Sv: Hovslagare anmäld för djurplågeri
Tack för att du delger info..
Jag förstår att hästägaren själv i detta läge inte vill "sätta eld på brasan"
Jag kan bara hoppas på att en dag vi får ta del av hästägarens egen förklaring med ord i denna tråd.
Det jag hittils tagit del av i anmälan styrker i stort det du quotade.
Så återigen döm inte hästägaren i detta fall,, jag vet inte om det för dagen går att få ta del av anmälan och fallbeskrivningen som är rapporterad till länsstyrelsen i Jönköpings län .
Är det fortfarande en offentlig handling så kan vem som hels begära in utdrag i diarie föringen.
Vad beträffar min "kollega" så får utredningen ha sin gång, när ärendet är avslutat så kommer jag garanterat vidarebefodra allt material till SHF:s styrels för att dom ska se över om detta förfarande från en kollega medlem i SHF har förfarit inom föreningens stadgar och etik, heller inte gjort sig skyldig till okollegialt förfarande.
SHF och dess medlemmar:s aggerande bygger på att medlemmarna håller sig inom föreningens regelverk och att styrelsen följer upp dom som bryter mot föreningens stadgar och policy.
Tyvärr så kommer inte allt till styrelsens kännedom,, det är t.o.m. så illa för dagen att inte länsstyrelsen eller t.o.m. Jordbruksverket automatiskt skickar information till SHF:s styrelse när en kollega och medlem förekommer i en utredning eller blivit anmäld.
SHF ska, eller har heller ingen befogenhet att göra en egen utredning mot en kollegas förfarande utan det ska ske utifrån berörd myndighet.
Dock så anser jag att denna/dessa myndigheter så snart det uppdagas, informera SHF:s styrelse att en utredning förekommer mot en medlemm i föreningen.
Hur ska annars Styrelsen få kännedom om detta???
Jo,, för dagen så är det av yttersta vikt att alla dagens hästägare som har en kollega/medlemm i SHF så snart man anser att denna kollega brustit i sitt ansvar/föreningens stadgar/policy omgående delge fakta i ärendet till SHF:s styrelse för kännedom.
Jag hoppas som jag tidigare skerv att en dag kommer när hästägaren själv känner sig mogen att delge sina fakta i detta enskilda fall.