Hovslagare som varmskor?

Sv: Hovslagare som varmskor?

Passformen på skon blir ju överlägset mkt bättre också.

samtidigt så ställer det som jag redan skrivit extremt nogrann passning mellan hov och sko när man slår på den.. för man bränner, sedan kyler man den i vatten och sedan slår på den.. så det görs inte i ett moment, så sannorlikheten att den sitter exakt lika som när du brände hornet är inte så troligt, liksom att skon slår sig vid nedkylningen..

det är en säkerhetsrisk.. däremot om hovslagaren värmer skon för att lättare forma den är en sak, det köper jag, men att bränna hov är idioti, torkar ut och ställer bara till besvär.

Ja, jag är medveten om lagen. Det behöver du inte pracka på mig.

Och ja slutresultatet är det viktiga. Och vad jag har sett på flertalet hästar så blir passformen bättre med varmskoning. Men man kan ju såklart få till bra passform utan varmskoning också.

Ja, jag är medveten om lagen. Det behöver du inte pracka på mig.

Bara för att du är medveten om lagen så betyder inte det att alla andra som får sina hästar varmskodda hemma är medvetna om hur lagen är utformad och vem som bär ansvaret vid ev. stallbrand.

Jag försöker inte pracka på ngn någonting, jag försöker informera om riskerna med varmskoning eftersom du själv inte har gjort det.

Man kanske ska tillägga att inte varmskoning inte nödvändigtvis måste ske i egna stallet, det finns de som åker till hovslagaren också.

Man kanske ska tillägga att inte varmskoning inte nödvändigtvis måste ske i egna stallet, det finns de som åker till hovslagaren också.

Då kanske man även ska tillägga att det kräver att man tar ledigt från jobbet, (eller förlorar arbetstid i stallet) ordnar med transport och får en tilläggs kostnad på förlorad arbets tid, tillägg för restid, transport förbrukning, tidsförlust ex ex.

Men i det fallat har du rätt,, åker man till en smedja och får hästen varmskodd så tjänar man väldigt mkt pengar om smedjan brinner ner,, ansvarsfrågan går då helt över på den personen som innehar denna smedja.

Där har vi en klar ekonomisk vinst i stället för att hovis kommer ut till ett stall och varmskor och hela stallet brinner ner för då blir den som beställt denna varmskoningen ersättnings skyldig.

Tänk va fiffigt skrivet av dig med ditt tillägg.

Jag förstår inte, blev du arg på mig?

Jag ville bara inflika att man kan varmsko utan att riskera att bränna ner stall och jag tänkte att alla kanske inte visste det.

Och eftersom jag själv gjort det i 4 år vet jag exakt vad det kostar i tid och pengar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 479
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 221
Senast: Hazel
·
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
1 190
Senast: Zacci
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 129
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈