Hovslagaren varnade för Fång!!

H

Hästen

Hade min hovslagare ute idag för att verka min shettis.
När han började på ena framhoven syntes en liten rosaröd rand en bit in i hoven, likadant på den andra framhoven , dock inte lika mkt.Han rynkade på näsan och sa att det KUNDE vara en fånvarning, men han visste inte säkert , utan det kunde även vara en allergireaktion på ngt...?

Jag är novis på ämnet, har haft min shettis i tre år och varit lycklig lottat från detta problem.
Jag har henne sedan 7 veckor sedan inhyrd, eftersom jag inte har ngt sällskap till henne, och hon har fått samma mat som hemma, förrutom att hon fått lite mer än vanligt eftersom hyresvärden har mkt dåligt med bete i sina hagar(hemma här har jag förmånen att ha gräs året om i hagarna)
Hon har även fått morötter, vilket jag nu funderar på kan vara en del av orsaken?
Är matolja farligt?
Är det inte proteinerna som är farliga utan kolhydrater, som jag läste i en annan tråd?
Vilken typ av mat innehåller kolhydrater?
Måste säga att jag trott att det var proteinerna som var farliga????

Tacksam för svar, funderar på om jag ska låta en veterinär titta på henne.
Ska ju ta hem henne nu och vågar inte släppa henne i mina hagar, även om det inte växt upp särskilt än.Känns väldigt oroligt , som om hon kan bli sjuk vilket dag som helst.
:cry:
Mvh

Troligtvis har din shettis haft en mild fångattack. Fång beror oftast på hastiga foderbyten, ses ofta vid betessläpp och när gräset ändrar näringsinnehåll (ostadigt väder, frost, plötsligt regn efter torka). Men fång kan även uppstå vid förgiftninger, stress, fölning och överansträngning.

Det är INTE proteinet som är boven, utan stärkelse, och den är svår att undvika helt och hållet. Men man bör undvika havre och obehandlade fodersorter. Lusern är ett bra "kraft" foder för fånghästar. Om din häst t.ex bytt hö, kan det vara orsaken. Eller om hon är överviktig, vilket shettisar har en tendens att vara.

Ge någon form av probiotika ett tag, och var jätteförsiktig nu när gräset börjar spira i hagarna!!! Isär eftersom det fortfarande är frostnätter.

Tack!
Var finner jag Probiotika och vad är det?
Tror du morötterna och matoljan kan vara en bidragande faktor?
Hon har inte fått det förrut.
Annars har hon gått på samma hö och kraftfoder och hon är inte överviktig.
Däremot detta med stress, hon kan ju ha blivit stressad av miljöombytet,även om det inte verkade så.
Hon har även blivit riden mer än vanligt, vilket kan bidragit till en överanstängning.
Bra att du nämner detta, trodde bara det kunde komma av mat.

//
MVH

En röd rand i hoven betyder att det har varit en blödning i läderhuden när hornet bildades. Behöver INTE ha minsta lilla samband med fång, har det oftast INTE!
Kan ha flera orsaker, exempelvis slag mot hovväggen eller stentramp, beroende på om den röda fläcken sitter i vägghornet eller sulhornet...

Jag tycker inte att du ska måla fan på väggen förrän han står där, dvs oroa dig inte för fång i onödan, men vidta gärna försiktgetsåtgärder för att undvika det...

Jag har precis fått samma varning av min hovslagare och är lika orolig... Hovis gick på om kronisk fång och hovbensförsänkning och jag känner mig usel som djurägare som inte har sett några fångsymptom. Hur lång tid det gått sedan den akuta fasen kan man tydligen inte säga? :confused:

Funderar liksom du över just morötter. Flip eller flopp eller neutralt så länge foderstaten inte förändras snabbt???

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 335
L
Hästvård Jag har tänkt skriva en sån här tråd ett bra tag nu, men inte kommit till skott riktigt. Eftersom det var ganska många som läste min...
Svar
12
· Visningar
1 432
Senast: Lord Owen
·
Hästvård När jag gick till stallet i morse så såg jag att mitt matvrak till häst inte ätit knappt något av maten jag gav igår kväll. Hon hade...
2
Svar
32
· Visningar
2 580
Senast: Grålly
·
Anläggning hej allihop! det är så att jag fått förmånen att hyra ett helt stall med tillhörande hagar:banana: vad tycker ni jag bör tänka på nu...
2
Svar
24
· Visningar
3 914
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar