Hovslagare

elsan

Trådstartare
Hej! Jag blev nyfiken på hur stor prisskillnad det är mellan olika hovslagare beroende på deras utbildning. T.ex vad en hovslagarmästare tar eller en med gesällbrev jämfört med en vanlig som bara är godkänd av jordbruksverket. Någon som vet? :)

Hej! Jag blev nyfiken på hur stor prisskillnad det är mellan olika hovslagare beroende på deras utbildning. T.ex vad en hovslagarmästare tar eller en med gesällbrev jämfört med en vanlig som bara är godkänd av jordbruksverket. Någon som vet? :)

Hovslagareföreningen har ett rekommenderat pris för olika åtgärder, sedan kan du hitta hovslagare som ligger både över och under den rekommendationen.

Generellt ligger outbildade betydligt lägre i pris än te x en utbildad ansluten hovis, men dessa tenderar ofta hålla sitt kontor på fickan och har därför små övriga utgifter till skillnad mot den som är företagare.

Men har skott med både ock, en med gesällbrev samt alla utbildningsblock men inte ansökt om JBV godkännande samt en annan som är ansluten till JBV.

Samma pris på bägge två, för en helskoning runt om.

Jag vet elever som börjat sko innan de är klara och tar lika mycket som läraren.

Ja det är till att vara ödmjuk då inför sin kommande karriär:p, men samtidigt får man ju öppna munnen som kund också. Ska jag betala lika mycket, så får nog allt läraren finnas på plats också.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vad skulle ni säga är fördelen med att använda en hovslagare som är godkänd av Jordbruksverket? Vad krävs för att bli godkänd och...
2
Svar
32
· Visningar
2 437
Senast: fio
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
753
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka