Hovspricka (vad tror ni/bilder ?)

bapro

Trådstartare
Min häst har som jag skrivit tidigare haft problem med skada i hoven vänster fram. Hon har varit halt ett längre tag utan att egentligen reaggera på böjprov & så utan det är främst påvolt i vänster varv på hårt underlag som hältan kommit fram..
Nu känns hon visserligen hyffsat fräsch, i af på MJUKT underlag, men man känner när man rider på HÅRT underlag så känns det även i skritt att hon inte "trampar ifrån" lika ordentligt med det benet...
Veterinären jag har nu har i af trott på mjukdelsskada i hoven, så hon ska ridas/ röra på sig, hon blir inte ett dugg bättre av vila heller.

Senast när hovslagaren var här så såg vi att hon har fått en hovspricka snett upp i trakten på utsidan vänster fram som alltså vuxit fram på nåt sätt. Hästen har nämligen haft ett jack som inte tagit ihop i ballen precis där ovanför (utsida vä. fram) men det var ju länge sedan säkert nästan ett år sedan. Enligt hovslagaren trodde han att det var detta jack i ballen som växt längre & längre ner i hoven & nu är en tydlig spricka...?
Har aldrig hört nån häst som fått hovspricka av spricka/jack i ballen tidigare... vad tror ni?

Dessutom börjar ju tankarna snurra när det är precis utsidan vänster fram som hon haft problem med i ett år... Kan detta var nåt som spökat en längre tid att trots jag inte sett sprickan kan hon ha kännt av det?? Säkert ingen omöjlighet...
I höstas när vi var hos veterinären så ömmade hon ju faktiskt lite när man klämde med visitertång i trakten... Men vi har klämt med tång flera ggr & hon reaggerar inte varje gång :confused: :crazy:
Hon verkade inte öm där när hon skoddes för 2 v sedan.

Hon gick ju med en avlastningssko i höstas när hon ömmade i trakten, så det var det enda veterinären kunde hitta på för att hjälpa oss, när hästen var ohalt rakt ut, ohalt på böjprov, men viss steg i longeringen då hon lägger sig inåt (på insidan av hoven) så haltade hon till. Avlastningsskon var en specialsko min hovslagare gjorde, som en ringsko, men avskuren på trakten, så att den gick i luften, för att se om hon blev helt ohalt av detta.. Det blev hon inte... men tänk om det kan vara det som orsakat sprickan???
Hjälp?! Nån som tror något?

Lägger in en bild på hoven här, så får ni se hur det ser ut... Om det är någon annan som haft någon sån här typ av hovspricka på sin häst, så berätta gärna hur er häst reaggerade, var den halt av detta osv..

liselshov3.JPG

liselshov2.JPG

P.S Kilsulorna är på rekommendation av veterinären, hon har blivit lite bättre av dom... men nu vet jag ju inte hur det påverkar sprickan, borde ju inte vara negetivit med sula iaf (?)

Sv: Hovspricka (vad tror ni/bilder ?)

Hm... Just där har jag ingen erfarenhet av. Däremot har 4- åringen otroligt fula hovar! En spricka i varje hov som gått ända upp till kronranden! Det är inte vackert kan jag säga... har skruvat ihop henne m.m. och det blir bättre iaf. Även om hon inte går att rida :(. Usch vad arg man blir...

När de får ett sår uppe vid kronranden så följer den ner som ett hack i hovväggen. Så de kan ju mkt väl ha blivit en spricka av den... Jag vet inte om jag skulle rida henne, våran blir inte direkt bättre av vila men vi red henne inte eftersom hon har ont ju! (Tydligen var hon sulöm också så när hon fick sulor blev hon bättre. Sen fick hon ett sår och blev halt pga det suck)

Lycka till!

Nä, om jag visste att hon har ont pga sprickan skulle jag nog inte rida, men vet. trodde ju på nån sorts mjukdelsskada & då måste hon ju röra på sig. Försöker undvika hårda underlag i af...
Hovslagaren trodde ju inte att hon har ont nu, hellre att hon kunde haft det tidigare, hon ömmar ju inget när vi klämmer med visitertång... men hur ska man veta hur det känns för hästen ..?*suck*

Hur såg din hästs sprickor ut, är de längre, tjockare eller, är din häst halt pga hovarna?

Ser ut menar du :/ De blir ju aldrig bra...

De är ända nerifrån upp till kronranden! Förutom på en som läkt ihop fint. Från början var de väldigt breda men börjar bli bättre. Och hon är halt pga sprickorna... Men hon går bättre på mjukt underlag, men tror att det beror på sulorna.

Nu i efterhand så fattar man inte att vi lät henne gå så länge med dem. Men vi litade på vår inkompetenta :devil: hovslagare som sa att de skulle bli bra när hon blev skodd. Jo tjena... Sen gick hon på bete också och jaa... Men men :(

Ja, vad ska man säga.. Detta med hovsprickor är ännu en symtom som behandlas därefter av de flesta vet och hovslagare. Och det är inte alls en sjukdom i hoven eller medfött.

De uppkommer till 100% pga onaturliga krafter på hovarna från tex skoning eller långa tår, understuckna trakter, höga hörnstöd, höga trakter etc..

Med en korrekt fysiologisk verkning, INGA skor, och daglig exponering av hovarna i vatten så KOMMER även de svåraste sprickorna läka ut. Har sett flera hästar som haft svåra sprickor i över 20 år (!) läka ut dessa direkt (alltså den nya hoven som växer ner är helt fri från sprickor och fortsätter så vara) efter en korrekt verkning av hoven där den återställts till vad naturen menat att den ska vara/se ut!

Detta förnekas kraftigt av tex vet och hovslagare, men jag garanterar, DET FUNGERAR! Det är ju i vilket fall som helst väl värt ett försök om man känner att man provat allt och ingenting fungerar?

Sedan krävs det också mkt rörelse då allt som rör hovarna kräver det för att tillfriskna.. Jag vet hur det känns och har varit med en hästs långa liv med extremt dåliga hovar, de har tidvis sett ut som grangrenar och med djupa sprickor både på sidorna samt framifrån. Har sedan sett den otroliga förändring en korrekt verkning haft på denna häst som idag (efter att otaliga experter stått rådlösa efter åratal av "klister å knåp" gett upp hoppet) är helt fri från sprickor och har finare hovar än någonsin, utan skor!

Jag motsätter mig det så kraftigt att jag nästan trillar av stolen ;).
Vår pålle gick oskodd från föl till 3 åring i maj! I stoooooora hagar, och hovslagaren är fullt kapabel att verka en häst. Hans förklaring var HELA tiden att de skulle växa ut men det gick inte bra vettu... Så jag håller fullständigt med vet. och nya hovis som spänt ihop hovarna och hon har inte gått. Och en är nästan bra. Ska höra med mamma om jag får lägga upp bilder på hovarna (inte kul att visa...) så får du se!

Mkt rörelse är också fel när det gäller sprickor (vad jag har hört av hovi på Ulltuna). Den måste hålla sig stilla (inte boxvila alltså...) så att den inte rör sig och vidgar sprickan.

Vilken tur då att min hästs spricka slutar 1-2cm under kronranden & inte har vidgats nånting... Då borde den ju växa ut av sig själv på några månader... eller????

Hur ser hästen ut i benen längre upp? De hästar jag sett med fula hovsprickor bla en egen har inte varit helt ok i inskening i bla carpus då är det ännu viktigare att hovis är bra och ställer hoven plan inte bara fixar så det ser snyggt ut. Min häst såg ut som om hon hade klövar båda fram och hade så haft i många år, efter lite donande med ringskor + absolut korrekt skoning + inborstning av fodertran i kronranden varje dag blev hon helt normal och detta efter att i åtta år! haft mer eller mindre breda sprickor. Dessa hade tidigare både varit nitade och plastade och jag vet inte allt,
Nin

Jag ska inte säga för mkt, men tror inte att det är ngn fara så länge man har koll så att den inte vidgar sig!

Det är ganska vanligt att hovsprickor uppkommer p g a dåliga hovar p g a dålig utfodring också...så 100 % är kanske lite friskt att säga...

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
461
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 506
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 074
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 264
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna