Hovslagare som skrämt hästen

S

Stenmagi

Hur tränar man en häst som blivit skrämd av en hovslagare?

Detta var det som skrämde hästen:

Hovslagaren stod och skulle verka ena bakhoven. Hästen som var knappt 2 år gammal stod lugnt och fint, precis som vanligt men så vinglar hästen till och försöker återfå balasen genom att hoppa till lite men det tolererar inte hovslagaren utan släpper ner hästens hov och smäller till hästen riktigt ordentligt i magen med tången. Hästen blir livrädd, springer över ägaren som står och håller i den och ut ur stallet.

Hästen kunde sedan inte lugna ner sig utan var livrädd. Hästen släpptes då in i hagen och hovslagaren åkte hem.. och kom aldrig mer tillbaka.

Hästägaren hade nu fått en häst som var livrädd för att vara i stallgången och varje dag ägnades åt att träna hästen på att gå igenom stallet flera gånger men hästen ville inte slappna av helt och är fortfarande inte helt lugn med att vara i stallgången utan pysslas nu med till stor del i boxen istället. Under flera veckor gick det inte ens att försöka lyfta på ena bakhoven. Framhovarna gick bra men så fort man närmade sig bakbenen så kickade hästen och slängde sig iväg.

Hästägaren har nu en ny hovslagare och för denna berättade hon vad som hade hänt hästen. Den nya hovslagaren tog det väldigt lugnt och när hästen stressade upp sig lät hon den vara en stund för att sedan börja om på nytt. Den nya hovslagaren lyckades verka hästen utan våld och utan tvång men hästen är fortfarande ganska så rädd för att lyfta bakhovarna och vill fortfarande inte slappna av i stallgången.

Hur kan man göra för att få hästen lugn igen? Ska hästägaren bara fortsätta att ta det lugnt och låta hästen lite undan för undan få befinna sig i stallgången? Hur ska hon gå tillväga med bakbenen? En 2 åring kan ju sparka åt alla håll och kanter och det kan ju vara lite läskigt.

Hästar har ju ett så kallat "hästminne" och behöver jag säga att hästägaren är riktigt irriterad över hovslagaren som uppförde sig så himla illa mot hennes häst? Hon hade en häst som var supersnäll att verka innan.. nu har hon en häst som är rädd.

Någon som varit med om ungefär samma sak? Vad gör man? Tips på träning?

Tacksam för svar! :laugh:

Sv: Hovslagare som skrämt hästen

Hoppas jag kan ge dig lite hopp!

Jag har också en 2 åring. Köpte henne när hon var ca 8 månader och då var hon väldigt rädd om sina hovar. Det tog lång tid, mycket träning och tillit innan hon stod still och lät mig lyfta hovarna. I somras drabbades hon av en hovböld och hovslagaren som då verkade upp den var alldeles för hårdhänt mot henne och hon visade tydligt att det gjordeont och att hon inte var OK med behandlingen. Har aldrig sett en häst rikta in så välplanerade sparkar mot en människa någon gång :crazy:

Efter det var det bara att börja om igen. Så fort man lyfte på hovarna kopplade hon ihop det med smärta igen och det var stört omöjligt att få henne att stå still.
Numer står hon som ett ljus och lyfter själv på sina fötter.

Mitt tips. Låt det ta tid och ta det lugnt. Pressa inte hästen och träna lite hela tiden. Om hästen bara behöver lära sig att stå och ta det lugnt i stallgången så träna på det. Gör det till en trevlig stund utan krav på någonting så hon lär sig att förstå igen att det int eär farligt. Med fötterna har jag gjort som så att jag har strukit med handen lite lite över gränsen för vad som är ok för hästen. Hon lyfte då på benet och började sparka. Höll bara kvar handen lugnt tills hon började lugna ner sig och så fort foten var i marken igen släppte jag taget. Då lär sig hästen att "tar jag det lugnt försvinner handen" och inte "sparkar jag så försvinner handen". Det gäller att få hästen att acceptera att man tar på benet igen.
Kom ihåg att låta det ta tid.

Lycka till´:)

Håll på med bakbenen på ett lugnt och "självklart" sätt lite varje dag. Du kanske får börja med att bara se till att få stryka med handen längs benet, sedan borsta, och så småningom be att få lyfta hoven.

Se till att stå nära hästen och hålla dig lugn, inte härja och rycka, men ändå kanske inte släppa i första taget om hästen blir osäker.

Om du är osäker själv kanske någon kan hjälpa dig att göra de första stegen, för hästens skull?

Jag har själv upplevt att jag ibland blir lite osäker med min numera 6-åriga häst eftersom jag har i minnet saker hon gjorde som bebis (har haft henne sedan hon var två och bara ledd i grimma, så vi har tagit alla fighter man kan tänka sig... ;)), men som ingen annan har problem med.

Åh, jag blir så förbannad när jag läser sånt här... Varför kan man som hovis inte bara låta de unga göra fel och inte göra en sån stor sak av det hela? De tappar balansen, tycker att det är lite konstigt osv, men det går ju över och blir absolut inte bättre av att få en tång i magen! Stackars din lilla Fia...
Min hovis är helt underbar med mina unghästar, jag har inte haft en enda som varit rädd eller dum sen han började hos mig. Han tar det lilla lugna, klappar, kliar, många pauser och vill de skutta på tre ben lite grann så hänger han bara med. Aldrig har han lagt hand på ngn av dem!
Min förra hovslagare tryckte däremot ett 6 veckors föl mot väggen hyfsat våldsamt och fick inte komma tillbaka efter det. Det fölet var HELT hysterisk nästa gång han skulle verkas, men med lite TLC från nya hovis så blev den jättebra igen.
Jag håller med tidigare som skrivit, ta det lugnt, vänj vid beröring till att börja med och gör det så enkelt som möjligt. Kan du ha den i boxen och ngn som håller i i stället för på gången där det läbbiga hände?
Lycka till!

Hästar som är rädda eller stressade när vi verkar brukar vi bremsa. Då blir hästen för det första lugn, vilket gör att det blir lättare att verka.. men sen får hästen en positiv upplevelse! Då kommer hästen ihåg hur lungt och "skönt" det var att bli verkad.. istället för att vara stressad och lite halv spänd.
Gillar man inte att bremsa så kan man prova att ge hästen något gott medan man verkar.. ex. lite havre, hö eller liknande. Då kommer hästen också komma ihåg det som något mer postivit.

Är hästen rädd för att vara i gången så skulle jag helt enkelt vara där ännu mer! Jag skulle stå där med hästen ända tills den slappnar av och märker att det inte är så farligt att stå i gången trotts allt. och viktigast av allt: Att ägaren/hästskötaren är precis som vanligt! och inte stressar upp sig och tänker att "nu blir hästen rädd.." Klart att hästen blir rädd och stressad om ledaren (ägaren) är stressad. Lossas som om det där inte hände.. utan var som vanligt och låt hästen vara i stallgången tills den slappnar av. Går du fram och tillbaka ifrån box, stallgång, box osv. blir hästen bara ännu mer osäker, för "varför tar matte mig ut och in ifrån stallgången när jag är stressad? Då måste det ju vara något farligt där!"..

Jag håller med dig om gången, självklart ska man utsätta den för det även om den kanske tycker det är obehagligt. Min tanke var att dela upp obehagligheterna till att börja med. Traumat med att lyfta benen har ju hänt på gången. Är den tryggare i boxen kan man där lyfta fötterna till att börja med och inte göra det när hästen är spänd på gången. Då behöver den inte koppla samman det läbbiga. Målet ska självklart vara att lyfta benen på gången och att den ska stå avspänt. Jag förstår din tanke!:)
Att springa fram och tillbaka är inte en bra idé, det håller jag också med om.
TS: Pröva dig fram till vad som passar just din häst bäst, lycka till!

Jag tycker inte att man ska bremsa en häst som är rädd på grund utav att en hovslagare burit sig väldigt dumt åt utan då är det bättre att lära hästen utan våld att det inte är farligt. Hästen har redan blivit mycket lugnare men är än inte helt lugn med det hela men jag tror att med tiden så kommer det att lösa sig.

Den nya hovslagaren är toppen! Helt fantastisk! Hovslagare måste ha tålamod och de får inte ta ut en dålig dag på hästen. En del hovslagare skulle man slänga i soptunnan.. :mad:

Fast det är väl knappast våld att bremsa hästen? Min häst blir lagom "drogad" och tycker det är skönt när bremsen väl börjar verka.

Visst, det funkar inte på alla hästar, men på de som det tar ordentligt på är det ju ett jättebra sätt att hålla hästen lugn på. Har du provat på riktigt eller tycker du bara att det ser otäckt ut??

Jag tycker inte att det är rätt väg att gå bara.

Det finns hovslagare som borde fundera på att byta yrke !! Om dom inte gör det så byter vi hästägare hovslagare helt enkelt... Har varit i samma situation som ni. Min stackars 5 åring, nyss importerad från Tyskland, fick så j-a massa däng av en sur o stressad hovis så jag mår illa bara jag tänker på det. Nu är han 7 år o har inte ens fått ett ryt från nya hovisen på de här 2 åren trots att han ibland grejar lite vid skoningarna. Han sjunger för hästarna o pratar bort dubbelt så mkt tid än vad det tar att göra jobbet, efteråt tar han en fika o bjuder min stolliga häst på en bit smörgås !! Det är skillnad på folk o folk så att säja ! Tilläggas bör är att hästen helt enkelt var väldigt rädd om sina ben, klumpig o obalanserad o tyckte helt enkelt att de 4 ben han va född med behövde han att stå på. Lyfte man fram så la han sej ner, lyfte man bak så drog han benet till sej, han kickade alltså inte. Han fick en stålhätte spark i buken o därtill ett slag av släggan i buken direkt efter..... Han blev så jäkla rädd att han försökte klättra över boxdörren han hade framför sej ! Jag beskrev händelsen för nya hovisen o sa också att jag inte menade att han inte ska fostras, men det handlar om hur man gör det. Jag menar att lilla jag kunde ju krattsa o raspa hnm , så varför skulle en karl i det yrket inte kunna ???

Vilken idiotisk hovslagare!

Jag skulle stå med hästen i gången så mkt som möjligt. Var bara lugn själv, det smittar av sig på hästen. :)

Jag är alltid lugn, i alla situationer! Inget kan få mig uppstressad! ;)

hade varit intressant att få höra hovslagarens version av händelseförloppet också.

Alltöför många hästar är alldeles för ouppfostrade och då anser jag att en hovslagare gör helt rätt i att packa prylarna och åka.

I sådana här fall är räddningsdroppar jättebra. Räddningsdroppar lugnar hästen så att den hinner inse att det inte är farligt istället för att de hetsar upp sig genast. Räddningsdroppar gör inte hästen vinglig utan bara lugn och de minns vad som hände och är därför ett mycket bra hjälpmedel när det gäller övningssaker. Googla för inköpsställen, jag köper mina hos djurhomeopaten.

Kan så vara, eller så har de blivit pryglade som små.... Men jag förstår hovslagare som inte vill riskera livet när de ska ta hand om eländet.

Ja det är väl helt ok att en hovslagare säger att hästen är ouppfostrad och inte vill ta den men den behöver ju inte ge hästen stryk innan.

Jag tycker inte att man ska bremsa en häst som är rädd på grund utav att en hovslagare burit sig väldigt dumt åt utan då är det bättre att lära hästen utan våld att det inte är farligt.

Att bremsa är inte att bruka våld,det är ju för att undvika trassel,tjafs å 'våld' som man bremsar efetrsom hästen oftast reagerar som en 'drogad'.

Hästen som var knappt 2 år gammal stod lugnt och fint, precis som vanligt men så vinglar hästen till och försöker återfå balasen genom att hoppa till lite men det tolererar inte hovslagaren utan släpper ner hästens hov och smäller till hästen riktigt ordentligt i magen med tången.

Är hästen en 'vekling' av naturen? Dvs en försiktig och 'rädd' häst?
Då krävs en del mera hantering av ägaren själv.

Jag utläser det som att hästen fick ett slag i magen,ja av tången,men jag har svårt att tro att någon av mina hästar skulle bli så rädda av det så att jag skulle få framtida långvariga problem med hästen själv.

(Men givetvis en j-ligt trist hovslagare)

Det är av den anledningen som jag alltid är med- för att jag ska se till att hästen sköter sig o även kan tolka hästens reaktioner.

Tycker synd om er, men en kvinnlig hovis kan göra skillnad, att den får äta hö o att man berättar för den nya vad som har hänt. Då brukar det gå över. Träna mkt själv oxå. Var trygg i att det inte kommer att hända igen o hästen känner av det.

Vill hovslagaren inte sko min häst får han säga det till mig och sen ta sina saker och åka. Det är inte ok att slå min häst även om hovslagaren anser att min häst är ouppfostrad.

hade varit intressant att få höra hovslagarens version av händelseförloppet också.

Alltöför många hästar är alldeles för ouppfostrade och då anser jag att en hovslagare gör helt rätt i att packa prylarna och åka.

Det finns bara en version av denna händelsen! Alla mina hästar står jättesnällt och lugnt när hovslagaren kommer och jag har alltid fått beröm för att ha så väl uppfostrade och snälla hästar men då hovslagaren som jag haft i över 10 år gick i pension började jakten efter en ny hovslagare och det var inte så lätt för alla populära hovslagare hade fulla kundböcker och hade inte tid att ta sig an fler hästar så därför testade jag en nyutbildad hovslagare och första gången hon kom till mig så gick allt jättebra. Hon var kanonlugn och fungerade jättebra tillsammans med hästarna.

Men så när hon kom andra gången var hon stressad och verkade irriterad över något. Detta tog hon ut på hästarna. Min 2 åring stod i stallgången och halvsov och lyfte snällt på de tre första benen. Allt var frid och fröjd men så kommer hon till sista bakhoven och hon väntar inte ut honom så att han hinner balansera om sig så han försöker då bara parera benen lite snyggt men då slår det slint i huvudet på henne och hon drämmer till honom jättehårt i magen med tången och han blir jätteförvånad och rädd och springer rakt över mig som så klart inte var beredd på det hela.

Det gick inte att verka sista hoven denna gången för hon hade ju skrämt livet ur stackaren men vet ni vad hon föreslog då? Jo, då tyckte hon att vi skulle göra en ställning med rep och hänga upp benet i taket. Jag blev helt paff! Vaddå ställning i taket? Då kommer han ju ingenstans om han skulle få panik? Frågade jag henne. Och då svarade hon med "Nej, precis.. han rycker till en gång sen står han stilla" Och jag sa.. ehh.. nej.. vi tar sista hoven en annan gång.

:rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 709
Senast: Askur2017
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 830
Senast: Svartkatt
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 402
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar