Hovslagare, som arbete!

Q

Qwyxz

Hur arbetar hovslagare egentligen?

Ser de till att verka ett visst antal hästar per dag för att hålla budgeten uppe? Finns det alltid tillräckligt med jobb för att detta antal uppfylls? Hur många hästar om dagen brukar det handla om?

Arbetar de 5 dagar i veckan, liksom en vanlig arbetare?

Borde inte hovslagare då tjäna extremt bra? Om man verkar 4 hästar per dag och tar ungefär 500 kr per gång. Då blir det sammanlagt 2 000 kr om dagen, 10 000 i veckan och 40 000 kr i månaden före skatt.
Det är väl en väldigt bra lön, eller? Har jag missuppfattat allting?

Dessutom får man ju träffa människor och hästar, vilket underbart yrke :)

Dock har jag förstått att en hel del ryggproblem och utslitning hänger i hop med yrket.

Någon som vill svara på mina funderingar eller skriva lite allmänt om yrket?

Sv: Hovslagare, som arbete!

Nu kanske inte jag kan svar på din fråga ordentligt, men jag antar att de flesta hovslagare är enskilda företag och dom betalar mycket mer i skatt!
Min mamma är egen företagare (inte hovslagare) och för varje 100-lapp hon tjänar så betalar hon ca 70 kr av dom till skatt..

Sen lägger dom ju ut en massa pengar på utrustning, att åka omkrin mm. mm! Så det kanske inte blir så där jätte mycket i slutändan iaf :)..

Som egenföretagare måste man ju betala in sociala avgifter, vilket gör att den totala summan man får behålla blir mycket lägre än för en vanlig arbetstagare. Dessutom tillkommer materialkostnad, bensin osv.

Så av 500 kr "vitt" per skoning blir inte mycket kvar efter allt sådant.

Hur arbetar hovslagare egentligen?

Ser de till att verka ett visst antal hästar per dag för att hålla budgeten uppe? Finns det alltid tillräckligt med jobb för att detta antal uppfylls? Hur många hästar om dagen brukar det handla om?

Arbetar de 5 dagar i veckan, liksom en vanlig arbetare?

Borde inte hovslagare då tjäna extremt bra? Om man verkar 4 hästar per dag och tar ungefär 500 kr per gång. Då blir det sammanlagt 2 000 kr om dagen, 10 000 i veckan och 40 000 kr i månaden före skatt.
Det är väl en väldigt bra lön, eller? Har jag missuppfattat allting?

Dessutom får man ju träffa människor och hästar, vilket underbart yrke :)

Dock har jag förstått att en hel del ryggproblem och utslitning hänger i hop med yrket.

Någon som vill svara på mina funderingar eller skriva lite allmänt om yrket?

Men nu har du väl ändå missat vissa väsentliga detaljer.

Detalj 1: På 500 kr blir det 100 kr moms att betala till till staten.
Detalj 2: En hovslagare behöver verktyg som vårdas regelbundet.
Detalj 3: En hovslagare behöver ta sig till hästarna.
Detalj 4: En hovslagare behöver i starten marknadsföring för att fylla kalendern.
Detalj 5: En enskild firma betalar ungefär 70% av sin vinst i skatt.
Detalj 6: På dessa pengar ska du även finansiera din egen semester och annan ledighet.

När alla dessa detaljer adderats så inser man att allt under ca 4000 kr brutto i inkomst per hel arbetsdag gör att man slavarbetar till låg lön.

Av varje femhundring du räknat på ovan så kanske hovisen får 100kr i handen att köpa mat och försörja sig på. Då blir helt plötsligt 400 kr/dag i 22 dagar (heltid) = 9000 kr inte en bra lön, utan snarast slaveri...

Sen är det helt avgörande vilka kostnader man har i firman.
2004 hade jag en beskattningsbar inkomst på 120 000 kr på en omsättning 1 100 000 kr. Skatten betalas ju på det som är kvar och inte på det som kommer in.

Oj, så fel man kan ha...:D Är dålig på uträkningar :smirk:
En annan fråga, vad skiljer en hovvårdare och en hovslagare åt förutom att en hovvårdare ej slår på skor? Är det t.ex. dyrare att "ta hem en" hovslagare (om man ej räknar med skor)? Fick för mig att hovvårdare fick bensin betald o.s.v. Aja...

Oj, så fel man kan ha...:D Är dålig på uträkningar :smirk:
En annan fråga, vad skiljer en hovvårdare och en hovslagare åt förutom att en hovvårdare ej slår på skor? Är det t.ex. dyrare att "ta hem en" hovslagare (om man ej räknar med skor)? Fick för mig att hovvårdare fick bensin betald o.s.v. Aja...

Hur det fungerar rent praktiskt är ju upp till varje verksamhetsdrivare, med reseersättning osv.

Den avgörande skillnaden är att en hovvårdare (i allmänhet) saknar ordentlig utbildning i hur man vårdar en hov korrekt. En utbildad hovslagare är oftast duktig på att vårda hovar, barfota som beslagsprydda.

En hovvårdare kan ha mycket underliga uppfattningar om vad som är bra och "naturligt" för en hästhov, det finns många skolor med "sanningar".

Det enda jag sett "live" är verket (i och för sig EN observation förutom de bilder som publiceras här och där) av en inbiten Strasser-verkare och det varnar jag stenhårt för. De andra "skolorna" har jag inte sett resultaten av än, vad jag vet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 284
Senast: Edla
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 380
Senast: fejko
·
Tjatter Vi låtsas att du är snuskigt rik, du behöver egentligen inte arbeta en dag till i hela ditt liv men vi lever i någon form av parallell... 6 7 8
Svar
158
· Visningar
7 555
Senast: Morran
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan... 2
Svar
22
· Visningar
5 946
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Valp 2024