Hovslagarföreningen?

Hippocampus

Trådstartare
Hur viktigt är det att hovslagaren är med i Hovslagarföreningen? Förr om åren, vad jag minns, tyckte många att det var jätteviktigt, men hur är det nu? Som kund, är det något man bör tänka på om hovis inte är med?

Sv: Hovslagarföreningen?

Man ska tänka på att den hovis man anlitar har en utbildning som motsvarar det h*n arbetar med, och en godkänd sådan.:D

Att hovslagaren som sagt har adekvat utbildning är ansvarsförsäkrad och
betalar skatt är viktigt för mig.

det var väl det som var vitsen lite med hovslagarföreningen, deras medlemmar
garanterade detta.

Ja det kan jag inte svara på, alla blir väl inte godkända. Men har de ett gesällbrev så är de godkända hovslagare, såvitt jag vet är det väl inte utbildningen som utfärdar gesällbrev utan hantverksrådet om jag inte missminner mig. För det krävs en godkänd examen.

Hej
kolla upp med ditt försäkringsbolag hur dom ser på det.. det skulle inte så trevligt om det hände något och försäkringen inte täcker. Jag tror också att hovslagar föreningen har en försäkring för sina medlemmar som kan täcka en del.. annars.. är dom utbildade och du har förtroende för din hovslagare så är det väl inget fel.

Stämmer bra det. Inom de flesta hantverksyrken kan man arbeta som lärling X antal timmar och därefter vara behörig att ansöka om att få göra gesällprov (efter vilket man får gesällbrev, om man blir godkänd).

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Kollade nu på mina försäkringspapper, har hos folksam. Kan se dom har ökat med 1000 kr om året alla senaste åren. Så varje gång jag får...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 056
Senast: fio
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 229
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
711
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
858

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka