Hovslagare som skrämt hästen

Sv: Hovslagare som skrämt hästen

Vill hovslagaren inte sko min häst får han säga det till mig och sen ta sina saker och åka. Det är inte ok att slå min häst även om hovslagaren anser att min häst är ouppfostrad.

Precis men i detta fallet var inte hästen ouppfostrad utan kanonsnäll! :)
Men ändå fick han stryk.

:eek:
Nu hoppas jag att du skojar!

Man slutar aldrig att förvånas över all idioti som verkar finnas i den här världen :crazy:

Det finns bara en version av denna händelsen!

Jaha, så hovslagaren var inte där? Var hästen inte heller där? :angel:

Självklart har alla inblandade parter alltid sin egen bild av en händelse!

Ja, då får du väl ringa till fröken hovslagare då.. :rofl:

Kan PM:a numret om du vill!

Jag skulle fodra kraftfodret i stallgången för att ge en positiv förstärkning om att det är ett tryggt ochh bra ställe. Be någon hålla hinken samtidigt som du sköter om honom och ägna bitvis mer och mer tid åt bakbenen.

I framtiden tror jag att det är bra att antingen ha stängda dörrar vid verkning eller ha hästen uppbunden (även om du står förbi). Just för att det inte hinnner bli så himla stor grej om han blir rädd.

Lycka till, det är inte roligt när någon annan sabbat ens hästs förtroende...:cry:

Vilken jävla människa... Är det vad de får lära sig i problemlösning på hovslagarskolan undrar man ju då?
Tycker synd om dig och hästen och är glad åt min egen hovis trots att han inte kan passa tider:D

Givetvis finns minst hovslagarens version också.

Visst DU skriver att hästen är jättesnäll och det kanske den är också.
Men själv har jag hamnat under alldeles för många "jättesnälla" hästar för att lite på en ägares version. Tyvär..

Vad vissa kanske upplever som små ryck i ett ben kan vara katastof nästintill för den som hänger i andra änden av benet.

Så som sagt, jag vill gärna höra även hovslagarens version innan jag på något sätt "dömmer" denne.

Räcker det inte med att höra att hovis slog hästen i magen och ville sätta fast benet i taket?! :crazy:

Som med alla yrken finns för och nackdelar, klarar man inte av en unghäst som testrycker för att det är obehagligt kanske man ska sluta tacka ja till att sko unghästar!

Men du kanske är en sån som tycker att det är okej att hovslagare gör vad dom vill bara du får din häst verkad? :cool:

Nej, men jag tycker HELLER inte att det ok med hästar som skadar eller riskerar att skada hovslagare.:cool:

Fast en unghäst som försöker stabilisera sig och råkar rycka till tycker jag inte är att försöka skada!
Så har min gjort flera ggr och inte har hon blivit slagen, möjligtvis morrad åt men det har jag inte brytt mig om, det har ju varit "lagom" från hovis sida. (Hovis :bow:)

Min lilla älskar sina fötter och en gång när hovis precis var klar med sista foten släppte han ner benet väldigt klumpigt, då tappade hon balansen och "hoppade" åt sidan så att han fick en knuff. (konstigt :cool:) Då rappade han till henne med tången i sidan! :eek::mad: Jäklar vad arg jag blev, jag sa till honom att "Du, det där är inte okej, ta dina pengar och stick!" :devil:

Han mumlade något om känsliga hästägare och åkte! Där förlorade han många kunder, är man 5 pers som känner varandra så sprider sig saker ganska fort! :angel:

Det är ju också det jag skriver.. Vi har bara en version av det hela..

Fast en unghäst som försöker stabilisera sig och råkar rycka till tycker jag inte är att försöka skada!
Så har min gjort flera ggr och inte har hon blivit slagen, möjligtvis morrad åt men det har jag inte brytt mig om, det har ju varit "lagom" från hovis sida. (Hovis :bow:)

Min lilla älskar sina fötter och en gång när hovis precis var klar med sista foten släppte han ner benet väldigt klumpigt, då tappade hon balansen och "hoppade" åt sidan så att han fick en knuff. (konstigt :cool:) Då rappade han till henne med tången i sidan! :eek::mad: Jäklar vad arg jag blev, jag sa till honom att "Du, det där är inte okej, ta dina pengar och stick!" :devil:

Han mumlade något om känsliga hästägare och åkte! Där förlorade han många kunder, är man 5 pers som känner varandra så sprider sig saker ganska fort! :angel:

Haha, japp.. rykten sprider sig ganska så snabbt och denna hovslagaren som slog min häst har inget gott rykte alls om sig. Hela familjen är kända för sin oseriösa hästuppfödning och syn på hästar.

Usch! :crazy:

Sprid detta till alla nu så att fler unga hästar slipper få en tråkig syn på hovslagare! (alla hästar naturligtvis)

Tyvärr tror jag inte s.k. räddningsdroppar lösningen på problemet, men vill man så kan man förstås stoppa i hästen för häst otestade och odokumenterade "naturmedel" framodlade med med diverse kemikalier.

/V

Usch! :crazy:

Sprid detta till alla nu så att fler unga hästar slipper få en tråkig syn på hovslagare! (alla hästar naturligtvis)

Det behöver jag nog inte göra.. typ alla vet vilken familj det handlar om och de säger "Henne skulle jag aldrig anlita!" Har hört att hon står och skriker och hotar hästarna med att skrika "Stå still din j*vel annars slaktar jag dig här och nu" och sådana saker.. haha.. :rofl:

Om hovslagaren har problem är det helt ok att vägra sko hästen. En människas säkerhet kommer före en skoning, och jag kan hålla med Älgen om att vissa hästar beter sig värre än ägaren riktigt "ser". Däremot så får naturligtvis inte hovis (eller någon för den delen!) slå hästen med tången... Det känns så självklart. Riktigt dåligt beteende!

Ge den mat i gången. En hink med morötter brukar distrahera ganska bra. Öva att lyfta hovar, klappa, och ta det lugnt. Kan den vara med (i sin box) när någon annan häst skos? Då hör den alla ljud etc, men "utsätts" inte själv för något. Så tränas ofta unghästarna här bredvid oss.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 709
Senast: Askur2017
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 830
Senast: Svartkatt
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 402
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30