Hovslagare: hur "barfotaverkar" de/ni?

Totola

Trådstartare
Har funderat en del på det. Kanske framförallt eftersom jag är nyfiken av mig och brukar vilja vara med och titta och fråga, men mest får standardsvar som "det ser fint ut, lite mer slitet på insidan på bakhovarna, men annars bra!" och sen inte mer ingående om hur man balanserar till det, och hur det tänks i samband med själva verkningen rent överlag.

Vill inte ha någon smutskastardiskussion nu om vad som är rätt och vad som är fel, men skulle vilja veta på ett ungefär hur en "vanlig" hovslagare brukar anpassa hovarna till att vara utan skor?

Sv: Hovslagare: hur "barfotaverkar" de/ni?

Jag är ju ingen hovslagare :D men har varit med mkt. Man måste ju titta på hur hästens ben och hovar ser ut och framförallt hur den rör sig. Sen tro jag att man utgår från det. Kan inte verka alla hästar efter samma mall eftersom de ser och rör sig på olika sätt. Hoppas ngn hovslagare snart kan ge dig ett bra svar. Tycker detta är så intressant, viktigt A och O om de ska hålla. Fast mina är skodda, hovarna skulle aldrig hålla för det vi tränar.

Trevlig helg

Senast ändrad av en moderator:

Ingen hovis heller.
hur menar du- för att sko av den eller?
annars verkas den i balans -som den görs innan skorna behövs.
Om man har haft hästen sen den var ung- vet man hur den klarar sig utan- inte- o "provar" inte- för hästens välmående- om den används som sporthäst.

*lite ryckigt skrivet, men du kanske hajjar*

Har funderat en del på det. Kanske framförallt eftersom jag är nyfiken av mig och brukar vilja vara med och titta och fråga, men mest får standardsvar som "det ser fint ut, lite mer slitet på insidan på bakhovarna, men annars bra!" och sen inte mer ingående om hur man balanserar till det, och hur det tänks i samband med själva verkningen rent överlag.

Vill inte ha någon smutskastardiskussion nu om vad som är rätt och vad som är fel, men skulle vilja veta på ett ungefär hur en "vanlig" hovslagare brukar anpassa hovarna till att vara utan skor?

Det är ju ingen skillnad på verkning vid skoning och barfotagång vad det gäller den individuella hästen. Benställning och rörelsemönster - som någon redan sagt - avgör hur just en hästen skall verkas.

Sedan sparar man något lite mer vid barfotagång och anpassar givetvis inte hoven till skon, med skarpa hörn runt kanterna, utan rundar av istället.

Barfotagång eller ej, beror på så mycket. Det kan t.o.m. vara vettigt att sko även en häst som inte går så mycket om den har en tendens till att gå snett och slita hoven ojämn. Så att den längre tider får gå rätt och med tiden kanske inte behöva skos. Likaså kan det vara vettigt att låta en häst gå barfota, om justering av hov behövs göras regelbundet (kanske en gång i veckan, under en period för att komma tillrätta med felaktig verkning). Så allt beror på.

En som inte heller är hovslagare.
Hälsning Maja

Ingen hovis heller.
hur menar du- för att sko av den eller?
annars verkas den i balans -som den görs innan skorna behövs.
Om man har haft hästen sen den var ung- vet man hur den klarar sig utan- inte- o "provar" inte- för hästens välmående- om den används som sporthäst.

*lite ryckigt skrivet, men du kanske hajjar*

Jag menar om man verkar på något särskilt sätt när hästarna ska gå barfota, eller som om man hade satt en sko på efteråt men skippar det momentet! :p

Inte frågan om att "prova" sko av för mig eftersom både kusarna redan är van att gå barfota.

Det är ju ingen skillnad på verkning vid skoning och barfotagång vad det gäller den individuella hästen. Benställning och rörelsemönster - som någon redan sagt - avgör hur just en hästen skall verkas.

Sedan sparar man något lite mer vid barfotagång och anpassar givetvis inte hoven till skon, med skarpa hörn runt kanterna, utan rundar av istället.

Tack, då vet jag på ett ungefär!

En som inte heller är hovslagare.
Hälsning Maja

Det är väl en jävla skillnad!????? Herregud...(har aldrig begripit varför man tvunget ska svara när man inte kan...)

Skulle du kunna vara vänlig och förklara lite om de skillnader du gör i verkningen? :idea:

Det är väl en jävla skillnad!????? Herregud...(har aldrig begripit varför man tvunget ska svara när man inte kan...)

Det är ju för att locka fram er som har kompetens:devil:
Vi puttar ju upp trådarna så att ni ser dem:banana:
nu blev det inget vettigt svar iallafall.:mad:
Bara en hovis som klappar lilla gumman på huvudet- mansgrisfasoner:D

Det finns redan en tråd i ämnet om man orkar leta lite. Tror den heter fysiologisk verkning eller ngt åt det hållet.

Jag orkar inte upprepa allt varenda gång det dyker upp en ny tråd i samma ämne.

Såja vdb inte bli upprörd nu som jag i går kväll blev.;)

Vi vet ju inte om det är en barfotaverkare som skrev det inlägget för dom påstår ju att det absolut inte är ngn skillnad och verkar gärna så mkt som vi gör när vi skor dom.:angel:

Det finns redan en tråd i ämnet om man orkar leta lite. Tror den heter fysiologisk verkning eller ngt åt det hållet.

Visst ja:o

klart att det är lite skillnad, men inte på balansen

Bara en hovis som klappar lilla gumman på huvudet- mansgrisfasoner:D

? Va? Hur skulle jag kunna det? Jag har inte en aning om personen ifråga är en ung fröken, en gammal surkärring eller en fet ölmage karl...och vederbörande vet not inte vad jag är heller...så hur skulle jag kunna vara en mansgris?

Jag har faktiskt läst den tråden, HELA, och ändå kan jag inte minnas skillnaden... Så antingen blev svaret för stort/otydligt/utspritt, eller så villade jag bort mig! :crazy:
Är inte ute efter någon lång utläggning utan lite allmänt vad man tittar efter/hur man vill att hoven ska se ut!

Men för att man ska ha en likvärdig bra strålkontakt med/utan sko så måste det skilja sig ...... ungefär 8 mm för en standardsko.

Men för att man ska ha en likvärdig bra strålkontakt med/utan sko så måste det skilja sig ...... ungefär 8 mm för en standardsko.

Smart!! då har du försått att man verkar ner till sulans nivå vid skoning. Man gör inte det på en häst som ska gå barfota för då blir den sulöm och får sulläder inflammation.

Jag har faktiskt läst den tråden, HELA, och ändå kan jag inte minnas skillnaden... Så antingen blev svaret för stort/otydligt/utspritt, eller så villade jag bort mig! :crazy:
Är inte ute efter någon lång utläggning utan lite allmänt vad man tittar efter/hur man vill att hoven ska se ut!

Man tittar efter den enskilda individens förutsättningar och utför en fysiologisk verkning där belastningen tas upp i benets styvaste riktning. Jag kan inte förklara det mer kortfattat än så här.

På alla friska hästar som verkas/skos i balans så kommer oxå hovarna uppvisa balans och symetri. Det är inte svårare än så på en frisk häst.

Men den här balansen blir alltså i princip samma med/utan skor?

Så kopierar jag länken till tråden, så kanske det blir lite enklare.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=841278

Boj/moderator

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 672
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 446
Senast: mackan
·
Hästvård Min femåring kändes ovillig i ridningen och markbunden för några veckor sedan, vid kninikbesök var böjprov u.a och han var fräsch på...
Svar
7
· Visningar
2 925
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 192
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka