Hovslagarnas ansvarsförsäkring....

axel

Trådstartare
Apropå en tråd på hästvård.
Hur ser den ut?
Används den i praktiken?

Har ngn fått/ gett ersättning?

Edit.
Har sökt i gamla trådar o det visar sig att försäkringen endast gäller hovisen o denne har en ganska hög självrisk.

Tror att det kan bli svårt att få rätt i skuldfrågan om oaktsamhet o den vanliga gången gäller- tvist i domstol.
Man måste nog se över hästens försäkring.

Så att de är ansvarsförsäkrade betyder inget för kunden.

Senast ändrad:
Sv: Hovslagarnas ansvarsförsäkring....

Ja självrisken verkar vara hög, så ofta reglerar hovisen själv eftersom det kan löna sig bättre än att tillämpa försäkringen. Har inte varit med om det själv, men i ett tidigare stall hade en hästägare en rejäl tvist där hästen blivit rejält sömstucken och hamnade på sjukhus i flera dagar vilket naturligtvis kostade. Då stod hovisen för kostnaderna av hästens försäkring, enligt överneskommelse dem emellan samt övriga tillkommande kostnader i samband med detta.

Apropå en tråd på hästvård.
Hur ser den ut?
Används den i praktiken?

Har ngn fått/ gett ersättning?

Edit.
Har sökt i gamla trådar o det visar sig att försäkringen endast gäller hovisen o denne har en ganska hög självrisk.

Tror att det kan bli svårt att få rätt i skuldfrågan om oaktsamhet o den vanliga gången gäller- tvist i domstol.
Man måste nog se över hästens försäkring.

Så att de är ansvarsförsäkrade betyder inget för kunden.

Jag har försökt ett par gånger att få svar på det här på Buke och får bara goddag yxskaft till svar. Men jag har förstått att det är hovisen som är försäkrad i en tvist i domstol. Sen kan han ju dömas till att betala skadestånd också ur försäkringen. Men till att bli dömd är det långt och hur många av oss har råd att ta en tvist och förlora?

Blev det en rättslig tvist eller tog hovisen sitt ansvar?

Ur If´s villkor
Det här hjälper vi till med
utreder om företaget är skyldigt att betala skadestånd
förhandlar med den som kräver skadestånd
för företagets talan vid rättegång eller
skiljemannaförfarande samt betalar rättegångs- och skiljemannakostnader
ersätter skadeståndet
Borde det inte vara hästägarens förs. bolag som då förhandlar med hovisens? Om man har samma bolag- vad händer:eek:

Jag tror att man ska ta reda på om hovisen är medlem i SHF o att man kanske har större chans med ngn som inte har ombud vid sin sida.

Jag skulle vara intresserad av att höra huruvida det är vanligt att ersättning betalas ut.
Ingen hovis som har haft en dålig dag? Aldrig?

Vissa hästägare är inte medvetna om att hästen i annat fall skos på deras eget ansvar.
Står det i hästförsäkringen att den måste skos av medlem i SHF?

Senast ändrad:

En hovslagare kan ju ha en ansvarsförsäkring utan att vara med i hovslagareföreningen med. Grejjen med medlemsskap är ju att man automatiskt blir ansvarsförsäkrad.

Det där är riktigt intressant "att hästens skos på hästägarens ansvar".

Vad är i så fall hovslagarens roll i det hela? Förutom det rent uppenbara, att utföra hantverket.

Kanske dags att börja lämna skriftliga instruktioner som hästägare, så det inte finns något tvivel om vad som är sagt och vad som skall göras:).

Att bevisa att en hovslagare gjort fel/åsamkat skada är nog inte det lättaste. Man måste ju ha dokumentation före verkning/skoning och efter, och hur många tänker på det?

Senast ändrad:

Blev det en rättslig tvist eller tog hovisen sitt ansvar?

Hovisen tog sitt ansvar så det gick aldrig till tvist fullt ut, men hästägaren var tvingad att kalla in veterinär trots att hon först ringde ut sin hovis som inte alls trodde att det var fel på skoningen. Veterinären upptäckte att hästen var rejält sömtryckt och sultryckt också för den delen, och det slutade med gips i bägge framhovarna medan bak gick att rädda utan. Men en vecka på klinik är ju inte gratis heller, trots att försäkring finns.

Detta citat som hänvisas till blir ju lite felaktigt, då det har tagits ur sitt ursprung sas. Men inte desto mindre gör det ju viktigt för hästägaren att denne verkligen kollar upp sin hovis, och att den faktiskt har den utbildning som denne utger sig för att ha. Det finns exempel på försäkringsbolag som nekat ersättning där skadan klart kunnat härröras till felaktig eller eftersatt hovvård.

Absolut.

Har också varit med om en hovslagare, som i alla fall indirekt medgav att han gjort fel. Detta genom att inte ta betalt för ett antal verkningar.

En hovslagare kan ju ha en ansvarsförsäkring utan att vara med i hovslagareföreningen med. Grejjen med medlemsskap är ju att man automatiskt blir ansvarsförsäkrad.

Precis..
Min hovis är inte med i Hovslagareföreningen längre pga han tycker att deras ansvarsförsäkring är dyr och dessutom kass.
Nu har han en egen ansvarförsäkring som var billigare och dessutom var mer omfattande som är bra för både mig och hovis :)

En ansvarsförsäkring innebär väl att man som företagare är skyddad om man skulle hamna i tvist med en kund. Alltså om du skulle bli skadeståndsskyldig (för "missar" i ditt utförda arbete) så går försäkringsbolaget in och står för advokat och rättegångskostnader upp till en viss summa och även skadeståndet. Och du som företagare betala en fast självrisk oavsett vad totalbeloppet slutar på.

Eller är jag ute och cyklar?

Summa summarum..
Man kanske skulle fråga vilken typ av försäkring de har o vlken självrisk.

Samt filma kusen om en ny kommer eller att vara rak o fråga vad som händer om hästen nu skulle bli skadad.

Vet en som är godkänd efter de nya reglerna o som på en enda verkning gjorde ena framhoven mindre på 2 hästar o svamlade om att han hade lagt ut den skon- vardå?
Tror de att hästägare är helt okunniga att ens se med blotta ögat:crazy:

Det kanske inte ledde till problem just då o hur bevisar man att att ett långt förlopp har gett en skada??

Nu hade dessa hästägare en mkt bättre som de gick tillbaka till o fick bukt på hovarna. Som dessutom förde journal.

Ett stort problem som jag ser det är när dialogen mellan hovisen o ägaren är obefintlig o att folk har svårt för tappskor- som ett kvitto på en bra skoning.

Om hästen ska gå med för små skor o dessutom gå för länge med dem- växer ur dem. tja då slipper man tappskor men på vems bekostnad:crazy:

Jag ska fråga min hovis nästa gång lite närmare hur den där ansvarsförsäkringen fungerar.

Känns ju helt galet om man som hästägare ska vara ansvarig för en utbildad och godkänd hovslagares arbete.
Finns ju en anledning till att jag anlitar en hovslagare och inte skor själv.
Hovslagaren ska ju förhoppningsvis ha mer kunskap om hovar och hur man bör verka och sko olika hästar än vad jag har...

Jag tycker iaf min hovis är bra, han går att prata och resonera med om man har funderingar. Han frågar om man vill ha det på något speciellt vis och vill även se när jag rider hästen i alla gångarter på både rakt och böjt spår med jämna mellanrum.
Han tar även bilder på alla hovar från alla håll och kanter varje gång han skor.
Jag har blivit en mycket gladare hästägare sen jag skaffade honom :)

Tidigare hade jag en hovis som skodde min häst så han blev halt, men så fort man drog av dojjorna gick det bra igen men det var visst inte hovis arbete det var fel på, det var den känsliga hästen :idea:
Han kommer aldirg mer i närheten av min häst!

Hovslagarens ansvarsförsäkringen ger inte kunden/hästägaren pengar i handen s a s.

Den täcker hovslagarens kostnader vid en tvist. Säg att du får din häst sanslöst illa skodd, den hamnar på klinik där det kostanteras att skadan beror på dålig skoning. Du stämmer hovslagaren på 125000 kr.

Ditt skydd som kund/hästägare i historien är att om hovslagaren har ansvarsförsäkring kommer försäkringen att ta skadeståndssumman om det visar sig att du går vinnande ur tvisten.

Skillnaden är att om hovslagaren INTE har ansvarsförsäkring och inte heller pengar får du begära hovslagaren i konkurs, och kanske inte ens då får dina pengar.

Jag tror det är väldigt svårt som hästägare att bevisa och få rätt när hästen blivit felskodd. Att kunna hänvisa tillbaka till att det faktiskt är hovslagaren som gjort fel och därför gjort hästen obrukbar. För att inte tala om den tid, energi och dom pengar det kostar att driva frågan frammåt i hopp om att få rätt. Det kan ju lika väl bli avslag på stämningen i rätten. Då står man där med skägget i brevlådan.

Intressant frågeställning. Jag ska fråga min om han har försäkring via föreningen eller en egen.

Jag tror det är väldigt svårt att bevisa om det är dålig/fel skoning som skadar en häst i långa loppet.

Jag har alltid tänkt det som att all skoning sker på mitt ansvar, därför är jag alltid med när mina verkas eller skos, hur mycket jag än litar på hovis. OM något akut skulle ske, så har jag sett det med egna ögon och kan utifrån detta göra en bedömning.
Jag kan också direkt fråga om det är något jag undrar över.

Hovslagarens ansvarsförsäkringen ger inte kunden/hästägaren pengar i handen s a s.

Den täcker hovslagarens kostnader vid en tvist. Säg att du får din häst sanslöst illa skodd, den hamnar på klinik där det kostanteras att skadan beror på dålig skoning. Du stämmer hovslagaren på 125000 kr.

Ditt skydd som kund/hästägare i historien är att om hovslagaren har ansvarsförsäkring kommer försäkringen att ta skadeståndssumman om det visar sig att du går vinnande ur tvisten.

Skillnaden är att om hovslagaren INTE har ansvarsförsäkring och inte heller pengar får du begära hovslagaren i konkurs, och kanske inte ens då får dina pengar.
Ska man då fråga om att få se förs. brevet:grin:

Hur stort belopp kan utbetalas o vilka kriterier/ bevisbördor måste uppvisas?

Jag tror bara att det går om ngt akut händer.

Varför inte bara höra om det finns ansvarsförsäkring? Det här är ju något som är självklart som företagare, att man vid b2b har en ansvarsförsäkring som redovisas innan man sätter igång med sådant som kan få följdverkningar.

Belopp och liknande får man ju höra sig för om, med hovis alltså.

Vid en tvist är det nog lättast att ha en jurist vid sin sida, för att få rådgivning om det ö h t är något som ska gå vidare. D v s finns det tillräckligt med underlag för en stämning/krav. Personligen hade jag haft som lägsta nivå god dokumentation av erkänt duktig veterinär som dessutom vill backa upp vid en tvist.

Hej!

Jag startade den andra tråden, mest för att jag blev lite ledsen när jag 1,5 vecka efter skoning tvingades betala lika mycket till på kliniken, eftersom häst var halt (vilket hon var redan efter 1 vecka, men då var klinikhovis fullbokad). Redan första klinikbesöket (inte ens 1 vecka efter skoning) tyckte vet att häst var för hög i trakterna och att hältan beror på det.

När klinikhovis lyfte av sula och sko fann hon både hålvägg, hornspricka och en hov helt utan skålning- trots att hoven utifrån är väldigt hög. Häst var även skodd med fel sula för hoven (mjuk istället för hårt) och med alldeles för grova skor och söm.

Ordinarie hovis är mycket välutbildad och vidareutbildad och har skott häst i 3 år.

Nu har förstås häst tappat skon klinikhovis slog på- där får man för att man tror att häst kan gå utan boots i hagen.. Så nu får jag väl betala ytterligare en omgång sko och sula- jippie!!

Därför undrade jag lite vad man kan göra åt det.

/Lavinia, som verkligen undrar vad den där ansvarsförsäkringen är bra för..

Liknande trådar

J
Ekonomi & Juridik Vi skal lämna en 5 åring på foder, og vil bare fråge är om denne avtal är bra och täckar som den skal. Jeg har lagt lite till från en...
Svar
2
· Visningar
1 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka