Hovslagarnas ansvarsförsäkring....

Sv: Hovslagarnas ansvarsförsäkring....

Du har ju fått svar i din tidigare tråd, DU måste prata med din hovis helt enkelt.

Självklart reklamera med stöd av den undersökning som gjorts. Då framställer du också dina ekonomiska krav. Troligen uppgår inte dessa till självrisken för försäkringen.

Vad ansvarsförsäkringen är bra för har ju redan omtalats i tråden. Menar du att du anser att du själv ska kunna plocka ut pengar utan vidare på någon annans försäkring?

Nej, jag anser ingenting..

Jag funderar över varför jag betalar dubbla priset för en försäkring som inte verkar ge mej som kund nånting.

Det dräller ju av hovslagare med utbildning och erfarenhet som tar halva priset av vad min gör, eftersom de gör det svart. Så vad är egentligen grejen med att ha en vit hovis med ansvarsföräkring (det har alltid varit det argumentet jag fått för att ta en vit- att om nåt går fel så kan man nyttja den där ansvarsförsäkringen på nåt vänster (och här har ingen kunna förklarat hur)?

Nu får jag ju möjlighet att prata med hovis verkar det som eftersom häst tappat en sko.. Det blir en dyr månad detta, med hovslagarkostnader på minst 4000 för en häst (och 9 skodda hovar).

/Lavinia

Grejen med en svart hovis är att du som kund aldrig kan få rätt mot en sådan, du som kund står ansvarig för vad din hovis ställer till med, och du som kund kan få rejäla problem vid tillämpning av din hästförsäkring i de fall skadan kan härröras till hovvården.

Men du tar väl inte en vit hovslagare enbart för försäkringen?! Självklart väljer man efter kompetens och skicklighet? Och givetvis att affärsrörelsen är seriös?

Att anlita svart arbetskraft är ju faktiskt att bidra till ekonomisk brottslighet, är det något att stödja menar du?

Problemet är ju att alla vita hovslagare inte kan sko alla hästar som behöver skos. Även om dom jobbade dygnet runt.

Fast det är väl inte problemet som dryftas i tråden?

Den diskussionen tror jag är lite stor att rymmas i den här tråden, men grunden till det problemet är nog i mångt och mycket att hästfolk är snåla och få vill betala för vad utbildad arbetskraft kostar. Därför är det för få som satsar på yrket (utbildar sig), eftersom det ständigt är en prisdiskussion med kunden.

OK, då går vi dit.... Är problemet verkligen att det finns för få vita hovslagare? De jag känner härnere har inte fullt, däremot jobbar de svarta häcken av sig.

De jag delat stall med förstår inte varför jag betalar dubbelt så mycket för en vit hovslagare, när de kan sko för närmare halva det pris jag betalar. Efter att jag förklarat vad jag får i mervärde med skoningen förstår de fortfarande inte och skulle aldrig kunna tänka sig att byta.

OK, då går vi dit.... Är problemet verkligen att det finns för få vita hovslagare? De jag känner härnere har inte fullt, däremot jobbar de svarta häcken av sig.

De jag delat stall med förstår inte varför jag betalar dubbelt så mycket för en vit hovslagare, när de kan sko för närmare halva det pris jag betalar. Efter att jag förklarat vad jag får i mervärde med skoningen förstår de fortfarande inte och skulle aldrig kunna tänka sig att byta.
Tja jag har nog aldrig fått ett kvitto mer än av en eller på klinik.

så jo nog tjänar även de som oxå jobbar vitt ...svart. Jo godkända.

Alla roffar åt sig så mkt som det går att komma undan med- även politikerna- skor sig.

Blev förbannad när min pizza för 79 kronor registrerades för 10. Hädan efter kräver jag kvitto på rätt summa även om jag sedan slänger det. Lite OT...

Senast ändrad:

Att du inte får/begär något kvitto säger ju absolut inget om huruvida inkomsten redovisas eller inte. Det går utmärkt att ta upp inkomsten även utan att ha lämnat kvitto till kunden.

Nu var du nästan rolig:grin:.

Nej ger man inget kvitto har man en avsikt med det!!

Man ska inte behöva begära kvitto eller gör du så i affärer eller av andra hantverkare?

Utan kvitto = svart o är OK om man gjort upp så.

Absolut för vit arbetskraft såväl som hovslagare. Dels vad gäller försäkringsbiten och vid tvister, men också för att jag vill att den som arbetar med mig och mina hästar skall ha en egen försäkring om det händer något.

Det kan bli riktigt dyrt som hästägare om en hovslagare skulle skada sig i sitt arbete om han/hon inte har försäkring.

Om någon vill köra svart så får de trixa med sina kvitton utan min hjälp:D.

Att hästägare betalar svart gör ju bara att marknaden förstörs för de som faktiskt skall leva på sitt hantverk och vill deklarera en schysst inkomst.

Jag förstår inte vad du far efter. Att du inte får ett kvitto visar ju absolut ingenting gällande redovisningen. Hantverkare har jag på faktura, så där utgår automatiskt det momentet, men visst handlar jag utan kvitto många gånger - ska jag inte redovisa det behöver jag inget kvitto. Jag vet inte när jag såg ett tankningskvitto t ex, inte för ett ögonblick har jag reflekterat över att det skulle vara svarta pengar.

Och som näringsidkare vet jag ett flertal som inte alltid ger kvitto (för kunden vill inte ha det), men som ändå tar upp inkomsten i sin verksamhet.

Alla är inte oärliga, myglande skitstövlar även om det hade varit bekvämast så...

Jag tror inte att man någon annanstans betalar en tusenlapp kontant utan kvitto.
Fakturering låter väl bra.
Just kontantbetalning utan någon kassaredovisning är ofta ngt som halkar ner bakvägen. Varför tror du att man har infört ett sådant slutet system?

Varför jämföra med en tankning som registreras via kortet:confused:
du erbjuds dessutom alltid kvitto.. om du vill ha det.

Du kan inte utgå från att bara för att man KAN så myglar man.

"Man" kanske inte betalar en tusenlapp utan kvitto, jag gör det emellanåt. Och jag tankar kontant.

Ja jag tankade bilen nu på OK, och vi var i närheten av 1000-lappen, men jag fick inget kvitto. Säkert hade jag fått det om jag bett om det. Så tror jag inte heller att OK kör svart bensin.

Det är ju precis lika lätt att mygla genom ett handskrivet kvitto som helt enkelt inte hittar in i bokföringen. Det är ju inte så ovanligt. Ett kvitto i sig utgör inte garantin för redovisning. Ett kassasystem försvårar mygel, men omöjliggör det fortfarande inte.

Men vilken jämförelse.
det slås in i kassan o därmed registreras som köp.

Tror att även du skulle reagera om det inte slogs in alls eller kanske en tiondel av summan.

Det är en aning skillnad på att betala för en vara än en hantverkstjänst.

Liknande trådar

J
Ekonomi & Juridik Vi skal lämna en 5 åring på foder, og vil bare fråge är om denne avtal är bra och täckar som den skal. Jeg har lagt lite till från en...
Svar
2
· Visningar
1 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka