Sv: Hovslagare anmäld för djurplågeri
Ja.. Inte hovslagarens.. Visst kan en hovslagare uppmana till att ringa veterinär, på samma sätt som vilken annan person som helst i närheten, men det är inte hovslagaren skyldighet. Det är helt och hållet hästägarens!
Jo det är faktiskt hovslagarens skyldighet att uppmana hästägaren att tillkalla veterinär om man under arbetets gång upptecker ngn defekt som man själv som hovslagare inte har befogenhet, kunskap eller som helt enkelt är ett rent veterinärt ärende.
Däremot så har man inte som hovslagare ngn skyldighet att se till att hästägaren verkligen omgående kontakta veterinär, för det faller på hästägarens ansvar.
Enklaste sättet att senare slippa bli anmäld (eller i alla fall i ett senare läge kunna påvisa till sitt försvar) är att man helt enkelt på kvittot skriver ner fallbeskrivningen och att veterinär snarast ska kontaktas för att utreda fallet.
Hela historien verkar än så länge helsnurrig,, ingen har hitills ens kunnat ge en bakgrund med korrekt fallbeskrivning, det räcker med att man läser första meningen så börjar flera ???? snurra.
Vadå tillkalla hovslagaren för att hon tyckte hästen såg trångskodd ut,, ska man tolka det som att den va så gammelskodd att hoven sedan länge växt över hoven eller skoddes den i går av denna hovis och hon dagen efter tyckte att den blev trångskodd?
Det där med borra i benet tolkar jag som att hovis borrade upp ett drineringshål i vägghornet, vad nu det skulle vara bra för.
Jag återkommer så snart jag tagit del av fakta för detta verkar minst sagt snurrigt.
Som det hitills framkommit så kan både hovis och hästägaren framstå som fullständigt novisa men så illa kan det väl endå inte vara eller??