Hovslagare hittåt !!

gylle

Trådstartare
Sprang av en slump på lite "tunnare" ridhästskor för några år sedan på Jägersshopen och de blev räddningen till en trasslig hovhäst jag hade då.

Nu uppstod plötsligt behovet igen och jag tänkte genast på dessa men tro då inte att de fanns där längre, eller att den som jobbade i affären hade en susning om vad det kunde ha varit för märke.

Inte heller de hovisar jag visat den sko jag har kvar för kommer på vad det är för något märke.

Så nu försöker jag med er, någon som känner igen denna sko och vet vilket märke det är ? Den är alltså tunnare än tax mustad, cemtec o kearkhaert, framför allt vad gäller bredden på skon (alltså själva järnet), men den är alltså inte alls så tunn som en travsko ändå.

Iom att den är tunnare sitter ju hålen betydligt närmre kanterna och det är framförallt den biten som behövs på en sönderfransad hov (tänkte om ni inte känner igen den så kanske ni kan tipsa om annan sko med detta utförande)

Här kommer några bilder på skon jag hittade i gömmerna (tyvärr helt fel storlek naturligtvis till den som behöver den)

sko.jpg

sko1.jpg

sko2.jpg

Sv: Hovslagare hittåt !!

Märket är Werkman, modellen vet jag inte men kolla på deras hemsida: www.werkman.nl tror jag det är annars googla fram deras hemsida

Tack !!!! Skall genast ge mig ut på jakt på nätet. Tack än en gång.

Märket är Werkman, modellen vet jag inte men kolla på deras hemsida: www.werkman.nl tror jag det är annars googla fram deras hemsida

Är det en högkvalitativ hästsko som diskuteras i tråden??

Själv har jag gett denna modell sex månader på sig att uppvisa sin kvalite. Jag har nu gett upp liksom mina hästar och återgått till ett mer kvalitet garanterat fabrikat.

Själv har jag gett denna modell sex månader på sig att uppvisa sin kvalite. Jag har nu gett upp liksom mina hästar och återgått till ett mer kvalitet garanterat fabrikat.

Det kan bara vara en hederlig svensk sko vid namn M*stad, eller hur Caori! ;-)

Jag vet ju inte så där jättemycket om skor och skoning. Men min stackars kuse har väldigt få alternativ så han är skodd med Werkmanskor runt om.

Hittar liksom ingen annan som tillverkar skor i storlek 9.

Något särskilt jag borde vara misstänksam mot? Förslag på andra tillverkare som kan ha 9:or?

Sorry TS -bara "lånar" lite av din tråd och hoppas att det är ok...

Jag vet ju inte så där jättemycket om skor och skoning. Men min stackars kuse har väldigt få alternativ så han är skodd med Werkmanskor runt om.

Något särskilt jag borde vara misstänksam mot? Förslag på andra tillverkare som kan ha 9:or?

Du har tänkt på att Werkman inte går efter samma måttsystem som tex Mustad och Cemtec ? En 9a Werkman är lika stor som en 7a i de andra. (Nu har jag aldrig haft något behov av den storleken på skor därför vet jag inte om Mustad mfl tillverkar 7or, men det är alltså den storleken du skall kolla efter i dessa märke, dock kan jag samtidigt höja ett varnande finger att Mustad har en typ av skor som även den är i det "felaktiga" storlekarna dock fick jag höra att den egentligen inte var till den svenska marknaden så gissningsvis borde det väl vara att man utomlands använder de andra måtten ?

På vilket sätt är denna sko sämmre ? Finns det kvalitet garanterade hästskor?

Oj nu blev det ju ännu svårare.

Min hovis har hela tiden skott med åttor men nu har kusen vuxit så det är nior som gäller - och jag har blivit tvungen att byta hovis också. Den nya vill inte ta hem skor så jag får köpa dessa själv. Han betecknar i alla fall skorna jag ska ha som "holländska nior" så det kan ju stämma att det inte är samma storlek som svenska skor då.

Handlar om en shire med rejäla fossingar. RUNDA rejäla fossingar dessutom så han måste ha skor som är skapligt runda från början, blir för svårt att forma om dem annars.

Men jag får nog helt sonika ta och ringa upp min gamle hovis, han kan nog hjälpa mig.

Str 9? :D
Här kommer jag min mina dubbelnollor:D:D
Finns dem tro i str. 00??:angel:

Oj nu blev det ju ännu svårare.

Min hovis har hela tiden skott med åttor men nu har kusen vuxit så det är nior som gäller - och jag har blivit tvungen att byta hovis också. Den nya vill inte ta hem skor så jag får köpa dessa själv. Han betecknar i alla fall skorna jag ska ha som "holländska nior" så det kan ju stämma att det inte är samma storlek som svenska skor då.

Handlar om en shire med rejäla fossingar. RUNDA rejäla fossingar dessutom så han måste ha skor som är skapligt runda från början, blir för svårt att forma om dem annars.

Men jag får nog helt sonika ta och ringa upp min gamle hovis, han kan nog hjälpa mig.

Men werkman är inte särskilt runda i formen en av dem jag tycker är mest ovala (Mustad är nog mest oval i sig själv av de jag sett (och tänkt på vilket märke det är skall väl tilläggas)). Werkman uppfattar jag som en lite långsmal sko (traktarmarna är längre på de än motsvarande mustadstorlek).
Cemtec är rundast och nästrundast Kearkhaert är min uppfattning.
En av mina har klotrunda fötter (så pass irriterande runda att färdiga alusulor inte går att använda till honom då de inte räcker till på bredden trots att han endast gränsar mellan 2 o 3 storleksmässigt (enl svenskt mått då) det blir till att klippa av hela skivor varje gång vilket är bra mkt jobbigare än att slipa till de färdiga).
Cemtecs form stämmer väldigt bra på honom och blir minimal riktning medans mustad måste formas om totalt i formen.

Werkman och Cemtec skulle jag dock vara lite rädd för att sko en shire med de slits så in i sjutton är nog klenare järn i dem. Mustad och Kearkheart håller mkt längre slitagemässigt. Mitt tyngsta halvblod kör slut på Cemtec innan en normal skoperiod och då rider vi ändå inte mkt på slitande underlag, han går numera alltid på Mustad.

Kan då dels korrigera stavningen på Kerckhaert och sedan tala om för dig att de faktiskt har så stora skor som du behöver (var inne och kollade en annan sak på deras sida och kikade efter samtidigt) WH benämner de serien (workinghorse) och finns tom upp större än de du behöver).
Skulle gissa att de svenska återförsäljarna kanske inte har dessa hemma på lager men de borde ju kunna ta hem dem.
Från detta stället har jag köpt kerckhaert (de skickar också) så ring och kolla med dem.
http://www.hovslagerishop.se

Supertack! Inte minst för länk till återförsäljare som pratar begripligt språk :bump:

Börjar tveka om det verkligen är Werkman jag har. Måste kolla vad det var för några jag hittade :o

Usch jag skäms ju när jag har så dålig koll...

Tja! Ja skor en hel del stora hästar och då är det Werkman skor som är bäst. OBS! ja tycker det. frågar du någon annan tycker dom kanse annat.

Tack till dig också! Jag får väl prova mig fram i djungeln :idea:

Med benäget bistånd av både gamle och nye hovslagaren tror jag. Själv är jag som sagt inte så kunnig. Men jag kan i alla fall se om skorna slits onormalt eller inte hoppas jag!!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka