Hovslagaren-gör han rätt tro?

Snobben

Trådstartare
Fundersam på hovslagaren,han är utbildad & borde ju kunna sko ordentligt,men är tveksam.Min förra(underbara)hovslagare kom förbi(kan inte ha honom för tillfället tyvärr)och sa att han inte blir tåriktad då han sliter mkt på tån på skon nu och inte så mkt på resten av skon som han gjorde när han skodde.
till följd av att böjsenan ansträngs enl honom...

Och när skon i stort sett ligger emot strålen är väl det trångskott?

man blir velig eftersom det här med skoning är ganska komplicerat.

Dessutom ömmar min pålle när sömmarna slås i (inget minne av det innan)Vad kan det bero på mer än smärta?Slår han sömmen för högt?HAR även kommit lite lite blod ibland och då är han väl ändå & skor för långt upp!

Det här med hovslagare..*suck*Nån expert här?

Sv: Hovslagaren-gör han rätt tro?

Det ar inte svart att byta hovslagare!! Tror du inte att den hovslagaren du anvadner gor ett bra jobb - byt!! Testa om nagon annan gor jobbet battre.

Tycker att du ska satta in dej i amnet lite. Las nagon bok om hovslageri, garna den de anvander vid utbildning ar hovslagare. Du kommer lara dej massor och fa en battre insikt pa vad som ar bra och inte.

Ja det man läste i skolan när man fick tappskokompetens minns man inte så mkt av tyvärr... :o

Ja vi har tänkt byta,men dom andra med utbildning är inte så bra vad vi sett & hört alternativt tar inte fler kunder...
eller kostar mer än man har råd med-tyvärr.

Vår gamla var jättebra,men tog en hel dag & sko då han var så noga och det kan bli lite mkt när det är -15 ute & man ska stå & hålla pållen även om man vet att det blir jättebra...

Kommer det blod när man slår i sömmen så är det väl sömstick? Inte bra.... är du inte nöjd så får du byta hovis. Kan du inte höra med din gamla om det finns nån han tycker är bra?

Blodet har kommit när han verkar hoven-tar väl för mkt... :mad:
Har pratat med vår gamla hovslagare men är svårt,finns ju dom som är utbildade men som skor jättedåligt..

Nån som har häst som reagerar när sömmen slås i?

För tusan, byt hovis - det ska inte blöda någonstans och när det dessutom verkar ske ofta....
Du fpår väl ta och offra dig lite för din pålle - det kan vara värt en extra kostnad för med den skoningen lär hästen bli halt - och det kostar mer.

Snobben skrev:
Nån som har häst som reagerar när sömmen slås i?

Min gamla häst gjorde det allt som oftast. Jag tror det berodde på att hon hade blivit sömstucken så många gånger att hon var rädd att det skulle göra ont.

Har du pratat med din hovslagare om dina problem ? Jag tycker överlag att det gnälls hit och dit på div yrkeskårer..dvs: hovslager och Veterinärer,..men nästan ingen konfronterar den som gjort det. Istället är det hemskt populärt att ösa ur sig sitt misstroende på internet..

Så, frågan är: Har du tagit kontakt med hovslagaren eller inte ? Vad sa han/hon ?

Luff skrev:
För tusan, byt hovis - det ska inte blöda någonstans och när det dessutom verkar ske ofta....
Du fpår väl ta och offra dig lite för din pålle - det kan vara värt en extra kostnad för med den skoningen lär hästen bli halt - och det kostar mer.

Jag skulle byta direkt om jag visste till vem...
Vår förra hovslagare skor knappt & är så svår att få tag i-inte bra för hästarna att gå länge med skorna och han tar en hel dag på sig,vilket inte gör mig så mkt(eller ja,när det är -15 så gör det väl lite :crazy: )men det kan man offra,men som sagt vi vet inte om han tar fler kunder.Jag skulle kunna betala mer för att få en bra skoning,men den enda vi vet(vill inte chansa,utan har utbildning som krav)som är dyrare och duktig vad vi vet-har inte tid med fler kunder..Offrar mig alltid om pållen kan få det bättre..

Mynta2 skrev:
Har du pratat med din hovslagare om dina problem ? Jag tycker överlag att det gnälls hit och dit på div yrkeskårer..dvs: hovslager och Veterinärer,..men nästan ingen konfronterar den som gjort det. Istället är det hemskt populärt att ösa ur sig sitt misstroende på internet..

Så, frågan är: Har du tagit kontakt med hovslagaren eller inte ? Vad sa han/hon ?

jag har försökt att prata med hovslagaren om de problem jag upplever,men han säger alltid "emot",dvs frågar man tex om varför det blöder,hästarna ömmar osv så svarar han alltid att det är så normalt-fast jag vet att min häst aldrig reagerat så innan.
När min gamla hovslagare sa att våra hästar är rätt trångskodda och att min inte har fått sina skor tåriktade som han behöver osv så börjar man ju fundera.när man inte kan diskutera med sin hovslagare om div problem så blir det lite jobbigt.men som sagt-denna hovslagare är inte så bra på att arbeta med hästägaren.

Ideaal skrev:
Min gamla häst gjorde det allt som oftast. Jag tror det berodde på att hon hade blivit sömstucken så många gånger att hon var rädd att det skulle göra ont.

Ok.Ja jag hoppas att det inte GÖR ont. :crazy:

Mynta2 skrev:
Har du frågat Hovslagareförbundet efter hovslagare i ditt område ??

Jag har kollat deras hemsida.Vet vilka de är och har pratat med dem,utom en som är ny på listan,ska ringa och höra med honom.
Man är lite rädd för att byta hovslagare med nu när man tränar så mycket.(& förhoppningsvis ska tävla)Är ju ant lite skillnad på skoning hos oilka hovslagare,tar ju oftast ett par skoningar innan hovslagaren känner till hovarna.

Här i Stockholm så är det flera hovslagare som gått ur hovslagarföreningen pga att det är många som inte är tillräckligt bra som är med där. Vet din hovis verkligen ingen annan han tycker är bra?

Själv är jag inne på min 3e hovis på 2,5 år vilket kanske inte låter så mycket men de första 2 åren var jag inte så insatt utan använde den hovis som resten av stallet hade. Insåg dock efter nästan två år att det kanske inte var 100% bra så som han skodde så då bytte jag till en annan som var lite bättre men höll inte tiderna, glömde bort skoningar trots att man påminnt honom osv. Hittade via en utav hästägarna i stallet min nuvarande hovslagare som är helt underbar! Han är trevlig, punktlig och skor superbra! Jag har alltid en massa frågor och han kan svara på alla med noggranna förklaringar. Smakar det så kostar det, 900:- tar han för en skoning men är väldigt schysst med annat. Slog tex på en tappsko utan kostnad (han bor iofs ganska nära stallet) en vecka innan omskoning. I love him! :D

Jag tycker att du ska byta hovslagare. Nog för att alla verkar "veta" olika, men personligen tycker jag det där verkar skumt. Vart bor du nånstans? I Stockholm finns det ju jättemånga bra och kunniga hovslagare....

Senast ändrad av en moderator:

Mia_R skrev:
Det står ju att under avataren att Snobben bor i Småland...

Det finns bra hovslagare i småland med. Jag har en mycket kunnig som hanterar barfotahästar lika bra som han skor. Vet av någon ytterligare i Tingsrydstrakten som är kunnig...Snobben kan pm:a mig om hon/han bor i närheten. (Jag finns alltså i Tingsrydstrakten själv:))

Piraja skrev:
Det finns bra hovslagare i småland med. Jag har en mycket kunnig som hanterar barfotahästar lika bra som han skor. Vet av någon ytterligare i Tingsrydstrakten som är kunnig...Snobben kan pm:a mig om hon/han bor i närheten. (Jag finns alltså i Tingsrydstrakten själv:))

Tyvärr för långt bort till Tingsryd..Men tack ändå! ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 762
Senast: ameo
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 994
Senast: Boj
·
Hästvård Jag hade varit tacksam om någon kan ge mig lite input över vad detta kan vara.. 15-årigt halvblodssto som går på lösdrift, har haft 4...
Svar
12
· Visningar
4 368
Hästvård I mitt område där jag bor löper det omkring en outbildad hovslagare som skor snett och vint, ljuger att h*n har utbildning, att h*n ska...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 495
Senast: Heero
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar