Hovslagare som skurit av blodkärl i två hovar

gicageli

Trådstartare
Hej!

Min häst har en ny hovslagare som andra i stallet anlitar och är nöjda med. Han skodde min häst en gång och allt var bra, skorna satt (hade en vår med mycket tappskor pga dålig hovslagare då min ordinarie inte hade tid). Nu har han skott honom för andra gången och jag var inte med utan det var en annan tjej vars häst också skulle skos. Tydligen hade hovslagaren skurit av ett blodkärl i såväl en framhov som en bakhov. Han hade sagt att det antagligen var för att min häst har ytliga blodkärl men det har aldrig hänt innan. Sedan hade han brännt det och sagt att det inte var någon fara att släppa ut honom dagen efter. Nu är min häst varm i det bakbenet som hovslagaren kommit åt ett kärl. Han är även varm i frambenet men han behandlas med shockwave i det frambenet pga gaffelbandsskada så det kan ju bero på det också. Jag ska in till kliniken imorgon och göra ny shockwave och då ska veterinären få titta på bakbenet också. Känns supertråkigt att detta hände nu och det är inte vad vi behöver nu när vi är mitt uppe i rehabiliteringen av hans gaffelbandsskada :cry:

Tänkte mest höra om någon varit med om att en hovslagare skurit av ett kärl och om det är vanligt? Fick det några konsekvenser Bör man byta hovslagare?

Tack på förhand!

Sv: Hovslagare som skurit av blodkärl i två hovar

Var har h*n skurit av ett kärl?

Min ena häst har väldigt ytliga blodkärl i strålen och har blött några gånger när de skurit ren den. Har aldrig fått några men av det iaf.
Låtit hästen stå kvar i gången till det slutat blöda, sprayat blåspray eller smetat på tjära innan hon har fått gå ut i hagen igen.

Det är ju lite klumpigt, men om det var en ny häst och han har ytliga kärl så… nu vet han till nästa gång.

Det kan hända men det är sällan allvarligt. Håll koll såklart men troligtvis blir det inga problem.

Jag vet inte riktigt, jag kan inte se något. Får fråga tjejen som var med exakt var det var. Skönt att det inte blev problem! Hoppas min inte heller får det för vi har nog med de andra skadorna just nu...

Vad skönt! Jag är lite känslig med min häst nu :angel:

Då kan han få sko honom igen med andra ord. Skönt för jag har tyckt det funkat så bra annars och praktiskt om han kan skos med de andra. Svårt att hitta bra hovslagare!

Håll koll på hästen så den inte har en hovböld. Det kan vara så att hästens ytliga blodkärl beror på en böld som inte mognat än.
Det behöver alltså inte vara hovslagarens fel.

Ok, ja jag hoppas jag kan fortsätta med den hovslagaren. Nu är han inte varm i någon av de hovarna längre. Vi åker ju på klinik och behandlar gaffelbandet en gång per vecka så han är välbevakad :)

Låter som om hovis tagit lite för mycket. Håller med om att det verkar vara ett ganska vanligt fenomen.
Min hovis har aldrig gjort det på någon av mina hästar men vet att det hänt honom med andra hästar.
Hade en "stallgranne" vars häst fick lätta blödningar varje gång vid verkning.
När jag växte upp, tog den hovslagaren lite för hårt ibland så det blev blödning. Hästen var då lite hovöm i ett par dagar, inga mer problem än så.

Tack för svaret! Nu är han inte öm längre :)
Hoppas att det inte händer igen!

Liknande trådar

Hästvård Pga trångt med tid hos ordinarie hovis inför semestern, skoddes hästen idag av en ny (utbildad) hovslagare då han gått över tiden ett...
2
Svar
22
· Visningar
2 486
Senast: Liten
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 416
Senast: kryddan
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 347
Träning Ni som har riktigt dumma hästar vid skoning, hur brukar ni lösa det för att hovslagaren ska kunna sko? Ni som ger/gett lugnande: Måste...
Svar
13
· Visningar
2 775
Senast: trazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka