåligt precis där, och sen har det spruckit upp när det vuxit ner en bit och sen har det kommit in bakterier där.

Jag hittade inget annat avvikande på benet eller hals/bog/rygg så jag åkte upp till hovis innan jag bokade kliniktid. Fortfarande halt, men bara på liten volt på hårt underlag i vänster varv. Lite, lite varmare på utsidan av vänster hov än på andra hovarna. Med skon av så reagerade han runt hovklyftan på visitertången. Missfärgat och lite mjukt när hovis skar upp (och öm). Efter plastningen fortfarande lite halt, men hoppas det blir bättre närmsta dagarna. Fyndet ger en förklaring till hältan iaf, så jag hoppas vi har hittat problemet.

Han har inte haft någon hovböld, hovis tror att han haft en liten rispa i kronranden så att det vuxit dåligt precis där, och sen har det spruckit upp när det vuxit ner en bit och sen har det kommit in bakterier där.
Tack för förklaringen.
Håller tummarna för att det var lösningen för din.

Jag tyckte att min häst eventuellt såg lite konstig ut fram idag, inte direkt halt men lite stum i steget och hon ville helst inte gå på hårt underlag utan drog mot gräskanten.
Kan tycka att hon är lite varmare just över och ovanför sprickan men samtidigt var hon lite varm även i höger.
Hovslagaren kommer på tisdag iallafall, får se vad hon säger.

Liknande trådar

Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: casio01
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 251
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
539
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gravid som "äldre"
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur