Hovslagerigrejer att ha hemma själv?

Ms_Antrop

Trådstartare
Tänkte höra vad ni har för grejer till hovslageri hemma? Alltså i nödfall om man skulle behöva dra av en sko eller nått liknande..

Min häst har nämligen lyckats med bedriften att tappa 3 stycken skor, och har har brodd i den skon som är kvar som jag inte får loss (tro mej, jag har 2 blodiga knogar och har haft folk till hjälp och provat fan allt, men det går inte...), så jag skulle behöva dra av den sista skon också känner jag, eftersom hovslagaren tyvärr dröjer med att komma (bortrest).
Men den skon sitter ju, så att säja... Ganska ordentligt.:crazy: Det enda verktyget jag har hemma är en tång, som jag har använt för att dra av lösa skor med nån gång tidigare, men nu skulle jag behöva någonting att slå av sömmarna med, för att öht kunna dra loss skon...

Så, om man har detta problem, vad skulle man behöva ha hemma i hovslageriväg för att kunna göra det själv om det knep? Alltså, ta loss en sko...i princip bara det, jag skulle aldrig våga göra något annat, jag skulle ju aldrig skära i hoven eller nått sånt :o. Möjligtvis att man kan raspa om kanten ser dålig ut eller nått...

Sv: Hovslagerigrejer att ha hemma själv?

Om du vill ta av en sko på enklast möjliga vis är det bra att ha:

Upphuggare och råhudsklubba för att öppna sömlåsen. Sen antingen en bräcktång eller så kan du rycka söm för söm med en sömutdragare eller en bra hovtång. Vill du sen raspa är det ju lämpligt med en rasp.

Är upphuggare samma sak som hovklinga? (Jag sitter o kollar på hovslagargrejerna på H**ks och B*rjes..:grin:)

För att räta ut sömmarna innan du drar ut dem, kan du använda en nitklinga.

Min verktygslåda för tappskor innehåller skohammare, söm, rasp, hovkniv, nitklinga, avbitare, hovtång och nittång :)

Köp för allt i världen inte den billigaste nittången om du vill ha en sådan! Den är helt j*kla felkonstruerad!

jag bad min hovslagare visa hur jag skulle göra för att dra av sko (har dock aldrig gjort det för har inte behövts) och då skulle jag raspa på sömmarna (utanpå hoven alltså) för då skulle det gå enklare att dra loss dom och dra söm för söm tills man orkar få av skon =)
så skulle behöva en rasp och en tång i princip

en klinga/upphuggare/nitklinga (kärt barn har många namn), klubba, bräcktång är allt som behövs... sedan är det ju bra att ha en rasp att dra av kanterna med efteråt.

en hovklinga är till för att verka hovar, inte slå upp söm.

jag gör som så att jag slår upp nitarna med klinga o klubba, sitter skorna fast hårt så tar jag o lossar sömmarna lite med bräcktången (bryter mot skon), sedan nyper jag mellan sko och hov och bräcker.

man kan gott köpa billiga diton av dessa verktyg, typ hästbutikskedjans egna märke, att köpa mustad tång för en knapp tusenlapp och en råhudsklubba för lika mycket är onödigt när du använder de ett fåtal gånger per år.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har faktiskt i nödfall använt morakniv och vanlig hammare för att plocka bort skor :p

Edit: Raderade det mesta, Tomten hann före så jag behöver inte upprepa...

Jag har faktiskt i nödfall använt morakniv och vanlig hammare för att plocka bort skor :p
...

Det har jag med :laugh:

Anledningen till att jag har samlat på mig verktyg är att jag (hästarna), i perioder haft en hel del tappskor...

Okej, då är jag med.. Får kolla runt lite mer, tack för alla svar förresten :)

Tänkte att jag skulle köpa lite grejer att ha hemma eftersom min lilla pålle är väldigt benägen att tappa skor, men jag har även funderat på (och detta är jag egentligen mer inne på) att köpa nån boot att ha (alltså dom här som man kan använda istället för skor).. Bara när jag rider då. På sommaren har vi så hårda vägar härikring, så då vågar jag inte rida honom utan...
Anledningen till att jag vill ha det är att jag inte kan slå på tappskor... Men jag kanske skulle ta och fråga hovis om han har lust att visa mej ;) Fast jag vet inte om jag skulle våga slå på en sko...:p

Sambon ska ta en lektion av hovis att slå på tappsko. Vi bor så off, så hovis tjänar på att lära ut honom så slipper han åka hit extra :)

Nu har vi bara skor en eller nu i vinter, 2 omgångar per år, men det är retsamt när hästen tappar skon dan innan man ska rida.

Vi har rasp, tång och hovkniv

Att försöka lära sig sko själv och ta en snabbkurs av hovis är inte till att rekomendera då det är lätt att man sömsticker en häst och den blir halt. Lika så när man skall verka hoven med klinga, kan man inte det så är det större risk att man förstör hästens hov och vinklar än att man gör nytta. Så det är mycket att tänka på vid skoning. Det bästa är att (hur hemskt det än låter) att öva sig på döda häst hovar, för då se man hur det blir. Så gör de på hovslagar utbildningar, det är ett roligt jobb men väldigt tungt för ryggen speciellt om man har en häst som står och hänger på en.:(

Istället för att köpa klubba och nitklinga kan man använda raspen att raspa av niten(kroken på hovväggen) så är det lättare att få av skon och hoven blir mindre trasig.
En bräcktång är nästan ett måste att ha för att få av skon.
Bänd från trakten och framåt innåt. Plocka sömmen en i taget. För att lättare få tag på sömmen bänd och slå sedan till med tången på skon så den "åker tillbaka" så kryper sömmen upp ur falsen och du får tag i den.
När skon är av, runda av hovens kanter med raspen.

Vad du behöver är alltså en rast och en bräcktång.:)

Esyboots tycker jag fungerar som tillfällig tappskolösning men det beror på vilken form din häst har på hovarna, tror inte dom funkar så bra på avlånga hovar.

Hos mig finns verktång, rasp, hovkniv, nitklinga, nittång och avbitare. Samt självklart hammare och söm. Jag kan plocka av skor, sömma om och slå på tappskor om det är kris, men oftast föredrar jag hovslagaren ändå..
Ska jag dra av skor så ger jag mig faktiskt väldigt sällan på att bräcka numera, om inte skon verkligen är lös. Istället plockar jag av söm för söm. Det tar förvisso tid, men det skonar hoven och jag behöver inte använda styrka och teknik som jag inte riktigt har.

När man läser den här tråden så börjar man förstå varför vissa anser att barfota är bäst..

Det först jag brukar rekomendera mina kunder att införskaffa är en simpel sömutdragare,, http://butik.ridakademi.se/ridutrustning/Hov-v%E5rd/S%F6mutdragare

Klarar man av att öppna en kapsyl med en kapsulöppnare så klarar man även av att plocka av en sko med enbart ett verktyg,,, en sömutdragare..

Och om man nu mot all förmodan inte klarar av att få grepp om sömskallen med en sömutdragare så vet man ocå att man borde ha skott om hästen lite tidigare innan både sko å söm va nedslitna i botten...

Dubbel lärdom till endast ett pris.

När man läser den här tråden så börjar man förstå varför vissa anser att barfota är bäst..

Det först jag brukar rekomendera mina kunder att införskaffa är en simpel sömutdragare,, http://butik.ridakademi.se/ridutrustning/Hov-v%E5rd/S%F6mutdragare

Klarar man av att öppna en kapsyl med en kapsulöppnare så klarar man även av att plocka av en sko med enbart ett verktyg,,, en sömutdragare..

Och om man nu mot all förmodan inte klarar av att få grepp om sömskallen med en sömutdragare så vet man ocå att man borde ha skott om hästen lite tidigare innan både sko å söm va nedslitna i botten...

Dubbel lärdom till endast ett pris.

Håller inte med...tycker sömutdragare är värdelösa...funkar möjligtvis när man precis slagit i en söm och inte blev nöjd utan vill byta men bara efter nån dag är sömmen jämnad med skon och det är svårt att få tag i den, speciellt om man inte är van och har rätt teknik, vilket den som drar av en sko nån gång om året inte har.

Håller inte med...tycker sömutdragare är värdelösa...funkar möjligtvis när man precis slagit i en söm och inte blev nöjd utan vill byta men bara efter nån dag är sömmen jämnad med skon och det är svårt att få tag i den, speciellt om man inte är van och har rätt teknik, vilket den som drar av en sko nån gång om året inte har.

Har du så här stora problem så vet jag inte vilket hovslagarverktyg som skull passa bättre än att du i så fall får ringa ut hjälp från din egen hovis.

Många kliniker bara älskar sömutdragaren då dom ska ta av en sko på en häst som senare uppvisat en hovbensfraktur/tunn sula eller bottenverkad bärrand vid nyskoning.

Jag är lite fegis med att dra av lösa skor. Inte kul om man skulle få med lite hov. Jag brukar plocka bort all söm först med hjälp av en kombitång (=världens bästa verktyg:love:) och sen raspa så det blir jämnt. Jag har hyfsad koll på hur mina hästar bör se ut för att må bra, så jag törs även fixa till dem om de är för långa, som de ofta är när skorna börjar glappa.

men kombitång och rasp, säger jag. Det kommer man långt på:laugh:

Håller med dig, en sömnutdragare är allt man behöver för att få av en sko! världens bästa verktyg!

Slet mig svettig med en bräctång som jag knappt fick min hand runt! :eek:
herregud sicket slit! Hovis plockar av skorna innan man hinner blinka, hur göööör man?

Nej tacka vet jag sömnutdragaren, plopp, plopp så är skon av! :)

Sömutdragare fungerar inte på släta skor men om skon har fals fungerar den till dess att falsen är helt utsliten.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
691
Kropp & Själ Alltså. Det finns ju organisationer för de som inte har någon att "fira" ihop med, att umgås med och bara är allmänt ensamma på...
2
Svar
20
· Visningar
2 276
Senast: gul_zebra
·
Relationer Jag funderar lite över det här med vänskapsrelationer i vuxen ålder. Själv har jag nog mer eller mindre gett upp. Jag passar inte in...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 143
Senast: Azalea
·
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 299
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka