Hovslagare som inte dyker upp.

Sv: Hovslagare som inte dyker upp.

Beror på varför hovis inte dyker upp. En gång kom inte min men då hade hon hamnat på akuten efter en olycka, hon skickade sms ca. en timme efter avtalad tid. Självklart behöll jag den hovisen. Men skulle det däremot varit för att vederbörande bara glömt eller dubbelbokat beror det helt på hur nöjd jag varit med tidigare skoningar. Dussinhovis dvs. varken speciellt bra eller dålig eller superhovis . Dussinhovisen hade jag fimpat direkt den andre hade säkert fått klanta till det med tiden några gånger.
 
Sv: Hovslagare som inte dyker upp.

En olycka är ju definitivt en giltig anledning till att inte dyka upp!
Det hoppas jag alla förlåter och glömmer direkt.
 
Sv: Hovslagare som inte dyker upp.

Beror helt på hur enkelt det är att få tag i en ny bra hovslagare.
Jag har inge problem med en hovslagare som blir försenad men hör av sig och talar om det. Jag gillar däremot inte alls sådana som inte verkar bry sig om att de missat en tid. En sådan hade fått respass direkt om det fanns någon annan hovslagare att få tag i. När den som meddelar försening/hinder gärna får komma tillbaka.
 
Senast ändrad:
Sv: Hovslagare som inte dyker upp.

I detta fallet så hörde hen inte av sig alls utan jag stod och väntade i 1 1/2 timma.
Försökt ringa utan svar, så skickade ett sms. Inte hört något än.
Tredje gången hen anlitas och har kommit i tid innan och varit bra med unghästen.
Men bra hovslagare finns det minst två till i närheten som skor andra hästar i stallet.

Ringde dock förra veckan för att dubbelkolla tiden och det skulle varit på torsdag men vi ändrade till idag. Hen kanske blev tillfälligt förvirrad och dyker upp på torsdag ändå. Är väl lika bra att vara i stallet och se om hen kommer.
 
Sv: Hovslagare som inte dyker upp.

Har aldrig haft problem med hovslagare faktiskt men förstår att det händer. :crazy:

Men det skulle nog inte krävas så mkt för att jag skulle byta, har svårt, mkt svårt för folk som inte passar tiden. Och om dom blir sen och inte hör av sej eller inte går att få tag i då skulle jag bli riktigt less. :meh:

Kan glatt säga att jag har samma hovslagare nu som jag hade när jag började med hästar, enda gången jag haft en annan var när gubben var fodervärd åt en hovslagares hästar och han ville sko dom själv, utan kostnad för oss så det tackade vi för!

Han smsar ofta ngn dag innan, senast kvällen innan, för att bekräfta att vi inte missförstått varandra, han kommer i tid och är kanske lite dyrare än genomsnittet men det är det värt!
I gengäld så har jag alltid hästarna inne med torra och rena hovar.:)
Vet inte vem jag ska anlita när han går i pension....:nailbiting:

Däremot så berättar han skräckhistorier om folk tar in hästar från leriga hagar först när han kommer upp på gården.
Eller de som har mage att inte betala och skylla på allt utom sej själva.
 
Sv: Hovslagare som inte dyker upp.

Jag gillar inte heller när folk inte hör av sig om dom blir sena/inte kan komma.
Hen har fortfarande inte hört av sig. Dyker hen inte upp på torsdag så byter jag för då är jag nog ingen viktig kund för henom.
Det kan ju vara ett missförstånd och hen kanske glömde att vi bytt tid.
 
Sv: Hovslagare som inte dyker upp.

Jag skulle råda dig att byta om det finns andra att byta till.
Jag har som du stått och väntat, ringt utan att få svar, ingen ringer tillbaka osv. Bestämt ny tid, åkt hem tidigare från jobbet/tagit ledigt för att vara med vid skoning och igen väntat utan att någon dykt upp.

Nu har jag en kille som alltid kommer i tid, ofta lite tidigare med. Aldrig några problem och super med hästarna!!!

Kan säga att det är värt massor att slippa detta strul som var tidigare.
 
Sv: Hovslagare som inte dyker upp.

9år senare har jag samma.... Hen är bäst å jag har testat andra då å då... Biter mig i tungan många gånger å vi har bråkat en del gånger ... Vad gör man inte för sin häst...
 
Sv: Hovslagare som inte dyker upp.

Ja dessutom när man skriver slarvigt. ;)
Men att ha någon man kan lita på kommer vid avtalad tid, är kunnig, lugn och trygg är mycket värt.

Sen är det ju en sak om man missuppfattat tiden, eller det hände någonting oförutsett. Men då hör man ju av sig kan man tycka.
 
Sv: Hovslagare som inte dyker upp.

Jag har väntat i 2,5timme (!!!!) en gång för några år sedan. Hans förklaring : jag stannade till och drack kaffe o pratade skit hos en kompis o glömde av tiden. Jag hade ringt x antal ggr under tiden men han svarade inte.
Pga diverse andra saker bytte jag till en hovis som jag kan få vänta på upp till 30 min ibland, men det jobbet hon gör med hästens hovar är lätt värt väntan som uppstår ibland. Blir hon sen så hör hon av sig en stund innan avtalad tid så jag vet om det.

Den dagen jag skaffar häst igen och om jag bor kvar så hoppas jag att hon fortfarande skor!
 
Sv: Hovslagare som inte dyker upp.

Som mest har jag väntat 4 timmar på en hovslagare. Hen ringde dagen innan och ville att hästen skulle in minst en timma innan så benen skulle hinna torka. Sånt är självklart för mig. Är alltid ute i god tid och fixar benen.
Dagen efter så väntar jag, och väntar och väntar. Försöker ringa ett ex antal gånger men får inget svar. Mamma bestämmer sig för att ringa hemnumret Och sambon svarar och vet inte var sambon är.
Hovslagaren dök aldrig upp och det värsta var ju att detta var första gången hen skulle sko åt mig.

Annars har jag bara haft bra hovslagare. Jag hoppas på att det är ett missförstånd och att hen dyker upp i morgon!
 
Sv: Hovslagare som inte dyker upp.

Som alla andra har nämnt beror det på omständigheterna. Jag anser att olyckor, force majeur o dyl. alltid är godtagbara ursäkter - om dom är sanna. Det finns ju tyvärr dom som inte skäms över att dra en lögn rakt i ansiktet på en, och händer det flera gånger kan dom säga hejdå till jobbet.

Jag har bytt hovslagare en gång pga. hens oproffessionalitet gällande service - att inte kunna passa tider eller höra av sig vid förseningar, och inte heller vara trevlig när hen väl kom. Hen kom i princip alltid långt efter utsatt tid, och kunde ringa det klockslaget hen skulle vara där eller flera timmar senare och säga att hen inte skulle hinna komma den dagen utan godtagbar ursäkt. Synd på en i övrigt bra hovslagare.
Trots svårigheter att hitta en ny fick jag till slut tag på en genom kontakter, som aldrig har kommit sent utom vid trafikstockning någon gång och då ringde hon i god tid. Kunde inte vara mer nöjd, och kommer aldrig dra mig för att byta igen om det skulle bli krångel. Det är inte värt att stå ut med en som inte sköter sig, tid är pengar...
 
Sv: Hovslagare som inte dyker upp.

Hur många chanser ger ni henom innan ni byter?

Beror ju som sagt lite på hur lätt det är att få tag på en ny hovis som är bra.

Min hovslagare har blivit sen flera gånger samt ännu fler gånger han har hört av sig dagen innan eller på morgonen innan han ska komma och berättat att han måste skjuta upp tiden.

Sist blev han sen 30 min och jag började bli orolig att han kört av vägen eller dyligt men då hade bara skoningen innan mig dragit ut på tiden :)

Sen vet jag att han ofta får ta akutfall, han jobbar på klinik och får ofta svårare fall att ta hand om och det är helt okej för mig att låta akutfall gå före mina hästars verkning/skoning.
Bara han fortsätter ta hand om mina hästars hovar är jag nöjd :)


Sen hade jag en annan hovis förut. Han var känd för att ibland inte dyka upp.
Trodde folk överdrev eftersom jag inte märkte av det de första 5-6 åren, sen började han sluta komma/sluta svara på samtal. Usch så drygt det var att aldrig veta om han skulle dyka upp eller inte.
 
Sv: Hovslagare som inte dyker upp.

Det beror på varför denne är sen och hur ofta det inträffar.

Jag fick byta ut min fd hovslagare efter en tid då denne alltid var allt från 15-60 minuter försenad.
Med jobb osv på inbokad skoningstid så blir det ohållbart..

Denne ursäktade sig med att det alltid dragit över på tiden hos kunden innan, men det är inte acceptabelt för mig att det sker hela tiden utan då måste hovis ta till extra tid mellan kunderna.
 
Sv: Hovslagare som inte dyker upp.

Hos mig får de inte många chanser...
Har två hovslagare som vart rejält försenade. Den enda skulle komma runt 8 på morgonen och jag skulle på begravning kl 13 och det visste han om också. Han dök inte upp, fick tag på honom vid kl 10 då satt han på McDonald och åt frukost! Kom vid 11 och ställde sig och pratade i telefon i en kvart... Som tur var var det en till i stallet som kunde släppa ut min häst så jag hann iallafall i tid till begravningen men hovslagaren hörde jag inte av mig till igen.

Den andra skulle sko en annan häst i stallet så jag lyckades få en tid innan. väntade 45 minuter och ringde sedan upp, då var han hemma och longerade sin egna häst... skulle komma på en gång (han bor fem minuter bort) vi fick vänta en timme till. Jag kan säga att blodis som inte är jätte förtjust i att stå och vänta inne när kompisarna är ute och hade lite svårt att stå still. Det problemet tyckte hovslagaren att han löste genom att slå hästen i magen med det verktyg han hade i handen för tillfället... Dessutom gav han hästen en fin hovböld också...
 
Sv: Hovslagare som inte dyker upp.

Jag anlitar ju ingen utomstående sedan 15 år, eftersom jag själv är utbildad (men numera bara sköter mina egna). Men innan jag utbildade mig själv hade jag en riktig strulputte som skodde mina hästar. Han fick ändå hänga kvar, för det var sån oerhörd brist på hovslagare här då att ingen annan dög till mig. Hade det funnits godtagbara alternativ så hade jag nog bytt rätt fort.
 
Sv: Hovslagare som inte dyker upp.

Beror på av vilket skäl, men om hen inte dyker upp eller hör av sig så är det tack och adjö.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Går i tankarna på att utbilda mig till hovslagare. Men jag önskar svar på en fråga som jag upplever som lite ”hysch-hysch”. Men vad kan...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 445
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
948
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 085
Kropp & Själ Söndag natt hamnade jag på sjukhus pga allergisk chock. Fick komma hem efter medicin och några timmar på observation. Igår kväll kom en...
Svar
18
· Visningar
1 111
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp