Hovslagare anmäld för djurplågeri

Sv: Hovslagare anmäld för djurplågeri

"Hästen som var högdräktig blev bara sämre och sämre och tre månader senare upptäckte ägaren en hovböld som gått upp, vilket är mycket allvarligt på en häst.

Men inte heller då kallades på någon veterinär. Istället borrade hovslagaren hål i hästens ben och gipsade det. Först tio dagar därefter larmades veterinären men då var hästen så sjuk att den inte gick att rädda. Hästen var kraftigt infekterad och enligt ägarinnan fick hästen lida i onödan. Den hade kunnat överleva om den bara fått vård i rätt tid, menar hon."

Jag fattar verkligen ingenting. Hur sjutton ska en hovslagare kunna hållas ansvarig för detta??? I TRE MÅNADER hade hästen ont utan att ÄGAREN gjorde någonting alls???

Sedan fattar jag inte det där med borrandet. Det kan nog hovslagaren hållas ansvarig för däremot.

Många hovslagare har tillgång till både det ena och det andra lugnande preparatet - trots att de som jag förstått det inte får :angel: så den biten kan jag förstå. Men hur i hela fridens namn kan en hästägare inte agera på tre månader om hästen har ont? Och hur kan en hästägare stå bredvid och acceptera att en HOVSLAGARE tar fram en borr och börjar borra i hästens ben???

Nej, enligt mig ligger den största skulden på ägaren dessvärre.

Texten är nu ändrad till "Hovslagaren skar upp bölden och gipsade hästens ben." Inget borrande i ben alltså.

Klart att det är hästägarens skyldighet att tillkalla veterinär. Trams alltihop. Men det är ju smidigt att ha någon att skylla på.

*KL*

Det här är väl ett typexempel på att skylla ifrån sig, istället för att ikläda sig det ansvar man faktiskt har som djurägare. MEN även hovslagaren agerade fel, om nu de uppgifter vi har fått ta del av stämmer. Om så, ja då ska h*n ha en anmälan på sig fast det borde även hästägaren ha.

Man skall inte ha så lätt för att döma andra! Alla kan göra fel. Vi är inte mer än vanliga människor! Kan berätta att vi hade ett sto som hade två månader kvar av dräktigheten som blev halt! Veterinär tillkllades, han konstraterade hovböld, han ville ha ut hovslagare...men fick inte tag ingn som var villig att komma ut! Hästen fick antibiotika o skulle gå i liten hage!! Efter några dagar konstaterade jag att hästen inte vart bättre, åkte in till klinik, där man konstaterade att hästen trampat på något vasst som gått ända upp i strålbursan. Hästen avlivades på plats. Att ställa den på smärtstillande till fölet föddes var inte försvarbart ur djurskydds synpunkt, fick jag höra. Jag fick åka hem med tom transport!!!Kommeer aldrig över den chocken!!!

Ingen säger att det är lätt - det är ofta jättesvårt att veta när man ska tillkalla veterinär, när det är akut etc. Men om hästen haft ont i TRE MÅNADER borde väl ändå ägaren ha reagerat?

Tillkallar man veterinär och det ändå inte går att göra något eller om veterinären missbedömer situationen (de är människor de också) så är det däremot inte så att ägaren skall "skuldbeläggas".

Även om en hovslagare skulle säga till mig att något inte är så allvarligt och att det rättar till sig borde jag väl som ägare vilja förvissa mig med en veterinär om att hovslagaren har rätt?

Ingen säger att det är lätt - det är ofta jättesvårt att veta när man ska tillkalla veterinär, när det är akut etc. Men om hästen haft ont i TRE MÅNADER borde väl ändå ägaren ha reagerat?

Tillkallar man veterinär och det ändå inte går att göra något eller om veterinären missbedömer situationen (de är människor de också) så är det däremot inte så att ägaren skall "skuldbeläggas".

Även om en hovslagare skulle säga till mig att något inte är så allvarligt och att det rättar till sig borde jag väl som ägare vilja förvissa mig med en veterinär om att hovslagaren har rätt?

Precis...:bow::bow:

*kl*

En liten undran jag har, står det verkligen att hästen visade tecken på att den hade ont under dessa 3 månader?
Det kan inte vara så att hästen visade upp otydliga signaler. Inte var helt ren.

"I våras kontaktade ägaren hovslagaren, då hon tyckte att hästen var trångskodd. Hovslagaren skodde om det dräktiga stoet, som även hade andra symptom, men uppmanade inte ägaren att kontakta veterinär skriver Sveriges Radio P4 Jönköping."

Det står egentligen inte Vad för symtomer. Bara att den hade andra... Varm? Hälta? Ömmade?

Tre månader senare upptäckte ägaren en hovböld som gått upp i benet, och kallade då på hovlagaren igen.
Om Ägaren märkte bölden undrar jag varför denna tillkallade en hovslagare och inte vet?
Kan ju iofs vara så att det var en ung tjej (yngre tonåren) som saknar hästkunniga vuxna runt sig.

Hovslagaren skar upp bölden och gipsade hästens ben. Veterinär tillkallades tio dagar senare och då var stoet i så dåligt skick, på grund av infektion, att hon avlivades. Ägarinnan menar att hästen kunnat överleva om den fått vård i rätt tid och har anmält hovslagaren för djuplågeri och för att ha missbedömt situationen, skriver SR P4 Jönköping. "

Här tycker jag det är intressant.
Varför anser ägaren då att det är hovslagarens fel?
Denna har kanske inte rensat rent ordentligt, men det är trotts det ägaren som vaöde att ta ut hovis isället för veterinär!

Jag vet att det är vanligt att hovslagare öppnar upp bölder, och frågan är, hur djup bölden var? Ytlig? (iofs borde den inte behövt gipsas då.)

Har i mitt bakhuvud för mig att jag hört att hovslagare inte får göra annat än att verka bort och slå på ny sko, dvs inte karva i hove och framför allt inte in för djupt. Men det var i gymnasiet på sjukvårdstimmen jag lärde mig det, och det är många år sen... så hur tillförlitligt just det är vet jag ej.

Man skall alltid höra alla parters uppfattning om samma historia innan man drar några förhastade slutsatser. Hästägaren har det största ansvaret trots allt. Man kan vända och vrida på vilket ämne som helst för att själv framstå i den ljusaste av dager, det är därför som vi har något som åtminstone liknar rättssäkerhet i det här landet. Och det gagnar inte alltid den som känner sig förorättad, just därför att den personen ibland uttalar sig på osakliga grunder.

Det är sant, och det är väldigt svårt att bilda sig en uppfattning om saker och ting utifrån en kortfattad tidningsartikel.

Sammet, du har helt rätt i att det inte måste ha varit så att hästen hade ont. Hovbölder kan ju ge väldigt besynnerliga symptom ibland.

Ja.. Inte hovslagarens.. Visst kan en hovslagare uppmana till att ringa veterinär, på samma sätt som vilken annan person som helst i närheten, men det är inte hovslagaren skyldighet. Det är helt och hållet hästägarens!

Jo det är faktiskt hovslagarens skyldighet att uppmana hästägaren att tillkalla veterinär om man under arbetets gång upptecker ngn defekt som man själv som hovslagare inte har befogenhet, kunskap eller som helt enkelt är ett rent veterinärt ärende.

Däremot så har man inte som hovslagare ngn skyldighet att se till att hästägaren verkligen omgående kontakta veterinär, för det faller på hästägarens ansvar.

Enklaste sättet att senare slippa bli anmäld (eller i alla fall i ett senare läge kunna påvisa till sitt försvar) är att man helt enkelt på kvittot skriver ner fallbeskrivningen och att veterinär snarast ska kontaktas för att utreda fallet.

Hela historien verkar än så länge helsnurrig,, ingen har hitills ens kunnat ge en bakgrund med korrekt fallbeskrivning, det räcker med att man läser första meningen så börjar flera ???? snurra.

Vadå tillkalla hovslagaren för att hon tyckte hästen såg trångskodd ut,, ska man tolka det som att den va så gammelskodd att hoven sedan länge växt över hoven eller skoddes den i går av denna hovis och hon dagen efter tyckte att den blev trångskodd?

Det där med borra i benet tolkar jag som att hovis borrade upp ett drineringshål i vägghornet, vad nu det skulle vara bra för.

Jag återkommer så snart jag tagit del av fakta för detta verkar minst sagt snurrigt.

Som det hitills framkommit så kan både hovis och hästägaren framstå som fullständigt novisa men så illa kan det väl endå inte vara eller??

Senast ändrad:

Man skall inte ha så lätt för att döma andra! Alla kan göra fel. Vi är inte mer än vanliga människor! Kan berätta att vi hade ett sto som hade två månader kvar av dräktigheten som blev halt! Veterinär tillkllades, han konstraterade hovböld, han ville ha ut hovslagare...men fick inte tag ingn som var villig att komma ut! Hästen fick antibiotika o skulle gå i liten hage!! Efter några dagar konstaterade jag att hästen inte vart bättre, åkte in till klinik, där man konstaterade att hästen trampat på något vasst som gått ända upp i strålbursan. Hästen avlivades på plats. Att ställa den på smärtstillande till fölet föddes var inte försvarbart ur djurskydds synpunkt, fick jag höra. Jag fick åka hem med tom transport!!!Kommeer aldrig över den chocken!!!

Då kan man kontakta en klinik, dom brukar veta råd. Om inte annat har Skara egen "hovslagarstation". Vet inte vart du bor, men tänkte även för andra som läser detta. Om ni nu har ringt 20-30-talet hovslagare (Vilket jag tar förgivet att man gör innan man ger upp) så ring en klinik, eller en travbana om man har en sådan i närheten. Dom brukar ställa upp :)

Efter några dagar konstaterade jag att hästen inte vart bättre, åkte in till klinik, där man konstaterade att hästen trampat på något vasst som gått ända upp i strålbursan.

Skriver bara ner mina egna tankar, borde man inte som hästägare ha uppteckt detta vid utförandet av den dagliga hovvården??

Du skriver "ngt" vasst som gått ända upp i strålbensbörsan,, det får mig endast att tänka på spikar eller långa skruvar men jag kan ha fel..

Kan du skiva lite mer precist vad detta "ngt" vassa va för ngt.

Fanns det massa gamla plankor och annat skräp i hästens närmiljö som kunde förklara vad detta "ngt" kunde vara??

*KL*

"tre månader senare upptäckte ägaren en hovböld som gått upp, vilket är mycket allvarligt på en häst."

Det beror på hur dom mernar här. Har den gått upp, inåt mot hovbenet är det allvarligt. Har den bara "öppnat" sig själv behöver det inte alls vara så allvarligt:grin:

Har i mitt bakhuvud för mig att jag hört att hovslagare inte får göra annat än att verka bort och slå på ny sko, dvs inte karva i hove och framför allt inte in för djupt.

Nja hovslagre får verka upp hålväggar, hovbölder mm. Bara de inte rensar in till kötthoven. Behövs det, så ska hästen sederas och/eller ska hoven bedövas. Har jag för mig.

Ja tack! Så djupt (kötthoven) var det de inte fick verka. Var lite osäker på djupet. (var det jag syftade med Karva)

Men om det då var en helt "vanlig" hovböld som hovis verkade (ponera detta) behövs hästen (hoven) då gipsas?

Det beror på hur stor bölden är och hur mkt som är underminerat. Finns det risk för att hovbenet roterar eller sänks så ska man gipsa.

Gud vad dålig jag är på sjukdommar hos hästar, hade inte ens en aning om att hovbenet kunde rotera av en hovböld!
Är bara att vara tacksam att lillpojken inte fick det (iofs så gipsades han ju) när han fick en hålvägg.

Gud vad dålig jag är på sjukdommar hos hästar, hade inte ens en aning om att hovbenet kunde rotera av en hovböld!
Är bara att vara tacksam att lillpojken inte fick det (iofs så gipsades han ju) när han fick en hålvägg.

Hovbenet kan även rotera av en hålvägg..

Ja du skrev svaret själv och många gånger blir både veterinär och utbildad hovis anmälda av hästägaren.

Dessa anmälningar brukat tack å lov i slutändan inte leda "mer än" till att hästägaren själv blir anmälnings pliktig.

För att hovslagare och veterinärer aldrig begår misstag??

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Efter en oanmäld kontroll på en gård i Linköpings kommun upptäckte länsstyrelsen två hästar i mycket dåligt skick, som sedan fick...
Svar
0
· Visningar
177
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två hästägare anmälde en och samma hovslagaren efter att deras hästar drabbats av hälta och smärta efter skoning. Ansvarsnämnden bedömer...
2
Svar
23
· Visningar
2 567
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I samband med en kontroll som Länsstyrelsen gjorde hos en hästägare, upptäcktes två hästar som led av kraftig smärta på grund av fång...
Svar
0
· Visningar
339
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En kvinna i Tingsryds kommun i Småland åtalas för djurplågeri. Detta efter att hennes hästar svalt och fick avlivas.
Svar
0
· Visningar
510
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hyresrätt villa
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur