Hovslagare hur ofta...

fettso

Trådstartare
Oskar(shettisens)hovar växer som ogräs året runt,han går oskodd men dock mest på gräs.
Efter ca 4 veckor är dom redo att verkas på nytt:eek:,i värsta fall kan han gå 6 veckor men då böjer dom sig nästan snart...

Är detta normalt??

Sv: Hovslagare hur ofta...

Det normala är att hovarna växer i genomsnitt en centimeter i månaden även på shettisar och eftersom de har så små hovar blir det för mycket mycket snabbare.
Att de böjer sig låter som om något annat kan vara fel dock, så prata med den som sköter hovarna för bättre och mer precist svar.

Jag skor om min häst var 5:e vecka när hon ligger i full träning. Går hon mindre kan hon gå 6 eller kaaaaanske 7 veckor. Vilar hon helt kan hon gå 7-8 veckor utan större bekymmer.

//Alice

Min ena tant är hopplös :mad:
Hon har nu gått 4-5 veckor och skorna ser ut som aluminiumfolie och hon har växt utanför dem. Så på lördag är det skodags igen. Häromdagen sparkade hon glatt av sig ena bak (vilket inte gör så mycket eftersom hon ändå växt ur dem).
Nästa gång gjuter jag in fötterna i betong tror jag :D

Likadant oavsett om hon rids massor eller bara skrotar i hagen.

Det är inte onormal ivarje fall, man får helt enkelt öka på antalet verkningar genom att minska på tiden mellan verkningsintervallerna.

Men min nöjer sig inte med att vara sån på sommaren :crazy: Hon är iofs gammal travare och har en förmåga att knycka bakbenen lite, så att broddarna tar i och 'vrider' på skorna. Så hon har samma problem året runt, min hovis blir galen på mig :D
Den andra klarar 8 veckor utan minsta problem :bump:

Är inte ett dugg konstigt.
En oskodd häst får ju mera blodcirkulation i hovarna och därmed växer dom också snabbare. Gräset bidrar också.
Jag verkar min häst varannan vecka jag och det behövs för att hålla efter. Gå en kurs och lär dig underhållsverka själv, så blir det billigare i längden. 6 veckor verkar alldeles för långt, det är klart dom böjer sig, vart ska dom annars ta vägen?

Jag försöker behålla min shettis hovar "nyverkade" genom att raspa kanterna minst var 14 dag. Köp en rasp och be hovslagaren visa dig!

Men min nöjer sig inte med att vara sån på sommaren :crazy: Hon är iofs gammal travare och har en förmåga att knycka bakbenen lite, så att broddarna tar i och 'vrider' på skorna. Så hon har samma problem året runt, min hovis blir galen på mig :D
Den andra klarar 8 veckor utan minsta problem :bump:

Den här damen har det varit alldeles lagom med 7 veckor på under vintern, och inte spruckit sönder sådär längst ner heller. Men när det blev tooort så försämrades ju kvaliten direkt och blev sprödare. Och som sagt, betet satte TURBOfart på tillväxten.. hualigen..
Hoppas verkligen att det bara är nu 'i början', har ganska liten lust att sko om henne var tredje vecka, a 1000 kr :crazy:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
486
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 598
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 016
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka