Hovslagerigrejer att ha hemma själv?

Sv: Hovslagerigrejer att ha hemma själv?

Har du så här stora problem så vet jag inte vilket hovslagarverktyg som skull passa bättre än att du i så fall får ringa ut hjälp från din egen hovis.

Många kliniker bara älskar sömutdragaren då dom ska ta av en sko på en häst som senare uppvisat en hovbensfraktur/tunn sula eller bottenverkad bärrand vid nyskoning.

Jag har absolut inga problem med att få av en sko eftersom jag är hovslagare men jag skulle inte rekommendera en sömutdragare till en nybörjare.

När jag gick hovslagarutbildningen för några år sedan hade iallafall alla problem med användningen av sömutdragare...då alla var nybörjare precis som de flesta hästägare är när det gäller att ta av skor. Eller hur mycket sticker sömskallarna upp när du skor?!. Nu har jag i och för sig inte köpt nån dyr variant eftersom jag så sällan använder den så dom kanske fungerar bättre...

Vid problem med hovarna/sulorna mm håller jag med om att en sömutdragare kan behövas men det var det väl inte i detta fallet?

Bräcktång anser jag va betydligt lättare att använda...

Håller med dig, en sömnutdragare är allt man behöver för att få av en sko! världens bästa verktyg!

Slet mig svettig med en bräctång som jag knappt fick min hand runt! :eek:
herregud sicket slit! Hovis plockar av skorna innan man hinner blinka, hur göööör man?

Nej tacka vet jag sömnutdragaren, plopp, plopp så är skon av! :)

Det finns olika storlekar på bräcktångarn;)
Det är inte meningen att du ska dra av skon utan "knyck till" bara så lite så du får tag i sömmen en i taget...

delvis kl

Det va en himla gammal tråd ni har hittat ;)

Själv har jag inte längre problem med varken tappskor eller verktyg :D

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
691
Kropp & Själ Alltså. Det finns ju organisationer för de som inte har någon att "fira" ihop med, att umgås med och bara är allmänt ensamma på...
2
Svar
20
· Visningar
2 276
Senast: gul_zebra
·
Relationer Jag funderar lite över det här med vänskapsrelationer i vuxen ålder. Själv har jag nog mer eller mindre gett upp. Jag passar inte in...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 143
Senast: Azalea
·
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 299
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka