Hovslagarfråga-PG problem!

Grängesberg

Trådstartare
Hej hovslagare och andra med kunskap av PG beslag.

Min stela ehrlichia ponny skulle igår skos med PG beslag för att se om det kunde hjälpa mot hans stelhet i bogarna.

När så vår hovis började att ta av första skon och verka så märkte han att min ponny inte kunde ha Pg på sig!

Vår hovslagare är ny för oss sedan 1 skoning tillbaka och jag kan ju således inte kräva att han ska minnas hur just min ponnys fötter ser ut av alla han träffar på.

Han talade om att han stött på ett problem och jag gick närmare för att kolla. Min ponny är tydligen ganska platt i sulan och strålen tar i själva Pg plattan om man skulle sätta på den. Det skulle då bli stråltryck som inte vore bra. Han ville inte ta så mycket på själva strålen att det skulle kunna passa.
I och med att min ponny har haft tidigare problem när skon har tryckt på strålen så förstod jag att det är ju inte alls bra om det blir konstant tryck.

Att han inte ville verka ner strålen så mycket som det krävdes berodde på att det var en bra bit. ca 1 cm vilket han tyckte var för mycket för att våga chansa.

Jag lyssnade självklart på vad han sa och beslutade mig för att hoppa över PG denna gång.

Han sa dock att man kunde limma på en bit av sula runt själva PG plattan så att den kommer upp över strålen.

Är detta något ni har erfarenhet av?
Vad hade ni gjort om ni skulle stöta på ett sådant här problem?

Jag hoppas och tror att PG kan hjälpa min olycksponny att gå lite mindre stelt framöver. Vill i alla fall ge det en chans.

Sv: Hovslagarfråga-PG problem!

Pest eller kolera...
Mitt förra hbl-sto (mamma till de jag har nu) fick prova PG en period och på henne fick jag verka ner strålen ORDENTLIGT för att kunna få dit skon. Och man ska helst ha någon millimeters mellanrum också. På henne fungerade det bra - bortsett från att hon klev ur skorna efter 3 veckor och då skodde jag om med vanliga skor igen... :angel: (fick just då inte tag på nya, den ena skon försvann i hagen :smirk: )

Man KAN verka ner strålen ganska ordentligt, faktiskt.
Behövs det så är ju varianten med sulan, som du nämner, ett alternativ för att testa OM PGdojjorna funkar på hästen. (man får då skära bort en bit där strålen ska vara)
Man kan också skåla ur hovarna litegrann för att det inte ska bli direktkontakt.

Men det är klart, jag ser ju inte din pålles tassar framför mig, så jag kan ju inte avgöra härifrån OM det är möjligt i just ditt fall.. :D
(ville du inte fråga mig mer på chatten? ;) :D)

ameo skrev:
(ville du inte fråga mig mer på chatten? ;) :D)

Ameo!
Hejsan!
Tyckte det var lättare att förklara såhär.
Annars frågar jag ju dig ofta och gärna på chatten.. ;)

Tackar för ditt svar..
Som jag fattade det så skulle han skära ut en ring av sulan och limma på själva plattan för att få upp en bit.

Hoppas att det kommer funka för jag tror att det blir bra för min skrutt med PG.

Ameo.. Ska du inte flytta till Dalarna? :idea:

Grängesberg skrev:
Hej hovslagare och andra med kunskap av PG beslag.

Min stela ehrlichia ponny skulle igår skos med PG beslag för att se om det kunde hjälpa mot hans stelhet i bogarna.

När så vår hovis började att ta av första skon och verka så märkte han att min ponny inte kunde ha Pg på sig!

Vår hovslagare är ny för oss sedan 1 skoning tillbaka och jag kan ju således inte kräva att han ska minnas hur just min ponnys fötter ser ut av alla han träffar på.

Han talade om att han stött på ett problem och jag gick närmare för att kolla. Min ponny är tydligen ganska platt i sulan och strålen tar i själva Pg plattan om man skulle sätta på den. Det skulle då bli stråltryck som inte vore bra. Han ville inte ta så mycket på själva strålen att det skulle kunna passa.
I och med att min ponny har haft tidigare problem när skon har tryckt på strålen så förstod jag att det är ju inte alls bra om det blir konstant tryck.

Att han inte ville verka ner strålen så mycket som det krävdes berodde på att det var en bra bit. ca 1 cm vilket han tyckte var för mycket för att våga chansa.

Jag lyssnade självklart på vad han sa och beslutade mig för att hoppa över PG denna gång.

Han sa dock att man kunde limma på en bit av sula runt själva PG plattan så att den kommer upp över strålen.

Är detta något ni har erfarenhet av?
Vad hade ni gjort om ni skulle stöta på ett sådant här problem?

Jag hoppas och tror att PG kan hjälpa min olycksponny att gå lite mindre stelt framöver. Vill i alla fall ge det en chans.

Jag vet hästar som har kunnat ha PG efter att man har gjort så som din hovslagare sa, så det fungerar, med en urklippt extrasula, fast en hel cm?!?

Däremot ifrågasätter jag på vad sätt din häst skulle få mindre stel gång av PG. Jag har ibland PG på vintertid, då man då slipper snöklampar. Har även provat det sommartid för att få mer stötdämpning på hårt underlag. Enligt min erfarenhet ger PG ofta en stummare steg. Gummit bromsar nedslaget så att hoven inte glider på underlaget som en järnsko gör. Med strålar som ändå med sko tar i mark, tycket jag att din häst med vanliga järnskor borde få den bästa stimulering av hoven och bästa fungerande hovmekanism. OBS jag är inte hovslagare, eller har någon utbildning på hovar.

Hälsning Maja

Stopek skrev:
Däremot ifrågasätter jag på vad sätt din häst skulle få mindre stel gång av PG.

Hälsning Maja

Hej!
Har pratat med olika vetrinärer som sett ponnyn i fråga och de tror att just PG skulle kunna hjälpa honom att bli mindre stel i framtiden.

Han är ju låst i bogarna och går mycket mer stelt på hårt och ojämt underlag. På gräs och vår preparerade ridbana så rör han sig bättre.

Anledningen till att jag blivit rekommenaderad PG är för att det ska vara stötdämpande och så blir det ju förmodligen bättre för honom av att kunna gå även på de hårda underlag där vi ibland måste.

Om han då kan slappna av mer när han går, för att det känns skönare för honom och inte behöver spänna sig varje steg han tar så kommer det förhoppningsvis att bli lättare att kunna börja sätta igång honom.

För ju mer han spänner sig när han går desto jobbigare får han med sin bogmuskulatur.

Under de 5 år jag känt hästen så har det provats det mesta, allt utom just PG beslag. Jag tycker att det är värt en chansning då det är en så trevlig ponny och jag vill gärna att han ska få en sista chans att få finnas i livet.

Ska väl kanske tillägga att han de senaste 3 åren i min ägo så har han blivit bättre och bättre. Dock så får han vissa återfall i stelheten när han lyckas med att göra illa sig på annat vis.
Som när han vrickade vf i november och blev halt. Efter att hältan blev behandlad och släppte så var stelheten tillbaka.

Han har en stor potion otur denna gubbe dock så har han alltid ett glatt humör, full av bus och liv, hade han inte trivts med livet så hade han vart borta för länge sedan.

sen finns det dom som har fårr helt symtomfria hästar som har kunnat ridas i många år på alla möjliga underlag efter att ägarna valt att låta dem gå barfota, men om man bestämmer sig för det är det bäst att låta en människa som är expert på barfota verkning göra det eftersom skomakare verkar lite annorlunda.

Inga tips hur få PG:t att passa. Och jag tycker självklart du ska prova omd et hjälper din ponny. Men vill bara lägga in en brasklapp. Min herre fick PG av nästan samma anledning, för att öka stötdämpningen fram (för att skona knäna framförallt). Det var en KATASTROF med PG:t, hästen blev en stum symaskin fram, gummit bromsade för mycket, han fick ett himla skumt rörelsemönster och jag härdade ut i 6 veckor sen ringde jag min hovis och sa 'kom hit och ta bort eländet'. Hovis (som btw inte var pigg ALLS på PG:t innan och tyckte 'på den hästen tror jaginte på det, men vill du så såklart provar vi det kan ju fungera.. det var vet som rek PG), hade ett annat förslag, att tårikta hästen runt om. Vi provade det ett par perioder och hästen rörde sig bättre (och fick inte tillbaka knäproblemen), men han började banka i sko, tåkappan och tån bak var pepprad med islagsmärken från tåbrodden på framskorna. Så vi la ner tåriktningen tillslut, och hästen rörde sig en aning mindre fritt men fick inga problem med sina knän.

Nu går han barfota (med barfotaboots när det krävs, de ger dock lite samma problem som PG:t men hästen promenadrids bara när vi rider ut, och på ridbana/gräs så funkar han utmärkt barfota) och fungerar fint, utan att ha fått tillbaka sina problem.

Men jag håller tummarna PG hjälper på din, för vissa fungerar det ju UNDERBART bra. Men en brasklapp till - omd e är känsliga för stråltryck.. Det kan komma in skit mellan sulan och hoven, och då kan det bli lindrig stråltryck, som känsliga hästar reagerar på direkt, och då är det 'bara' att ta av, göra rent och slå på igen. Kostsamt kan det bli om det händer ofta..

Grängesberg skrev:
Hej!
Har pratat med olika vetrinärer som sett ponnyn i fråga och de tror att just PG skulle kunna hjälpa honom att bli mindre stel i framtiden.

Han är ju låst i bogarna och går mycket mer stelt på hårt och ojämt underlag. På gräs och vår preparerade ridbana så rör han sig bättre.

Anledningen till att jag blivit rekommenaderad PG är för att det ska vara stötdämpande och så blir det ju förmodligen bättre för honom av att kunna gå även på de hårda underlag där vi ibland måste.

Om han då kan slappna av mer när han går, för att det känns skönare för honom och inte behöver spänna sig varje steg han tar så kommer det förhoppningsvis att bli lättare att kunna börja sätta igång honom.

För ju mer han spänner sig när han går desto jobbigare får han med sin bogmuskulatur.

Under de 5 år jag känt hästen så har det provats det mesta, allt utom just PG beslag. Jag tycker att det är värt en chansning då det är en så trevlig ponny och jag vill gärna att han ska få en sista chans att få finnas i livet.

Ska väl kanske tillägga att han de senaste 3 åren i min ägo så har han blivit bättre och bättre. Dock så får han vissa återfall i stelheten när han lyckas med att göra illa sig på annat vis.
Som när han vrickade vf i november och blev halt. Efter att hältan blev behandlad och släppte så var stelheten tillbaka.

Han har en stor potion otur denna gubbe dock så har han alltid ett glatt humör, full av bus och liv, hade han inte trivts med livet så hade han vart borta för länge sedan.

Jag är inte alltid så säker på att veterinärer som rekommenderar det verkligen har provat det på en häst som de själva har ridit. Alexandra säger samma sak. Men en skoningsperiod är en skoningsperiod, och inte en livslång förändring, så prova. Det kan aldrig skada och som din hovslagere sa så går det att klippa till en sula och sätta mellan plåten och hoven för att avlasta strålen. Jag vet en häst som kunde ha PG då.

Hälsning Maja

Svara er båda i samma.

Tack för era svar!
Självklart så vill man ju prova om det blir någon förbättring.. för han har ju som sagt halva hoven i himlen och då är man ju villig att testa det mesta.

Han var "peppar peppar" mycket bättre idag! Helt klart bland det bästa jag har sett på mycket länge(på mjuka ridvägen där vi går till/från sommarhagen)

Jag har ingen förhoppning att han ska kunna bli så pass bra att någon träning är aktuell men om han går att skritta samt trava en snutt i skogen så blir jag överlycklig.

OM han inte blir ridbar alls så får han gå kvar här som sällskap till mina andra hästar så länge han trivs med det. Vilket han gör idag.
Håller ju såklart noga koll på hans dagshumör och rörelsemönster och så länge han är sitt vanliga glada, pigga och busiga jag så får han stanna.

Men ibland har han sina sämre perioder då han går mycket stelt eller klantar sig och gör sig illa så att stelheten kommer efteråt, då känns allt hopplöst och man undrar varför man försöker.

Oftast när jag börjar att tänka i dom banorna att jag kanske skulle ta och ge upp så blir han på något mystiskt sätt mycket bättre och jag får upp hoppet igen.

Jag har dagligen kontakt med olika människor som också kommer för att titta på honom så jag inte blir hemmablind och missar att han inte mår bra.

Det är svårt att via internet beskriva både hans problem och hur han är i skallen, han är speciell.

Tror att en stor del till att han har klarat den långa konvalescensen så bra är att han är klapphingst. Det har gjort att han är bra musklad och är tuff i skallen. Han trivs också utmärkt i våra mycket kuperade hagar där han kan leta rötter, klättra i backar och rejsa runt. Det hjälper ju också till att hålla musklerna även om han inte rids.

Han är en underbar ponny!! :love:

Alana skrev:
sen finns det dom som har fårr helt symtomfria hästar som har kunnat ridas i många år på alla möjliga underlag efter att ägarna valt att låta dem gå barfota, men om man bestämmer sig för det är det bäst att låta en människa som är expert på barfota verkning göra det eftersom skomakare verkar lite annorlunda.

Tack för tipset MEN Nej Tack!
Har provat att ha honom barfota och det var inte alls lyckat!

Min fd häst var plattfotad och kunde inte ha PG...Hon fick stengallor av skruvhålen i plattan.

Hur länge provade du och vem verkade?
Var red du och i vilket skick var hovarna innan?

Standardfrågor när någon säger blankt nej för de har provat, menar alltså inte att förringa din insats men oftast så bygger ägarens erfarenheter på en hovslagares avdragning av skorna och hästen blir öm..barfota kräver mycket mer än så för de flesta hästar som haft skor.

/jenny

snigelfarmor skrev:
Hur länge provade du och vem verkade?
Var red du och i vilket skick var hovarna innan?

/jenny

För att klargöra:
Min ponny har inte ridits ordentligt på 5 år!
Har vid ett par tillfällen börjat att sätta igång honom, först korta promenader för hand under ca en månad, sedan inslag av backar för hand ca en månad och tillsist uppsuttet skritt i kanske 5 minuter för att sedan utöka successivt.

Kom förra hösten till trav ca 50 meter innan han vrickade sig i hagen och blev halt. Sedan kom stelheten tillbaka och vi har nu fått börja på ruta ett igen.

Det underlag vi använder här är preparerad ridbana som är mjuk(där går han bättre), till sommarhagarna så går vi ca 100 m på en grusväg med gräs i mitten. I övrigt så är underlaget gräs.

Den som verkade var min förra hovslagare som abolut inte bara drog av skorna!. Han är mycket skicklig och jag har absolut inget att klaga på.

Han gick barfota när han gick på bete och var mycket ömfotad!
Att då börja laborera med de olika metoderna som en del tycker är så bra det vill jag faktiskt inte ens tänka på att göra.

Av vad jag har läst så är det vanligt/normalt att hästarna verkade enligt dessa metoder blir ömma i fossingarna första tiden!

Det klarar jag mig utan! Han är oftast så pass stel ändå att jag inte vill riskera att han går och spänner sig ännu mer pga av ömhet!

Så Nix, ingen barfotafilosofi för min och min ponnys del!

snälla snigelfarmor
en häst som är plattfotad och som redan innan har ont i kroppen håller man inte på att experimentera med och försöker vänta ut att den ska sluta ömma i hovarna. DET är snudd på djurplågeri!
Och gör nu, för allt i världen INTE detta till en barfotahästdiskussion!!! :devil:
Grängesberg har verkligen provat ALLT för sin ponny, jag har diskuterat det med henne otaliga gånger!

Mynta2 skrev:
Min fd häst var plattfotad och kunde inte ha PG...Hon fick stengallor av skruvhålen i plattan.

Tack för ditt svar!
Då ska jag fråga hovis om det när han kommer nästa gång. Kan ju vara något att tänka på.

Nu tror jag att det största problemet var strålen som var för hög.
Jag har själv faktiskt inte tänkt på att han är platt i sulan, så jag tror inte att det är väldigt extremt.

Hoppas på att det ska funka. Gör det inte det så får jag ta ut hovis och byta tillbaka helt enkelt!

Det kan väl inte jag veta?

Jag fick det bekräftat att det inte är en hovverkare som verkat, klart den blev öm, och det hade den kanske blivit oavsett. Vissa hästar är svåra, min tex.

Sen vill jag ju absolut dementera att man gör hästarna ömma, tvärtom. Fördomar grundade på konstiga barfotahatare här.

Känns bara konstigt att en häst som inte gör något knappt, ska behöva ha skor, när det dessutom är mera stötdämpning man vill ha? Pg låser hoven mer än en sko med tre söm i. bygger upp hoven så hästen går med stylthov (som en för hög hov helt enkelt)
För mig känns det naturligt att låta den gå barfota, för om den ömmar av gräshage då är det ju något fel, har inget med att den går barfota egentligen. och felet, försvinner inte för att man skor, det döljs bara.

Men jag är inte här för att bråka, bara ge tips och råd, och vill man inte kontakta en barfotaverkare så slipper man ju. Men man ska ju inte behöva missa ett råd :)
Själv är min häst skodd, av orsaker *beyond* men så går hon ju hårt oxå.

Ett sista tips då, Boots? Har du provat det då? Finns ju tom med inlägg :)

/jenny

snigelfarmor skrev:
Sen vill jag ju absolut dementera att man gör hästarna ömma, tvärtom. Fördomar grundade på konstiga barfotahatare här.

Jag har läst ett flertal inlägg här där de som låtit sin häst bli verkad enligt dessa metoder har blivit rejält ömma. DET är väl inte fördomar utan fakta och erfarenheter av folk som provat på!

För mig känns det naturligt att låta den gå barfota, för om den ömmar av gräshage då är det ju något fel, har inget med att den går barfota egentligen. och felet, försvinner inte för att man skor, det döljs bara.

Det är väl helt klart att något är fel!
Det är ju just den tillfälliga hjälpen av skon jag vill åt. För att hästen ska kunna gå på ett mer avslappnat sätt och inte behöva spänna sig, så att han då kan börja röra sig mer normalt i bogen och på så sätt träna upp sina muskler.
Hästen har som jag tidigare skrev haft ehrlichia med stelhet i bogmuskulaturen som biverkning! Han är behandlad flertalet gånger för det.
Genomröntgad ett antal gånger utan att hitta något som kan vara orsaken till varför han är stel!
Får regelbundet massage, behandlats av osteopater.

För mig är barfota inget alternativ alls då hästen blev väldigt mycket sämre av att gå utan skor på betet. DET har väl att göra med barfota! I alla fall i mitt sätt att se på det!

Ett sista tips då, Boots? Har du provat det då? Finns ju tom med inlägg :)

Nej! Har inte provat boots. Det är väl inget som man ska ha på betet? Enda gången han gick barfota var ju just där. I övrigt så har han ju pjuck på sig och man ska väl inte ha sådanan över en sko.

/jenny

för kort meddelande..

pjuck? vad är det?

Jag tänkte mer att om en häst är jätteöm utan skor så är det något fel, något som inte har med erlichiasen att göra.

Jag har faktiskt själv gjort en hovslagarverkad häst mindre öm genom att veta vad som behöver verkas för att slippa ömhet. Men det är ju inte det ämnet handlar om här. Jag önskar dig lycka till med vad som än händer med hovar o bogar.

/jenny

snigelfarmor skrev:
pjuck? vad är det?

Pjuck = Skor ;)

Jag tänkte mer att om en häst är jätteöm utan skor så är det något fel, något som inte har med erlichiasen att göra.

Det är inte själva ehrlichia som är problemet idag..utan stelhet i bogmuskulaturen som kom efter ehrlichian.

Jag önskar dig lycka till med vad som än händer med hovar o bogar.

Tack! Det behöver vi

/jenny

för kort igen..

Ett litet tips...
Tala med din hovis om att fixa fram Vettec EQUI-PAK.
Det är ett fyllnadsmaterial som man applicerar direkt på sulan, sitter i ca 6 veckor och ger ett stötdämpande skydd, samtidigt som man skor med konventionella skor.
Normalt sett ger det hästen en möjlighet att röra sif fritt utan att störas av underlaget och på så sätt kan man arbeta bort stelheten i bogarna enklare.
Efterssom din häst är plattfotad behöver den kanske "skålas" ur i sulan under ett antal verkningar, detta skulle ge en ökad sulömhet men denna gummimassa ger ett skydd under hela verkningsperioden.

Lycka till
Peter

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 896
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 910
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 361
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar