Sv: Kolik??

Det beror ju på vad som orsakar koliken också. Är det gaskolik behöver det ju inte vara så farligt.

Har varit med om en häst som fick gaskolik - det slutade med buköppning och många månaders konvalecens.. Jag skulle vilja säga att kolik som kolik - oavsett vad som orsakat det! Lindrig gaskolik är lika illa som lindrig förstoppningskolik.

Helt rätt! Gaskolik är verkligen ingenting att leka med. Jag fick inte lämna min häst under natten eftersom veterinären berättade att inälvorna kan spricka om man har otur.

Usch, jättejobbigt med kolik! Vill bara säga att parafinolja kan man köpa på närmaste färghandel, mycket billigare antagligen också.

Hur illa var din häst då?

Min blev ju sjuk någon gång efter 23, då hon åt när jag gav kvällsmaten men har slutat någon gång efter det. Sen var hon helt pigg kring 15.00 (om jag inte minns helt fel) och var som vanligt ända sedan dess. Borde jag ändå inte lämnat henne? Nu gick det ju bra, men det kan ju alltid komma igen, om än inte på den här hästen men någon gång lär det väl uppkomma.

Jag bor tyvärr ute på vischan, så det var lika långt att åka till en färghandel som vet. station. Vi betalade inte för oljan, av någon anledning.. Kan ju bero på att min syster jobbat och jobbar där i tid och otid, kanske.. De drar väl av det på hennes lön ;)

Han slutade äta, började rulla sig och visa mot flankerna när han stod upp. Det började med att han låg i hagen på morgonen. Då blev jag inte så misstänksam eftersom han brukade göra det. Men på eftermiddagen när han ratade maten (vilket aldrig inträffat annars) förstod jag att det inte var bra. Ringde vet som kom och sprutade och så fick vi hålla igång honom.

Att longera är inte riktigt bra utan gå eller spring lite då och då. Nu menar jag alltså ihållande longering. Kolik hör ofta samman med vätskebrist och om hästen får springa förvärras vätskebristen och då kan det bli riktigt illa. Gaskolik är väl undantaget för där skulle jag longera honom lite grann. Gaserna släppte då.

Jag har inte kört någon hård longering, 10 minuter regelbundet. Det var mest också för att checka av hur motvillig hon var att gå i trav, alltså se hur ont hon har. Jag gick som sagt hela morgonen (ett par timmar) och har sedan gått 3-4 till promenader, UTÖVER longeringen, så promenaderna var ju självklart det viktigaste.

Jag förstår inte hur hon skulle ha fått kolik av vätskebrist, då de har vatten ca 22 av dygnets 24 timmar.

Vet. trodde ju som sagt på gaskolik.

Senast ändrad:

Nej han hade inte nån direkt förklaring, han sa bara testa (han var ca 30 min ifrån mig på annat uppdrag). Men det släppte & då var han nöjd med det. Alltså helt upplöst jäst, pulver som paket. Min häst & de andras hästar mår bra & har inte tagit skada av det iaf.

Nej, jag menade alltså inte att din häst behövde ha vätskebrist utan bara att det är vanligt. Låter som att du skött det hela bra.

Jag förstod det, jag tänkte bara högt och det rann ut på tangenterna ;) Skulle ju vara bra att veta vad som orsakat det hela, så att man kanske kan ändra på någonting, om det kanske är något jag gjort fel.

Jag tackar gud för att jag har min vet. och hovis, annars hade jag nog råkat ta ihjäl hästen för länge sedan.. :o

Om jag finge tippa så skulle det nog vara leriga hagar och sand just nu. Min gamling fick kolik häromdagen. Han är väldigt snabb på att visa att någonting är galet så jag förstod meddetsamma när han började flema.

Tack och lov var jag där så vi började omedelbart promenera. Skräcken är ju att det händer på natten och marn inte märker någonting utan kommer ut till en död häst på morgonen.

Efter ett slag kom magen igång och min stallkamrat kom och hade linfrö med sig. Hästen äter nu linfrö och nu verkar det som att magen fortsätter funka.

Min häst har kolik rätt som det är. Fick tips av en foderförsäljare att ge linklipellets, bla Wiromin säljer detta. Så nu hoppas jag att detta ska hjälpa till att hålla koliken borta. Min dist.vet har sagt att jag ska gå med hästen 20 minuter, sen ta in den i boxen cirka 20 minuter. Vill han lägga sig ner så är det okej, så länge han är lugn. Och sedan gå 20 minuter igen. Men detta är ju väldigt individuellt från häst till häst. Lycka till i fortsättningen

Jag bor i norraste delen av landet, och här är en halvmeter snö. Hon har grävt upp jord och rötter vid trädstammarna, kanske hon fått i sig någonting därifrån. Men sen pratade jag med en annan hästägare som sa att jord inte gör något. Så hur ligger det till?

Men gud, nu när du säger det så flemade min häst en del på kvällen, men jag tänkte inte på det eftersom hon brukar göra det ibland bara av ingen anledning (åtminstone ingen jag känner till). Jag har aldrig förstått att de gör så när något är fel, ska jag vara ärlig har jag inte ens funderat på varför de flemar.

Liknande trådar

Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 346
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 341
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 495
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar