Hovslagare som varmskor?

Lunketuss

Trådstartare
Har en ny hovslagare på g och hon varmskor. Vårt fullblod har aldrig (vad jag vet) blivit varmskodd, hur brukar dom reagera första gången dom varmskos?
Vårt häst är lugn som en filbunke när han skos i vanliga fall men jag är lite orolig hur han ska reagera om det fräser ryker å luktar:eek: Är det nån som har nån erfarenhet av det?

Sv: Hovslagare som varmskor?

Min har blivit varmskodd i 5 år, hon reagerade lite första gången, men fnös bara och spände sig något.

Jag har sett flera hästar bli varmskodda och som aldrig blivit det tidigare, har inte varit några problem. De reagerar inte på att det fräser och luktar, däremot är de inte så okänsliga i hoven att de inte känner värmen.

De allra flesta hästar tycker det är läskigt första gången men brukar vänja sig, men inte alla (som min) Han blev hysterisk -tror det mest var lukten faktiskt. Slutade illa kvickt att varmsko honom.

Min häst varmskos. Han är modellen som är extremt fjompig med sina fötter, men han vande sig på ett par gånger. Första gången lyssnade han lite extra på fräsljudet men reagerade inget förrän röken kom upp runt huvudet på honom, det tyckte han var lite äckligt och backade undan. Men som sagt, han vande sig på kanske 2-3 skoningar.

Min dåvarande häst (som var extremt fjompig när det gällde hans ben/hovar) reagerade inte alls

Vi varmskodde båda mina hästar nu sist. Vet att mitt sto aldrig har blivit det innan och hon brukar bli ganska närvös av allt. Men jag bara höll henne med grimskaftet och snackade med henne och höll för ena ögat ( så att röken inte behövde komma där). Hon stod helt lugnt och brydde sig varken om lukt eller ljud. Jag har en jätte bra hovslagare som brukar snacka väldigt roligt med min häst och det gör hon ganska lugn då hon lyssnar.

VARFÖR ska du varmsko? den frågan tycker jag du ska sätlla.. att varmsko innebär en massa risker, extrajobb och extra kostnader som ytterst sällan är motiverat..

varmskoning kommer ifrån att man förr smidde skorna i smedjan och då var det klart bekvämare att passa skon varm, men idag går det ju inte till på det viset.

jag skulle iaf inte välja att varmsko en häst, min ridinstruktör tillika hovslagare ser inga som helst fördelar med varmskoning, då det är så många moment som måste vara exakta för att det ska fylla sin funktion.

ligger skon det minsta annorlunda jänte när man man brände hoven så har passningen man gjorde med den heta skon mot hoven förlorat det sin perfekta passform.

det är klart det finns duktiga hovslagare som är duktiga på varmskoning, men det är alltid en risk med heta ting.. krångligare hantering, brandrisk, risk att bränna både häst och hovslagare.. olycksrisken är således också högre...

jag skulle kräva väääldigt starka skäl till att ngn skulle varmsko en häst.

Det är väl upp till hovslagaren om han väljer att varmrikta skorna?
Om han tycker det är lättare att rikta när de är varma så får han väl göra det. Det sparar ju kroppen att slippa stå o slå på kallt järn.

Jag skulle inte betala extra för det men om hästen tycker det är ok finns ju ingen anledning att inte låta hovslagaren göra det.

Jag behöver inte betala extra och jag tyckte att det gick jätte bra sist vi gjorde det och skulle inte ha något emot att göra et igen. Helnöjd med varmskoning.

Mina varmskoddes i två år, de brukade inte bry sig, stod och fnös när de fick rök i näsborrarna ibland men annars struntade de i det.

Är inte så lätt att få tag på bra hovslagre, denna har jag blivit rekomenderad av andra som har fullblod med typiska fullblodsfötter + att "den" föder upp fullblod själv. Vi får hoppas det blir bra och att denna kommer när "den" ska, går att få tag per telefon, svarar på mess och inte glömmer bort oss när man står vid stallet och väntar i regn å rusk.
Denna tar på faktura och man får boka in tid till nästa gång, är 225:- dyrare än den förra som aldrig en enda gång kom utan strul, ändrade tid i sista sekund, telefonen avständ, säger att det är bara att messa men aldrig svarar på mess. Betalar hellre dubbelt bara man kan få tag på "den" och får ett svar när man ringer.
Hästen är väldigt känslig, tappsko=halt, sulöm, plattfotad och som att spika i kexchoklad:eek: så jag tycker hovslagaren är nästan det viktigaste för att allt ska funka så kosta vad det kosta vill.

De hästar jag har varit med vid deras första varmskoning har reagerat lite på röken men inte mycket. De flesta hade lugnat sig helt till sista skon i första skoningen.

Jag har sett flera hästar bli varmskodda och som aldrig blivit det tidigare, har inte varit några problem. De reagerar inte på att det fräser och luktar, däremot är de inte så okänsliga i hoven att de inte känner värmen.
Det största problemet är väl inte hur hästen reagerar på varmskoning utan vad Brandskydds föreningen säger angående varmskoning i stall.

http://www.brandskyddsforeningen.se/web/Heta_Arbeten_2.aspx

Jag har min varmskodd sedan fem år. Hon vet inget annat och jag tycker det är överlägset. Har fått skott hemma i mitt stall (ugn i bussen) och nu åker jag till smedjan.

Alltså hovslagaren lär ju knappast stå bredvid hästen ovh varmrikta, dessutom finns ingen som helst anledning att lägga på en brännhet sko och typ bränna bort en massa horn. enda anledningen till varmskoning är ju att man kan rikta skon mycket bättre och lättare. Sen att många tror att det händer nåt extra när en del sätter varm sko mot hov så det luktar apilla, är ju lite konstigt. det enda som händer är att hornet torkar ut.

Passformen på skon blir ju överlägset mkt bättre också.

Det tror jag är mkt individuellt.

Som du säger så är det mkt lättare att få bättre passform på en icke plant riktad sko och en icke plant verkad hov i passform om man bränner ihop ojämnheterna.

Det jag tidigare försökte förklara va att 90% av alla stall i dag omöjligt går att genomföra varmskoning i enligt lagen, och den enligt lagen som blir ensam ansvarig om det börjar brinna är beställaren.

Man kanske även bör ha det i åtanken.

Varmskoning eller kallskoning är helt ointressant, det viktiga är att det blir ett korrekt slutresultat och att alla parter har förståelse för sin ansvarsdel.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 479
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 221
Senast: Hazel
·
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
1 190
Senast: Zacci
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 129
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar