Hovslagare som har åsikter om varandras arbete...

norrland65

Trådstartare
Finns det fller än jag som har erfarenheter av hovslagare som kritiserar varandras arbete?

Har vid några tillfällen bytt hovslagare. Ibland har jag dessutom anlitat någon ny som slagit på tappskor eftersom ordinarie inte haft möjlighet.

Något som slagit mig är att hovslagare ofta(st?) kritiserar varandras arbete? Det är vinklar, hur mkt som är taget osv som är felet...

Min reflektion blir: hur lätt är det för oss hästägare att veta vad som är rätt och bra för hästen när hovisarna är oense? Jag försöker hålla mig ajour genom att söka information, men nog sjutton är det svårt att veta vad som är bäst i olika situationer. Jag räknar ju med att hovis är expert - på just den bästa hovvården i den situation som råder.

Finns det en sanning per hovslagare, eller är det bara jag som råkat ut för det?

Norrland

Sv: Hovslagare som har åsikter om varandras arbete...

Så är det väl inom alla yrkesgrupper? :smirk:
Målaren undrar men som kladdat på den tidigare färgen, hårfrisören tycker det är snett klippt av den förra, veterinären undrar vem som i hela friden har behandlat kotan när det är ryggen som spökar?

Hela tiden..Därför är det ganska bra att ta reda på lite hov-fakta innan..Menar så du har något/några motargument och inte bara sväljer allt med hull och hår. Det är ganska lätt att plugga på de simplaste sakerna..Bara läsa och kolla och lära...

Min hovis sa sällan något. Han kunde muttra lite när han fick syn på ett par riktigt fula hovar, men i övrigt var han väldigt återhållssam.

norrland65 skrev:
Finns det fller än jag som har erfarenheter av hovslagare som kritiserar varandras arbete?

Har vid några tillfällen bytt hovslagare. Ibland har jag dessutom anlitat någon ny som slagit på tappskor eftersom ordinarie inte haft möjlighet.

Något som slagit mig är att hovslagare ofta(st?) kritiserar varandras arbete? Det är vinklar, hur mkt som är taget osv som är felet...

Min reflektion blir: hur lätt är det för oss hästägare att veta vad som är rätt och bra för hästen när hovisarna är oense? Jag försöker hålla mig ajour genom att söka information, men nog sjutton är det svårt att veta vad som är bäst i olika situationer. Jag räknar ju med att hovis är expert - på just den bästa hovvården i den situation som råder.

Finns det en sanning per hovslagare, eller är det bara jag som råkat ut för det?

Norrland

Helt omöjligt att kritisera en kollega utifrån dels en gammalskodd häst som av annan orsak kommit ur balans. I bland kan det se rent "för jävligt ut" men man kan aldrig dömma utifrån det då det kan ha sett ännu värre ut innan den skoningen gjordes av den kollegan.

Tänkvärt: Endast den som saknar ödmjukelse,förståelse och kunskap kritiserar gärna sina kolleger utifrån att få mera kunder. Ingen seriös hovis i dag har brist på "fasta" kunder.

Min hovis som jag hade klagade på hur den tidiga hovslagaren skott och verkat "helt åt pipan".. fasst det var en väldigt duktig och erkänd hovslagare. Fasst det visste ju inte denna..

Men så som någon sa..så är det ju inom dom flesta arbetsgrupper

Senast ändrad av en moderator:

Min hovis kommenterar andras skoningar men aldrig utan att säga ngt positivt oxå. Och det gör det ju bara svårare ;)

Jag känner verkligen igen det!! Har blivit så att hästen blivit skodd av tre olika hovslagare på kort tid (plus en som bara slagit på tappsko) och de har alltid kommenterat tidigare hovslagares verk. I alla fall frågat lite nedlåtande om vem som skott sist. (En av dom började också prata om hur sne vår andra häst var i korset, men när ET var ute sa han att det var SPIKRAKT.) Men som nån skrev görs det av många andra yrkesgrupper också. Men man blir ju lite fundersam om vad man ska tro på!!

Vi testade en ny hovis sist och hon kommer aldrig in i vårat stall igen!! I 6 timmar stod hon och berättade hur duktig hon var och hur dåliga alla andra var och till råga på allt fick vi sko om en häst direkt och fyra andra var "snett" verkade... Hade hon skrytit mindre så hade det inte tagit hälften av tiden :mad:

Det jag läst hittills...Vart finns dialogen mellan hovis och beställare ? Ingen som vågar öppna munnen och i frågasätta ? Eller orkar ni inte ens käfta emot..Gillar ni inte tongångarna så kan man ju säga ifrån.

Ia
Hur i hela friden accepterar man 6 timmars dravvel utan att ifrågasätta ? Skyll dig själv är mitt svar.

Tja, det var ju 10 hästar...
Det är svårt att ifrågasätta något man inte kan så mycket om... Och inte så kul när man får snäsiga svar tillbaka heller... Fick dessutom känslan av att hon var rädd för hästarna trots att de stod stilla och lyfte hovarna, tom unghingsten..
Ja, jag får väl skylla mej själv..

Antagligen..Snäsiga svar är väl sådant man kan hantera om man kanske har lite tåga i sig. Skitsnack om sådant som INTE hör ämnet till kan ju vem som helst sålla bort.

Allt för ofta...
det finns ett bra ordspråk:

SKÖT DIG SJÄLV-OCH SKIT I ANDRA!!!

*lånar knapp*

Har tur att ha pappa som hovis... Vi är ju båda jätteödmjuka :angel: (ni har väl sätt alla mina tidigare inlägg ;) )

Men iaf... Så skulle vi visa häst på Kvaliten för första gången...
Pappa som bara skor våra hästar tyckte vi skulle ta in ett "proffs" som skor mer dagligen så det VERKLIGEN blev rätt mm (ni vet trimma HELA hästen, vi skulle även ha en "duktigare" ryttare på ryggen på han om hon bara kunnat rida honom :o :D )
Så nyskodd å jättefin knallar vi glatt in på vetstationen... Det första vi får höra är att skoningen kunde vara betydligt bättre å att han snudd på var "felaktigt" skodd... *mutter* men men...
Det gick ju bra ändå (gick till riks i gångarter med MEJ på ryggen :love: )

så året efter skulle helsyrran till den visas... då valde pappa att sko själv = MKT BERÖM från vetstationen på kvaliten... (hon gick däremot inte till riks :( men jag har för mej att de va syrran som visade henne *skyller på* :angel: )

Sen handlar det ju självklart om vad man är van vid... En del tycker att "funkar det" med det vanliga så använder man det, vissa tror å tycker att "visst funkar det" men det kanske kan bli bättre om man gör på ett annat sätt...
Däremot så tror jag på ett långsiktigt arbete... Därför kan det vara svårt för en ny hovslagare å komma till en "problem hovhäst" å bara göra ett "snabbjobb" då den riktiga hovslagaren säkert har ett mål som han jobbar på, som den andra hovslagaren inte kan veta om...

Men som alla andra säger... Jodå visst snackas det otroligt mycket skit inom hovslageriet...

Ja, du det är ett flertal som diskuterar om den föregående hovslagares jobb.

Han som skodde min häst sist, påtalade FLERA problem som jag själv uppmärksammat i föregående skoning, med honom kan jag hålla en vettig diskussion, han är samtidigt inte den hovis som kommer att sko min häst i vinter (vilket jag självfallet skulle önska), hovarna såg ut som jag tycker de ska se ut, alla vinklar korrekta.

Jag har haft problem med tillväxten av hovarna på hästen, och påtalat det för hovis som skor honom hemma, han tyckte att jag skulle ha längre intervaller på skoningarna, upp till 10 veckor.

Hovis som skodde honom sist sa att hovtillväxten är långsam eftersom hästen inte står jämt på alla fyra hovar, utan haft flertalet olika vinklar på hovarna, snedverkade osv.

Han ville verka honom några ggr med 6 veckors intervaller för att få ordning på hovarna, och se till att de inte växer snett osv.

Nu har hästen gått 5 veckor sen senaste skoningen, tyvärr med två tappningar på h.fram, men det beror på att tån på h. fram runnit ut mer än på v. fram, vilket innebär att han inte hinner undan med den innan h. bak kommer fram. Detta ska självfallet justeras vid nästa skoning, som nödlösning får jag tynga honom bak med hjälp av boots.

Det jag vill säga är att hitta en hovslagare som DU litar på..

Såg att du bodde i norrland, PM´a gärna om du vill ha tips på en BRA hovis i norrbotten!

Verkar ju som om det inte bara är jag som upplever det här med att hovisar har olika åsikter. :)

Det som är svårt är att veta vilken hovis man ska lita på... Det var och en av dom säger låter vettigt, och själv är jag inte tillräcklig duktig på hovvård för att kunna "sålla agnarna från vetet". Knepigt.

Något som slår mig är att det kanske är så att vissa hovslagare passar vissa hästar bättre, och andra sämre? Jag menar, att en viss teknik och tankesätt som en hovis har funkar bra på endel hästar, medan samma hovis inte funkar på andra hästar? Lite "hov o häst - kemi", alltså. Lite svamligt, men ni kanske förstår vad jag menar! :)

Norrland

hovis skrev:
Helt omöjligt att kritisera en kollega utifrån dels en gammalskodd häst som av annan orsak kommit ur balans. I bland kan det se rent "för jävligt ut" men man kan aldrig dömma utifrån det då det kan ha sett ännu värre ut innan den skoningen gjordes av den kollegan.

Tänkvärt: Endast den som saknar ödmjukelse,förståelse och kunskap kritiserar gärna sina kolleger utifrån att få mera kunder. Ingen seriös hovis i dag har brist på "fasta" kunder.

Vilken klok inställning du har! :bow:

Norrland

Ja, det är inte alltid proffsen som har rätt! :)

Jag har varit med om att den utbildade hovisen som skott min häst har fått mer kritik än "amatören", dvs den självlärda hovisen. Kritiken har då kommit från veterinär i samband med undersökningar.

Norrland

norrland65 skrev:

Norrland

Jag tror faktiskt inte att jag har varit emd om en enda hovslagare som INTE har haft åsikter om andras arbete, och för oss "oinsatta" så är det svårt att veta vem som "har rätt", den hovlsagare jaghar nu tycker jag är bra eftersom han lyckats med saker som tidigare hovslagare inte har gjort men likväl är det garanterat en del som har åsikter om hans skoning också.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka