Hovslagare anmäld för djurplågeri

Sv: Hovslagare anmäld för djurplågeri

Det låter faktiskt som om hovslagaren verkligen har borrat i benet, iom att det även står att han gipsade benet.. Man gipsar inte hovar...
EM jo det kan man.
men när jag läste så stog det att han skar upp hov bölden.

Jo det är faktiskt hovslagarens skyldighet att uppmana hästägaren att tillkalla veterinär om man under arbetets gång upptecker ngn defekt som man själv som hovslagare inte har befogenhet, kunskap eller som helt enkelt är ett rent veterinärt ärende.

Man har heller inte som Hovslagare befogenhet att utföra rena operativa ingrepp, utföra alternativa läkemedels metoder, injecera intravinöst trots att man övertygat hästägaren om sin "legetimering"= personligen anser man sig ha samma befogenhet som en Legetimerad Veterinär.

Så,, jag hoppas tråden framöver inte längre går i anklagande ton mot hästägaren utan endast håller focus på hovslagarens "behandlingsplan".

Jag har kollat upp fakta i fallet,, mer än så här vill jag inte yttra mig om i fallet,, av 2 orsaker.

1. Det visar sig vara en kollega.

2. Personen i fråga är korrekt anmäld,, inte dömd!!

Det jag vill förmedla i denna tråd är

1. Döm inte hästägaren i detta fall.

2. Jag blir mållös över detta aggerande från en kollega.

Det enda vi kan diskutera (ponera) är utefter de faktan vi fått. Och där står det tex inget om hjuruvida hästen hade ont under dessa 3 månader (som anges i artikeln) eller inte.

Det står inte heller om hovslagaren "tog över" situationen och "fixade" hovbölden trotts att ägaren inte ville eller var tveksam.

Sedan är det ju så att hamnar en artikel på internet (och buke tillslut) så är det många som debaterar, och de har rätten att göra det. (åsiktsfrihet).

Hade hästägaren själv gett sin syn på det hela, och all fakta, så hade det, kanske, blivit en annan syn på hovslagarens behandling på hästen, av bukes medlemmar.
Och med det sagt säger jag inte att ägaren nu måste skriva här och behöva förklara sig. Vad jag säger är att bukefalisterna som skriver i denna tråd, skriver utefter den information de har, och den är bristfällig.
Därav kan vi bara "spåna" på vad som är "rätt" och "fel". Och troligast kan inte vi avgöra det ens med all fakta i handen.

Att begära att andra bukefalister inte ska anklaga hästägaren är att be att de ska tro på ditt ord (och ditt omdömme) och eftersom det är få som personligen känner dig här (skulle jag gissa) så är det svårt att få den responsen tyvär. (inget illa ment)

Senast ändrad:

Jag tycker iaf att hästägaren har det yttersta ansvaret för vad som händer med hästen... Hur KAN man LÅTA BLI att ta kontakt med veterinär under så lång tid:confused::confused: VARFÖR... det är det jag inte förstår...

Men hur i H-vete kan man som djurägare ge f-n i att ringa ut en veterinär i ett sådant läge... :eek::devil::devil: S-tan... inte ens en j-la skogsmus ska finnas hos ägaren...:mad::mad: Hur kan man VÄNTA 10 dagar efter att en HOVSLAGARE BORRAT i ens häst... Hur kan man ens TILLÅTA en sådan handling... Fy F-n vilket rikspucko...:mad:

Det luktar bedrägeri

KL
Om man läser kommentarerna under artikeln står en lite mer ingående förklaring av scenariot. Sant eller inte vet man aldrig men det låter ganska troligt.

Det som gör mig orolig är varför så många hästägare envisas med att ta ut sin hemmaveterinär. Är det inte bättre att åka till klinik så att man kan röntga och kolla upp allt ordentligt. Där finns ju alla resurser. Då jag vart med om en del ganska allvarliga skador en del hovrelaterade tvekar jag sällan på att åka till klinik hellre det så att det blir fixat ordentligt. Kom precis idag hem med en nyköpt och numera hovopererad häst. Jag är väldigt glad över att jag har en såpass insiktsfull hovslagare som direkt skickade mig till klinik med en häst som hade hovsprickor. Jag är otroligt glad att jag åkte i princip direkt när han visade hälta så att inte bölden/inflammationen hann sprida sig till hovbenet. Fler hästägare borde vara medvetna om att en simpel spricka eller böld kan orsaka stora problem om det inte åtgärdas ganska omgående.

Hörde idag om en häst på kliniken som hade hovböld som lett till inflammation in till hovbenet eftersom den hade gått så länge med det. Väldigt tråkigt för prognosen för en sån häst är nog sämre :(

*kl*

Mer info om fallet:

Stopp och belägg nu! Jag är nära vän till kvinnan som ägde detta stoet och ska berätta hur allt gick till.
Stoet blev halt då hon var dräktig i nionde månaden. Då man vid palpation inte fann något misstänktes en hovböld. Ägaren ringde sin hovslagare ett flertal gånger men han dök aldrig upp. Hon valde då att ringa annan hovslagare som enl honom själv och sin egen hemsida var speciellt duktig på hovens sjukdomar. Denna hovslagare hittade ingen hovböld men konstaterade att hästen var mycket trångskodd och hade belastningsfång. Hästen skoddes med erfoderliga beslag och veterinär tillkallades. Veterinären kunde ej fastställa diagnos men ansåg att hovböld eller fång var en möjlighet. Hästen ställdes på smärtstillande och antiinflammatorisk medicin.
Hältan gick fram och tillbaks. Ibland var stoet bättre ibland sämre. Veterinär var ute ett flertal gånger och ägaren hade också hela tiden en dialog med veterinär på telefon. Medicinering fortsatte fram till stoet skulle föla och man hoppades då på att hon efter fölning skulle bli bättre. Hon blev också tillfälligt mycket bättre men blev efter en kort tid mycket sämre igen.
Under det tillfället stoet blev mycket sämre rådgjordes även då med veterinär och hovslagaren tillkallades. Då hovslagaren kom hade en böld öppnat sig i kronranden. Hovslagaren skar upp hoven samt borrade i densamma (med borrmaskin!!!) för att hitta bölden och göra rent. Någon böld eller vätska hittades dock inte. Därefter gipsade han hoven. Stoägaren kände sig tveksam till behandlingen och ifrågasatte denna men fick till svar att ?Är Du orolig? Det är inte jag. Jag tar fullt ansvar för detta?. Stoet ställdes på antibiotika och hovslagaren skulle återkomma efter 2-3 dagar för att ta av gipset. Detta gjorde han inte. Stoägaren ringde upprepade gånger till hovslagaren som lovade komma men dök inte upp. Först efter 13 dagar kom hovslagaren för att ta bort gipset. Under denna tid hade stoägaren fortsatt kontakt med veterinär som skulle ha kommit om inte hovslagaren dykt upp. Stoet blev nu fortsatt sämre och veterinären rådde stoägaren att åka till klinik.
På kliniken konstaterades att hoven var så illa tilltygad att hästen inte gick att rädda!!
Jag kan inte se annat än att stoägaren har gjort allt för att rädda sitt sto och fölet hon väntade. Veterinär har hela tiden varit inkopplad och hovslagaren har hela tiden bedyrat att han visste vad han gjorde, att det inte var några problem och att han tog fullt ansvar för detta. Att han dessutom har mage att ha bild på stoet och fölet på sin hemsida som ?reklam? för hästar han ?räddat? känns makabert!! Dessutom har hovslagaren vid varje tillfälle han skott/behandlat hästen sederat den intravenöst vilket han INTE har tillstånd att göra!
Kvar efter denna hemska historia blev en 5 veckors fölunge och en förtvivlad hästägare. Historien har dock för fölets vidkommande fått ett lyckligt slut då hon idag har en fostermamma iett fullblodssto och en fostermamma i ägaren som under lång tid fick ge henne mjölkersättning och en ?mammas? kärlek.
Min vän ? jag önskar Dig lycka till i detta hoppas att hovslagaren tar fullt ansvar!
Tilläggas ska att det är veterinären på kliniken som anmält hovslagaren för djurplågeri ? det har inte hästägaren gjort.

*dl kl*

Jag tycker hovis verkar otroligt arogant som säger sådana saker som "Är Du orolig? Det är inte jag."
Sedan tar han ju på sig ansvaret (om han verkligen sa det) iom "Jag tar fullt ansvar för detta".

*kl*

Mer info om fallet:

Tack för att du delger info..

Jag förstår att hästägaren själv i detta läge inte vill "sätta eld på brasan"

Jag kan bara hoppas på att en dag vi får ta del av hästägarens egen förklaring med ord i denna tråd.

Det jag hittils tagit del av i anmälan styrker i stort det du quotade.

Så återigen döm inte hästägaren i detta fall,, jag vet inte om det för dagen går att få ta del av anmälan och fallbeskrivningen som är rapporterad till länsstyrelsen i Jönköpings län .

Är det fortfarande en offentlig handling så kan vem som hels begära in utdrag i diarie föringen.

Vad beträffar min "kollega" så får utredningen ha sin gång, när ärendet är avslutat så kommer jag garanterat vidarebefodra allt material till SHF:s styrels för att dom ska se över om detta förfarande från en kollega medlem i SHF har förfarit inom föreningens stadgar och etik, heller inte gjort sig skyldig till okollegialt förfarande.

SHF och dess medlemmar:s aggerande bygger på att medlemmarna håller sig inom föreningens regelverk och att styrelsen följer upp dom som bryter mot föreningens stadgar och policy.

Tyvärr så kommer inte allt till styrelsens kännedom,, det är t.o.m. så illa för dagen att inte länsstyrelsen eller t.o.m. Jordbruksverket automatiskt skickar information till SHF:s styrelse när en kollega och medlem förekommer i en utredning eller blivit anmäld.

SHF ska, eller har heller ingen befogenhet att göra en egen utredning mot en kollegas förfarande utan det ska ske utifrån berörd myndighet.

Dock så anser jag att denna/dessa myndigheter så snart det uppdagas, informera SHF:s styrelse att en utredning förekommer mot en medlemm i föreningen.

Hur ska annars Styrelsen få kännedom om detta???

Jo,, för dagen så är det av yttersta vikt att alla dagens hästägare som har en kollega/medlemm i SHF så snart man anser att denna kollega brustit i sitt ansvar/föreningens stadgar/policy omgående delge fakta i ärendet till SHF:s styrelse för kännedom.

Jag hoppas som jag tidigare skerv att en dag kommer när hästägaren själv känner sig mogen att delge sina fakta i detta enskilda fall.

KL Jag undrar fortfarande var hur hovslagaren kunde ställa hästen på antibiotika.??

*kl*

Det har kommit in spekulationer om att jag är inblandad i fallet för att jag lade in min text.
Det handlade om att delge info, ingen fakta - viss skillnad. Jag citerade texten från en kommentar under artikeln i Ridsport, detta eftersom många verkade vara intresserade av fallet men hade missat den.
Fallet berör inte mig eller någon jag känner mer än någon annan artikel på Bukefalos eller Ridsport.

*kl*

Det har kommit in spekulationer om att jag är inblandad i fallet för att jag lade in min text.
Det handlade om att delge info, ingen fakta - viss skillnad. Jag citerade texten från en kommentar under artikeln i Ridsport, detta eftersom många verkade vara intresserade av fallet men hade missat den.

Det förklarar en hel del,, vad du missade som leder till missförstån är att du glömde ange källan och även länken.

Tänk så lätt speculationer kan dras igång genom egen glömska.;)

Men fortfarande- hur kan en hovslagare ställa en häst på antibiotika???

Måste inte det till en veterinär???

Och om så är, att en veterinär som det verkar, troligtvis gjorde som så,-hur kan då hovslagaren ha allt ansvar??

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Efter en oanmäld kontroll på en gård i Linköpings kommun upptäckte länsstyrelsen två hästar i mycket dåligt skick, som sedan fick...
Svar
0
· Visningar
177
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två hästägare anmälde en och samma hovslagaren efter att deras hästar drabbats av hälta och smärta efter skoning. Ansvarsnämnden bedömer...
2
Svar
23
· Visningar
2 567
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I samband med en kontroll som Länsstyrelsen gjorde hos en hästägare, upptäcktes två hästar som led av kraftig smärta på grund av fång...
Svar
0
· Visningar
339
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En kvinna i Tingsryds kommun i Småland åtalas för djurplågeri. Detta efter att hennes hästar svalt och fick avlivas.
Svar
0
· Visningar
510
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama