Hovslagarfråga-PG problem!

Sv: Hovslagarfråga-PG problem!

Du har fått många bra svar, och din hovis låter ju som en bra hovis. Har du provat cabato? (stavning?)

Rude skrev:
Ett litet tips...
Tala med din hovis om att fixa fram Vettec EQUI-PAK.
Det är ett fyllnadsmaterial som man applicerar direkt på sulan, sitter i ca 6 veckor och ger ett stötdämpande skydd, samtidigt som man skor med konventionella skor.
Normalt sett ger det hästen en möjlighet att röra sif fritt utan att störas av underlaget och på så sätt kan man arbeta bort stelheten i bogarna enklare.
Efterssom din häst är plattfotad behöver den kanske "skålas" ur i sulan under ett antal verkningar, detta skulle ge en ökad sulömhet men denna gummimassa ger ett skydd under hela verkningsperioden.

Lycka till
Peter

Tack så mycket för tipset!
Ska ringa min hovis och prata med honom angående det.

Vart köper man sådant? Har själv aldrig hört talas om det men det låter ju som om det vore ett alternativ för min skrutt.

chicasweep skrev:
Du har fått många bra svar, och din hovis låter ju som en bra hovis. Har du provat cabato? (stavning?)

Ja.. vi är jättenöjda med honom. Lugn(vilket är en fördel då en av mina andra hästar är en herre med mycket bestämda åsikter om VEM som får lyfta hans bakfötter), kunnig och mycket trevlig mot både hästar och mig!

Vad är Cabato?

Rude skrev:
Ett litet tips...
Tala med din hovis om att fixa fram Vettec EQUI-PAK.
Det är ett fyllnadsmaterial som man applicerar direkt på sulan, sitter i ca 6 veckor och ger ett stötdämpande skydd, samtidigt som man skor med konventionella skor.
Normalt sett ger det hästen en möjlighet att röra sif fritt utan att störas av underlaget och på så sätt kan man arbeta bort stelheten i bogarna enklare.
Efterssom din häst är plattfotad behöver den kanske "skålas" ur i sulan under ett antal verkningar, detta skulle ge en ökad sulömhet men denna gummimassa ger ett skydd under hela verkningsperioden.

Lycka till
Peter

Har en häst som är inte heller kunde ha PG eller gå barfota. Tog Rudes råd och skålade ur sulan och nu är den hästen så bra i sina fötter att hon kan gå barfota. Vilket är toppen då hon är nybetäckt och inte skall göra något på ett bra tag, så det är skönt för henne att få vila fötterna från skoning.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 896
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 910
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 361
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar