hovslagare! svara gärna ärligt*

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare chanell_86
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 490
C

chanell_86

Jag har världens bästa hovslagare (tycker jag:angel:) och lyssnar på allt han säger och gör så gott jag kan för att han ska få min pålles hovar att bli fina. Så när han var och skodde i fredags så sa han att det inte var många som lyssnade så mkt som jag på vad just han vill och tyckte var bäst för just min pålles hovar.. jag satte inte på snösulor (min pålle har taskig hovkvalité) och jag kände att det var en uppoffring då jag rider ute i naturen 99% av vintern(och hela året) men har hittat andra allternativ nu.

men till saken!
-hur mkt lyssnar ni på eran hovslagare och gör som han/hon säger?

chanell_86

Sv: hovslagare! svara gärna ärligt*

Jag har en suveränt hovslagare. Vi kan diskutera och bolla olika lösningar (ofta över en kopp kaffe med tilltugg). Han berättar vad han anser och jag vad jag vill ha ut av hästen i arbete. Han är yrkesmannen som dessutom har många års erfarenhet och jag har haft ett brinnande intresse säkert lika länge och läser så mycket jag kan. Ur detta kommer vi alltid fram till en bra lösning och jag har inte blivit missnöjd någon gång. Hovslagaren kommer gärna och även på kort varsel vid problem. Tror vi trivs rätt bra som hantverkare och kund;)

ja precis!!
det är ju klar vi diskuterar oss fram till en lösning med men det känns som en ovanlighet att folk lyssnar mkt på sin hovslagare utan de har vissa krav att det ska vara.. eller så har jag alltid gjort förr.. om du /ni förstår vad jag menar!!:)

Jag har en suveränt hovslagare. Vi kan diskutera och bolla olika lösningar (ofta över en kopp kaffe med tilltugg). Han berättar vad han anser och jag vad jag vill ha ut av hästen i arbete. Han är yrkesmannen som dessutom har många års erfarenhet och jag har haft ett brinnande intresse säkert lika länge och läser så mycket jag kan. Ur detta kommer vi alltid fram till en bra lösning och jag har inte blivit missnöjd någon gång. Hovslagaren kommer gärna och även på kort varsel vid problem. Tror vi trivs rätt bra som hantverkare och kund;)

Samma här!!:D

jag har samma hovslagare som min morbror och hans fru så jag brukar sitta hemma hos dem och snacka

Jag lyssnar och bäst av allt h*n lyssnar också.Så vi har en bra dialog och diskuterar oss fram till lösningar.

Precis så är min hovslage med! Han är BÄST helt enkelt! Skulle ALDRIG byta bort honom och nu har jag dessutom flyttat till ett stall som ligger bättre till för honom! Han är SÅ yrkesskicklig! Lyhörd! SNÄLL mot min häst och ytterst tålmodig! Upplever man något problem så är han alltid intresserad utav det man säger! Min häst är ju tämligen fransysk i sin benställning så det kräver en skicklig hovslagare! Jag är idel öra till det min Hovis säger! Inte för inte som jag haft honom i över 10 år! Tack Kära Hovis! :bow::bow::bow:

Jag lyssnar på min hovslagare, men tycker att det är lika viktigt att hovis lyssnar på mig så att vi kan få en dialog.

Har haft hovslagare som nästan har behandlat mig som mindre vetande bara för att jag inte har hovslagarutbildning. (Har jag upplevt det som iaf.)
Jag tycker mig kunna min hästs hovar rätt bra efter 12 år tillsammans. :smirk: Har tappskokompentens och tittat och frågat väldigt mycket när det varit hovslagare i stallet. Så jag tror iaf att jag har rätt så bra koll på vinklar och sådant även om jag inte skulle våga mig på att verka. Så när hovslagaren då inte lyssnar på mina åsikter eller ens försöker ta in eller fundera över det utan bara avfärdar med en nedlåtande blick då blir jag förbannad. :mad:

Men nuvarande hovis är underbar, dock lite svårt att förstå danskan ibland. :angel:

men till saken!
-hur mkt lyssnar ni på eran hovslagare och gör som han/hon säger?

chanell_86
[/QUOTE]

Jag lyssnar väldigt mycket på vad hovslagaren har för åsikter det är hon som är expert på hovar, inte jag. Om jag inte litade på min hovslagare skulle jag byta.

Utan hovar - ingen häst. Jag lyssnar till 100% på vad han säger att jag ska göra, sen litar jag på att han gör sitt jobb bra med vinklar och allt sånt där. Det kan inte jag något om alls.

Tror du nån kommer att svara att h*n inte lyssnar på hovslagaren?

:rofl:...en bra fråga;)

Tror dock att väldigt många inte bryr sig om att föra någon dialog överhuvudtaget med sin hovslagare. Har ju sett genom åren hur vissa hästägare krasst konstaterar att hästen behöver skos om, ringer hovslagaren och står tyst medan h*n jobbar, betalar och inget mer. Inget informationsbyte alls...och det kan inte vara kul för en hovslagare att inte få info om hur hästen rör sig och vad den ska klara av etc.

Eller hur? Och alla dessa människor som inte ens är DÄR när hovslagaren kommer! Enda kontakten är typ ett kuvert med betalning som är gömd typ bakom boxskylten eller så! Och då menar jag dom som ALLTID gör så! :confused::confused: Beats me liksom hur man kan vara så ointresserad!

Håller med :)

Alla de som är nöjda med sina hovisar lyssnar säkert ganska bra men hur är det med de som har mindre bra hovslagare?

Då byter man väl? Om man inte är nöjd?

Jag lyssnar på min hovslagare, och - lika viktigt - han lyssnar på mig. Vi är inte alltid överens från början, men just eftersom vi för en dialog, så blir vi överens. Ibland är det hans 'ide' som vinner, ibland min. Och ibland kör vi en kompromiss.

Men ffa utvärderar vi vid varje skoning.

Hovslagare jag inte är nöjd med byter jag ut, ser ingen anledning att betala någon för ett dåligt jobb/något som inte fungerar/etc.

Absolut att jag också skulle byta! :)

Men jag vet också exempel på på folk som har hovisar de inte är jättenöjda med men de står ut eftersom det inte finns några bra/bättre alternativ i deras område.

HeJ!

Jag gillar min hovis massor- men det är fortfarande nytt och jag har blivit bränd tidigare så jag får se hur det utvecklar sej. Hovis berättar vad hon gör och varför och vi är faktiskt ganska överens om hästs hovar.

När jag inte är nöjd försöker jag byta hovis- inte så lätt när häst vägrar låta karlar sko bakhovarna och jag snart gått igenom samtliga lediga kvinliga hovisar:-).

Angående att vara där eller ej.. Tyvärr är det inte alltid möjligt att närvara, själv hade jag totalobligatorisk skola, där minsta missad lektion innebar att man blev ohjälpligt efter och inte lyckades ta igen det missade. Dessutom låg skolan 2 timmar från hästen och hovslagaren jobbade dagtid endast. På den tiden gjorde hon ett bra jobb och klarade sej alldeles själv och var det nåt jag ville diskutera var det bara att ringa.

Jag har lite svårt att förstå varför man måste vara där och titta/diskutera om man ser att hovis gör ett bra jobb. Då tycker jag det är värre med de som ser att hovis gör skit av hovarna och inte tar upp det till diskussion..

/ Lavinia, som bor där man måste jobba föratt haråd med häst och därför inte kan vara en "ideal" hästägare jämt.

Delvis KL

Det där med att inte vara där, vet inte om det bara är en slump, men mina senaste tre hovslagare har kategoriskt vägrat sko om inte någon är där. Behöver ju inte vara hästägaren, men en 'representant' för hästägaren.

Pga säkerhetsaspekten. Dels om något händer med hästen, så är det bra om någon annan var där och också såg, så slipper hovis spekulationer om/att han skulle ha 'gjort ngt'. Dels för om något händer så hovis blir skadad. En hov i huvudet kan ju bli väldigt otrevligt om hovis är själv och ingen kommer på flera timmar.

Jag jobbar tack och lov skift, så inga problem att vara med vid skoning, lägger det lediga dagar eller då jag gör sena skift. Tappskor kan jag ju inte vara med på alltid, men då brukar jag 'ställa dit mamma' *s* Nu sist krockade skoningen med avlivningstiden för stoet, men då var jag där när hovis kom (och han drog av stoet skorna), vi diskuterade vad som skulle göras, han tog betalt, och sen kom en kompis och var där under skoningen och höll i hästarna (det behövs eg inte, de går utmärkt att binda upp, men..)

Dock beklagar jag lite att jag inte var där, valacken hade tydligen krånglat lite bak, och det BRUKAR bero på ont, men han KAN vara lite allmänt 'dryg' ibland, sällsynt dock. Men iom att jag inte var där och såg det vet jag inte vilket det var, tyvärr..

Jag lyssnar till fullo på min hovslagare. Har haft ganska mycket trubbel med hästarnas fötter (pga av olyckor och före detta anlitad inkompetent hovslagare :angel: ) så det har varit mycket om och kring. Ofta säger jag hur jag upplever saker och ting kring hästarna och om/hur detta har med deras hovar att göra och sedan löser vi det tillsammans. Jag är aktivt med vid hovslagningen för att titta, prova, mäta, lära mig. Han visar mig hur jag kan hålla efter hästarnas fötter själv (de som inte är skodda) för att få det så bra som möjligt.

Ofta när jag berättat hur jag tycker och tänker så frågar han mig "och vad gör vi åt det?" och sedan får jag spekulera. :love: Ibland har jag rätt, ibland mindre rätt. :angel:

Har mest varit hovslagarna som fått lyssna på mej & inte av ren elak eller envishet utan för att jag har vissa krav när det gäller mina hästar.

Vissa hovslagare gillar att kapa tån, vilket jag vägrar, de aldrig göra så på mina hästar.
Enligt svenska skoningsmodellen ska man heller inte kapa tår utan högst raspa där tåkappan ska sitta om hästen ska vara normalskodd.

Jag har krav på hur breda hästskorna får vara eftersom jag tävlar & måste följa ett reglemente, tyärr lyssnade inte hovslagaren på mej sist utan satt på bredare skor fast han sa att det var samma vilket resulterade i en diskning & massor av förlorade avgifter i onödan så nu är han kickad.

Hoppas han lär sig att hästägare inte har krav "bara för att" utan för att det kan finnas regler & anledningar till det.

Tyvärr måste jag säga att jag har fått en ganska dålig uppfattning av hovslagare:crazy:
Alla jag haft har "alltid rätt" i allt dom tycker och har varit ganska svåra att diskutera med. En sa alltid tvärtemot, sa man att vad långa hovarna blivit tyckte han dom var korta osv:smirk:
Det är så svårt att hitta en bra hovslagare som man vet gör allt rätt, går ju "mode" i hovslageriet med.
hade en man kunde diskutera mkt med, men hade ju sin uppfattning ändå, tog halva dagen & sko och bytte till slut då han verkade så dåligt att hästanra fick problem, sen hade vi han som alltid sa emot, verkade så att det blödde och fel:mad:
Har nu en som är jätteduktig, men som är lite svår att diskutera med och som verkligen ser skoningen som ett jobb där allt ska gå lätt, och tar jättemycket extra om man behöver lite lim eller så.
Han hjälpte min häst så jag tycker han är duktig, men önskade att han inte bara var i sin värld hela tiden och bryr sig om sitt, man betalar ju ändå en hel del, han behöver inte fjäska, men att gnälla om att HAN har mkt & göra tex , ska jag lyssna på det.. Det viktigaste för mig är att hovslagaren är duktig och kan sin sak, och inte är elak. Men får gärna vara trevlig med! (denna är inte otrevlig, men babblar om sina problem ofta vilket gör att man hellre är tyst när han arbetar och pratar med honom om det är något som gäller skoningen eller så)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej på er! Har ett litet dilemma och jag känner mig väldigt klyven i frågan. Vårt ardennerföl som är 3 månader gammalt visade upp en...
2
Svar
24
· Visningar
5 467
Senast: Ardennern
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 996
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag har haft världens problem med att hitta bra hovslagare. Generellt så lyssnar de inte på vad man säger, och de som låtsas göra det...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
36 061
Senast: coari
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 738
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka